שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

האם אפשר להשתנות?

|

היחידה לאקטואליה ולחשיבה ערכית, מטח, בין הצלצולים, 2004

צפיות: 1616
|
דרוג  (0)

מטרת הפעילות היא לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של שינוי בהתנהגות.

 

הרעיון

האם אפשר לדרוש מילדים להשתנות?

המטרות

1. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.

2. לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של שינוי בהתנהגות.

רקע

לעתים קרובות אנו דורשים מאנשים סביבנו להשתנות – תתנהג יפה! תפסיק להיות כזה מפוזר! את מוכנה להתנהג כמו ילדה טובה? תראה את יואב ותלמד ממנו איך להתנהג!

האם אפשר להשתנות? האם תמיד אנחנו צריכים להישאר בדיוק כפי שאנחנו? בשאלות 'פילוסופיות' אלה נדון בהפעלה שלפנינו.

הפעילות

בפעילות עשרה שלבים:

 

שלב א: סיפור הילד הרע מכיתה ה2 / שירה גודמן

האם אתם מכירים את השיר הילד הרע של המשוררת לאה גולדברג? זה אני! ברצינות! אני הילד הרע של כיתה ה2! טוב, אל תיבהלו. אני לא ילד רשע או אלים... אני חושב שאני רק "שובב", אבל יש כמה מבוגרים שמשתמשים במילים קצת יותר חריפות. סבתא שלי קוראת לי "חוּלִיגָן" (שזה "בִּרְיוֹן" ברוסית), ואימא שלי קוראת לי "שֵׁד מִשַׁחַת" ולפעמים "פֶּרֶא אָדָם". אבל שתיהן מחייכות כשהן מכנות אותי בכינויי החיבה האלה. לעומת זאת, נירה, המחנכת שלי, לא תמיד מחייכת כשהיא מסלקת אותי מהשיעור ואומרת לי לא לחזור בלי ההורים...

לפני כמה ימים נירה הזמינה אותי לשיחה – אצלה בבית! זה נשמע חמור מאוד ורציני, וקצת חששתי, אבל לא הייתה לי בּרֵרה. היא אמרה שהיא רוצה לשוחח אתי בשקט ובנחת, בלי הפרעות. הלכתי. במקרה נירה גרה בבניין לידי, כך שזה היה נוח מאוד. הבית שלה היה שקט, הסלון מסודר. הילדים שלה היו, כנראה, בחוגים או אצל חברים. היא אפילו כיבדה אותי במיץ ובעוגיות. לא אכלתי, כי, בכל זאת, קצת התביישתי.

- "ניר, הזמנתי אותך כדי לשוחח על ההתנהגות שלך," פתחה נירה את השיחה, אחרי שהנחתי את כוס המיץ על השולחן. "שנינו יודעים, ואני חושבת שאין מחלוקת בינינו, שההתנהגות שלך בכיתה היא... בעייתית, בלשון המעטה. אמנם אתה לא היחיד שהתנהגותו היא, איך לומר, לא ממש מופתית, אבל אין מה להשוות לאחרים. נכון, תמיד היית ילד לא קל, אך בזמן האחרון זה הלך והחריף, עד שעברת את הגבול. כבר לא ניתן לנהל את השיעורים בכיתה, ואני מייחסת את רוב האשמה לך! דיברתי עם המנהל עליך, והוא ביקש ממני לשוחח אתך. אני לא בטוחה שזה יעזור, אבל הוא ביקש שאנסה, אז הסכמתי."

זה היה מביך מאוד. מה היא רוצה שאענה לה? לא היה לי מושג מה להגיד...

- "אני רואה שאתה המום," היא אמרה.

- "אה... אני... זה לא שאני המום. אני יודע שההתנהגות שלי לא הכי-הכי. אבל מה אני יכול לעשות? אני כזה. את יודעת – יש לי מזג סוער..."

נירה ניסתה להסתיר את חיוכה. היא בטח חשבה ששמעתי את הביטוי הזה באיזה מקום, והיא צדקה. כך אבא שלי אומר בכל פעם שהוא צריך ללכת אל המנהל ולהתחנן שיסלחו לי: "שוב המזג הסוער שלך הכניס אותך לצרות..."

- "אז, זהו, ניר, אני דווקא חושבת שיש מה לעשות, ולדעתי, אתה לא עושה מספיק. נראה לי גם שאתה לגמרי מודע למה שאתה עושה. אתה כבר לא ילד קטן, ואתה צריך להשתלט על עצמך!"

- "נירה," אמרתי, "אני באמת הייתי רוצה, אבל אני פשוט לא מסוגל. אני ג'ינג'י..."

זה כבר לא שעשע את נירה בכלל. היא נראתה כעוסה ואמרה: 

- "ניר, אלה סתם תירוצים! אילו רצית – יכולת להשתנות! ואולי כך נוח לך? אחרים, כנראה, לא מתייחסים ברצינות להתנהגות הפרועה שלך, אבל אני לא יכולה לעבור לסדר היום! לא ידוע לי מה קורה אצלך בבית; אצלי בכיתה זה בלתי סבל! ואני חייבת לומר לך שאם אין לך נכונות להשתנות, נצטרך לשקול את המשך לימודיך בכיתה שלי."

זה נפל עליי כרעם ביום בהיר. היא רוצה לסלק אותי מהכיתה? לאן? לכיתה השנייה? לבית-ספר אחר? ועכשיו, כמעט בסוף כיתה ה ירחיקו אותי מהחברים שלי ואצטרך להתחיל הכול מחדש?

- "אל תענה לי עכשיו," אמרה נירה. "לך הביתה, חשוב על מה שאמרתי, תתייעץ עם ההורים ונדבר שוב בעוד כמה ימים."

יצאתי משם במצב רוח נורא, אבל בדרך הביתה חשבתי: מה פתאום היא מבקשת ממני להשתנות? אני מי שאני! אני לא רוצה להיות מישהו אחר! אני אפילו די אוהב את עצמי, ולמען האמת, הרבה ילדים אוהבים אותי! נכון שאני קצת פרוע, אבל אני גם זה שמבדר את הכיתה בתעלולים, וזה הולך ביחד! אני בכלל לא רוצה להשתנות, ואי אפשר להכריח אותי!

 

שלב ב: הצעות לעבודה קבוצתית בעקבות הסיפור

1. האם ביקשו מכם פעם להשתנות או לשנות משהו בעצמכם? איך הגבתם?

2. האם, לדעתכם, מורים צריכים לבקש מתלמידים להשתנות?

3. ביקורת עלולה גם לפגוע! איך אפשר להעיר למישהו על התנהגותו, כך שיהיה מודע לה, מבלי לפגוע בו?

 

שלב ג: הפעלת פתיחה

1. עבדו בזוגות. כל תלמיד יציג לחברו תכונה או התנהגות שהיה רוצה לשנות.

2. בני הזוג יגיבו ויתייחסו לשאלות אלה:

    א. האם גם הם חושבים שכדאי לשנות התנהגות או תכונה זו?

    ב. האם יהיה קל או קשה לעשות את השינוי?

 

שלב ד: התרסה

אתם לא אוהבים אותי? – זאת בעיה שלכם! אני לא רוצה להשתנות בשביל אף אחד!

שלב ה: תגובה

אדם אינו משתנה למען אחרים אלא למען עצמו, כדי שיוכל לחיות בחברה בצורה הטובה ביותר!

  • מה דעתכם?

שלב ו: אירוע

בבית-הספר שלנו יש חוג מיוחד. יש לו שם באנגלית: דיבייטניג (חוג לוויכוחים). מה עושים שם? – בוחרים בעיה ולומדים איך להתווכח עליה, איך לשכנע באמצעות טיעונים וכדומה. זה חוג נהדר, וכולנו נהנינו, עד שהצטרף לחוג ילד חדש מכיתה ו, גל שמו. גל פשוט לא משתלב: הוא מפריע לאחרים לפתוח את הפה, מרים את הקול ואפילו מעליב ילדים שהדעות שלהם אינן לטעמו.

יום אחד החלטנו לדבר אתו. למרבה הפלא, גל הופתע מאוד! גם אנחנו הופתענו: הוא אמר שהוא בכלל לא היה מודע להתנהגות הזאת, ושעכשיו הוא ישים לב וינסה להשתנות.

1. מה דעתכם: האם ייתכן שלפעמים אנשים אינם מודעים להתנהגותם הבעייתית?

2. אם אנשים אינם מודעים לכך – האם, לדעתכם, אם נעזור להם להיות מודעים. יהיה להם קל יותר לשנות את ההתנהגות הבעייתית?

 

שלב ז: מן הספרות-  הילד הרע / לאה גולדברג 

הייתי אתמול בבית הדודה,

אמרתי "שלום" ואמרתי "תודה"...

[...]

ואינני יודע, כיצד זה קרה –

לפתע נכנס בי הילד הרע

ואמרתי: "את טיפשה!"

[...]

איך אסביר להם שזה לא אני?

זה הילד הרע, שנכנס לי בפנים –

תמיד הוא נכנס בי בלי שום אזהרה,

הילד הרע.

 

זהו קטע מהשיר הידוע של לאה גולדברג: הילד הרע.

1. האם גד חושב שהוא אחראי למעשיו?

2. האם, לדעתכם, אפשר לדרוש מילדים לשלוט בעצמם?

 

 

שלב ח: תרגיל

1. לפניכם כמה התנהגויות של ילדים.

2. אילו התנהגויות רצוי, לדעתכם, לשנות, ואילו אין צורך לשנות?

    א. גלית כוססת ציפורניים ללא הרף.

    ב. דן ביישן וחששן מאוד, ולכן הוא תמיד מסרב לבקר בבתים של חבריו. הוא רוצה רק שהם יבואו אליו.

    ג. דביר מדבר בקול רם מאוד ומפריע לאנשים בסביבתו. כבר בדקו את השמיעה שלו, והתברר שהיא מצוינת. פשוט הקול שלו חזק במיוחד.

    ד.  אימא של נעמה הייתה רוצה שנעמה תהיה קצת יותר עדינה ונשית. לדעתה, נעמה מתנהגת כמו בן: היא מטפסת על עצים, משחקים עם הבנים, והברכיים שלה תמיד פצועות.

   ה.  אורי הוא ילד דייקן וקפדן. למשל, כל פעם שמישהו מאחר, הוא נוזף בו. לחברים קצת נמאס לשמוע אותו...

 

שלב ט: מחשבה

בני אדם אינם מושלמים! כולנו צריכים לשפר את ההתנהגות שלנו...

1. האם אתם הייתם רוצים להשתנות? באיזה תחום? האם ניסיתם? האם הצלחתם? 

2. ואם הצלחתם – איך הרגשתם?

 

שלב י: פעילות מסכמת

להשתנות זה כלל לא קל וכלל לא פשוט. שינוי דורש מאמץ, סבלנות, משמעת עצמית, בגרות, ועוד.

1. עבדו בקבוצות והכינו תוצרים שונים על השתנות:

הצגה, קטנה, פוסטר, שיר, מצגת

2. הציגו את התוצרים במליאת הכיתה.

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים