שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

הַפְרָדָה – האם היא פתרון לסכסוך?

|

פיתוח:נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד

צפיות: 1266
|
דרוג  (0)

מטרת הפעילות היא להבין איך הפרדה בין צדדים מסוכסכים מקטינה את החיכוך ואת האלימות, ובכך היא עוזרת להפסקת הסכסוך, אך היא אינה פותרת את הסכסוך על סיבותיו.

  

הרעיון

אמנם הפרדה בין צדדים מסוכסכים מקטינה את החיכוך ואת האלימות, ובכך היא עוזרת להפסקת הסכסוך, אך היא אינה פותרת את הסכסוך על סיבותיו, ולכן היא רק מרחיקה את הפתרון.

המטרות

א. חינוך חברתי שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לפתרון סכסוכים

ב. חינוך לשוני – הבנת המשמעות וההקשרים של המילה הַפְרָדָה

 

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות למורים

בפעילות זאת התלמידים ידונו בנושא: הפרדה כאמצעי לפתרון סכסוכים והמשמעויות השונות שלה באמצעים שונים: קטע מן התורה, מילים נרדפות ושיבוצן בתשבץ ובפתגמים.

הפעילות 

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות  

ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:

1. בקשו מהתלמידים להציג את תוצאות התשבץ שפתרו, ואת האירועים שכתבו.

 

הפתרונות לתשבץ:

 

1. הבדלה                                                       

2. פילוג

3. התרחקות

4. פרידה

5. נתק  

6. משוכה

7. פיצול                                                                         

8. מחיצה

9. חומה

10. התגרשו

 

תשובה: הפרדת כוחות

 

2. דונו בשאלות הבאות:

א. מה דעתכם: האם, כאשר ילדים רבים ולא מסתדרים, הורים או מורים צריכים להפריד ביניהם?

ב. האם הפרדה היא פתרון טוב לסכסוכים? מדוע?

ג. האם יש לכם הצעות לפתרונות אחרים במקום הפרדה?

ד. האם קרה לכם שהחלטתם להיפרד מחבר או מחברה, שלא הסתדרתם אתם? האם קרה לכם שהתרחקתם מחבורה,

   שההתנהגות שלה לא נראתה לכם? מה הרווחתם מכך? ומה הפסדתם?

 

3. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים: 

א. היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.

ב. גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת של תחושות, של דעות ושל תגובות במילים.

ג. הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור ולא לקצר מדי.

                                           (על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)

מידע נוסף למורים

א. באתר האינטרנט בין הצלצולים במדור תקשורת בין אישית > הפעלות – ראו את ההפעלה הפרדה.

ב. קראו גם הרחבה בהמשך: הישגים נדרשים בחינוך הלשוני.

הישגים נדרשים

תרגיל הישג נדרש 7 – קריאת טקסטים מן המקורות היהודיים כחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית היהודית ותוך עמידה על ייחודם הלשוני

הבנת הנושאים, הרעיונות והמסרים העולים מהקריאה בטקסטים, שהם חלק מהמורשת התרבותית היהודית

 

הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית

1. שימוש באוצר מילים

2. כתיבה ממוקדת בנושא או ברעיון

3. שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה

4. כתיבת משפטים פשוטים ומורכבים תקינים מבחינה תחבירית

 

הישג נדרש 8 – הכרה והבנה של המערכת הלשונית – מבנים, תופעות ותהליכים בלשון

1. הכרת ביטויים, ניבים ופתגמים ושימוש בהם

2. כתיבה בכתיב נכון ובכתב קריא

3. הבחנה בקשרי משמעות בין מילים נרדפות והפוכות

4. השתתפות בשיחה ובדיון תוך:

 

דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

1. השתתפות בשיחה ובדיון תוך:

א. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים

ב. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם

 

2. הצגת רעיונות – בשיחה או בדיון – תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:

א. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר

ב. הצגת רעיונות ברצף הגיוני

ג. בחירת משלב מתאים ושימוש בלשון קבילה

ד. התאמת נימת הדיבור ועצמת הקול

 

3. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה, על-פי דרישות המטלה

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים