שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

סכנות ברשת

|

נעה שפירא ושלמה זיס מטח, ייעוץ: צביה אלגלי, איגוד האינטרנט הישראלי, בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

צפיות: 9023
|
דרוג  (0)

בפעילות זאת נבדוק את הגבולות: מה מותר ונכון לעשות ברשת האינטרנט, ומה עלול להיות מסוכן ומזיק?

                                                                                                                              

מטרות

בחינת גבולות: מה מותר ונכון לעשות ברשת האינטרנט, ומה עלול להיות מסוכן ומזיק?

רקע

בימינו ילדים מסתובבים פחות ברחובות, הם בכך הם חשופים פחות לסכנות? – ילדים ובני נוער מבלים שעות רבות מול המחשב. אמנם המחשב לא פוגע בהם פיזית (אלא אם כן הם קובעים פגישה עם מישהו לא מוכר), אך הוא בהחלט יכול לגרום לילדים פגיעות נפשיות קשות!

מלבד האלימות ברשת בין ילדים או כלפי מורים, יש במחשב גם חשיפה לתכנים מטרידים, מציקים ומשפילים, וכן חשיפה לתכנים מיניים ולהטרדה מינית ואף לעידוד שימוש בסמים ובאלכוהול או הימורים.

בפעילות זאת נבדוק את הגבולות: מה מותר ונכון לעשות ברשת האינטרנט, ומה עלול להיות מסוכן ומזיק?

"האם זה בסדר לשחק במשחק הימורים ברשת?" – בשלב הראשון ידונו התלמידים באירוע: שני ילדים מתווכחים על שאלה זאת.

"האם הגלישה מסוכנת או בטוחה?" – בהמשך הילדים יתמודדו עם דוגמאות של גלישה ברשת, ויכריעו בשאלה זאת.   

הפעילות 

קראו לתלמידים את האירוע שלפניכם.

 

אירוע: זה רק משחק!

– "גלי, למה לא בָּאת אתמול למפגש של הכיתה?" שאל תום בכעס. "כולם היו שם! ואת לא הִגַעְתְ גם למסיבה בשבוע שעבר! ובכלל, נֶעֱלַמְתְ בזמן האחרון".

– "תום, אתה לא יודע איזה משחק מגניב מצאתי!" סיפרה לו גלי בהתלהבות. "זה משחק של תחרות סוסים. אני מנחשת איזה סוס יזכה, ומרוויחה כסף או מפסידה. אימא שלי אפילו שילמה לי בשבילו, ולא יודעת במה אני משחקת...".

– "מֵרוֹץ סוסים?" התפלא תום, "זה לא משחק של מבוגרים?"

– "כן, זה משחק הימורים! אני מהמרת בסכומים נמוכים מאוד, כי זה מה שאימא שלי שילמה. לפעמים אני מרוויחה קצת... וגם מפסידה..." ענתה גלי.

– "על זה את מבזבזת את כל הזמן שלך? מה, את מהמרת??" כעס תום.

– "מה אתה מתרגש?" ענתה גלי. "זה רק משחק!".

 

שאלו את התלמידים:

מה דעתכם: האם הימורים עם כסף בתחרות סוסים הם רק משחק? מדוע?

 

 שימו לב:  

האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון תוכלו להפנות לשם את התלמידים, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת בדיון המתקיים שם.

 

תרגיל

לפניכם רשימה של פעילויות ברשת.

א. אילו פעילויות נראות לכם בטוחות? מדוע?

ב. אילו פעילויות נראות לכם מסוכנות? מדוע?

1. ליותם יש כרטיס בפייסבוק. הוא אוהב להצטרף לקבוצות, והוא מתכתב עם חברים רבים מבית-הספר.

2. מעיין מתכתבת בפייסבוק* עם אנשים חדשים ומעניינים.

3. ירדן משחקת במשחקי קלפים ברשת. למשחקים האלה לא צריך להירשם.

4. שחר נכנס לאתרי אינטרנט של מבוגרים, וצופה בסרטים למבוגרים בלבד.

5. איתי "המדען" עושה תחקירים ברשת – איך מכינים כל מיני משקאות וחומרים.

 

* שימו לב: ילדים היום פחות משוחחים בצ'אטים פתוחים, כי הם מודעים לאווירה הלא נעימה, וההורים יודעים לאסור זאת. הבעיה היא דווקא ביחסים שנוצרים בתוך תוכנות הצ'ט הסגורות וברשתות החברתיות.

שם ניתן להתכתב באופן "פרטי", ולפעמים זה מנוצל לסחיטה ולאיומים. זה גרוע יותר, כי אלה החברים האמיתיים, והסביבה המוכרת – הפגיעה שם מפתיעה ומכאיבה.

שאלות לדיון 

1. איך נדע מה בטוח ומה מסוכן לעשות ברשת האינטרנט?

 

2. הציעו שלושה מדדים לגלישה בטוחה/מסוכנת ברשת האינטרנט.

 

התייחסו לנקודות הבאות:

א. גלישה באתרי אינטרנט, שמיועדים לילדים, היא גלישה בטוחה.

ב. אם ההורים יודעים ורואים איפה אני גולש/ת, זאת גלישה בטוחה.

ג. אם אני מתכתב/ת ברשת עם החברים שלי מהמציאות, זאת גלישה בטוחה.

המלצות נוספות

א. מידע חשוב תמצאו בפורטל השירותים והמידע הממשלתי במדור גלישה בטוחה > נוער  (הסכנות באינטרנט).

 

ב. עוד מידע חשוב תמצאו באתר האינטרנט יותר חכמים מהאינטרנט – אתר הגלישה הבטוחה של איגוד האינטרנט הישראלי למורים

     ולהורים, שרוצים לדעת יותר.

 

ג. עמותת אשנב נותנת טיפים לילדים: עצות לילדים לשימוש נבון וזהיר באינטרנט.

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים