שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

סודו של ניר

|

דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח

צפיות: 5426
|
דרוג  (0)

ניר הוא ילד מוכה. אביו מכה אותו. ניר שומר על כך בסוד, אך מתן, חברו לכיתה, מגלה את הסוד. למתן יש דילמה קשה: האם לספר למישהו, כדי לעזור לניר? ואולי עליו לשמור על הסוד, כדי לכבד את רצונו של מתן? מתן יודע: אם הוא יספר למישהו, הוא עלול לאבד את אמונו של ניר.

 

                                                                                                                                 

  על הסרט

ניר הוא ילד מוכה. אביו מכה אותו. ניר שומר על כך בסוד, אך מתן, חברו לכיתה, מגלה את הסוד. למתן יש דילמה קשה: האם לספר למישהו, כדי לעזור לניר? ואולי עליו לשמור על הסוד, כדי לכבד את רצונו של מתן? מתן יודע: אם הוא יספר למישהו, הוא עלול לאבד את אמונו של ניר.    

מתן מחליט לספר למורה. בעקבות זאת המורה מעבירה שיעור בנושא אלימות במשפחה.   
ניר כועס על מתן. אך גם מתן משנה את דעתו, ומחליט לבקש עזרה. היה זה לאחר שאביו הכה גם את אחותו.

רקע

 חובת דיווח – בשנת 1989 התקבל בכנסת תיקון לחוק העונשין, התשל"ז 1977, ונכנס לתוקפו חוק המחייב כל עובד חינוך לדווח על אלימות כלפי תלמידים.

נקודות למחשבה

 1. האם להתערב בנושא אלימות במשפחה?

 2.  מתי יש להתערב?

 3.  האם עלינו לשמור סוד או שהחובה לדווח חשובה יותר? 

שאלות לדיון

 א.   שאלה לדיון לפני הצפייה בסרט

ידוע לנו שחבר או חברה סובלים מאלימות, והם מבקשים לא לחשוף את סודם.

מה צריך לעשות:

  1. האם עלינו לכבד את רצונם? מדוע?
  2. האם אנחנו חייבים לדווח על כך לגורמים המתאימים? מדוע?

 

ב.   שאלות לדיון לאחר הצפייה בסרט

  1. ניר מעדיף להסתיר את סודו. האם, לדעתכם, צריך לכבד את רצונו?
  2. האם הייתם נוהגים כמו ניר?
  3. לאחר שפגעו בילדים, יש תוקפים המאיימים על הילדים שאם יספרו על כך, יקרה להם משהו רע. מה אתם מציעים לילדים לעשות במקרה כזה?
  4. מדוע, לדעתכם, החליט מתן לספר את סודו של ניר למחנכת?
  5. למי מדווחים?

ג.   האם אתם יודעים למי צריך לדווח על מקרים של אלימות במשפחה?

ד.   למי הייתם בוחרים לדווח? מדוע?

 

שאלה לסיכום הדיון

אם לא נדווח על אלימות במשפחה – מה תהיה הסכנה?  

הצעות לפעיליות

 לפניכם שתי משימות כתיבה.

התלמידים יבחרו אחת מהן.

א.   תיאור מאורע אחד מן הסרט – התלמידים יתארו מאורע שקרה לאחת הדמויות בסרט, שאתה הם מזדהים. אפשר לכתוב סוף אחר לאירוע.

ב.   מכתב לדמות מן הסרט – התלמידים יכתבו מכתב לאחת מן הדמויות בסרט. 

 מידע נוסף למורים 

 לאן פונים? סיוע לילדים ולנוער
המלצות להתערבות חינוכית במצבי התנהגות אלימה- מסכנת 

משתתפים: בית-ספר נופים, מגדל העמק. שחקן: ניר-מאור ברסקי
בימוי: לירן קוגן
בעלי זכויות: משרד החינוך והתרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המטה המשולב ליישום דוחות שנהר וקרמניצר, הפיקוח על הוראת על התקשורת והקולנוע, עמותת להב לקידום הערכים בחברה, קרן ריצ'רד ורודה גולדמן, ירושלים, התשס"ד-2003 צילום ועריכת סרטים: עמותת "להב" בסיוע: עמותת "להב" מכון ואן ליר, ירושלים קרן גולדמן
 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים