שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

גיבור על חזקים

|

דינה ציונית ושלמה זיס, המחלקה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה, מטח

צפיות: 2129
|
דרוג  (0)

הספר "גיבור על חזקים" שנכתב על ידי חגית אהרונוף, הוא סיפור מרגש ונוגע ללב המגולל את סיפורו של אביתר, ילד נבון, חברותי ומודע למצבו, הסובל מפגיעתו של אדם מוכר וקרוב, התוקף אותו ומנצל את חולשותיו.

  

הסיפור בקצרה         

לאביתר היה סוד! סוד נורא שהוא שמר בלבו, ובמשך חודשים לא סיפר לאיש. הסוד שאביתר, בן ה-11, נצר בלבו וחשש לספר, היה קשור ברותם, נער בן 17. אביתר מכיר אותו כי הוא בנם של החברים של הוריו. רותם עד לא מכבר היה תלמיד טוב ו"ילד טוב ירושלים", כדברי אביתר, רותם משנה את דרכיו , חובר לקבוצת נערים ואף הופך למנהיגם.

 

בדרך מבית הספר , החבורה  הופכת את אביתר קורבן לסחיטה ולמעשי אלימות. הנערים גוזלים מאביתר את שקית הגוגאים , אוצרו של אביתר , לועגים  לו , גוזלים ממנו את הכריך  שהוכן לארוחה בבית הספר  וגונבים  כסף  ופריטים נוספים שיש באמתחתו של אביתר. ואם לא דיי בכך, רותם, הנער האלים מצמיד אולר לצווארו של אביתר , משפיל אותו ואף מכה אותו מכות נמרצות בכל חלקי גופו.

אביתר תלמיד טוב, ועל אף שהוא ילד חברותי ומקובל בכיתתו, הוא נאלץ להתמודד עם הסוד הנורא לבדו. מתוך תחושה של בושה ואשמה הוא הופך לילד עצבני, מפוחד וחשדן. התנהגות זאת גרמה לכך הוא נדחה על-ידי חבריו לכיתה, ואף המורה כבר כועסת עליו.

 

החרדות והמתח לקראת המפגשים עם רותם ועם חבורתו, גורמים לאביתר להתרכז רק בכך. הוא מוטרד כל הזמן ועסוק רק בתכנון התחמקויות ממפגש עם החבורה האלימה. אך פעם אחר פעם הוא נפל קורבן למעשי השוד של החבורה, והוא חש עלבון, זעם וחוסר אונים כי הוא אינו מסוגל להתמודד אתם לבדו.

 

עד ש... יום אחד בשיעור חברה הוא החליט לחשוף את הסוד שלו. הוא סיפר אותו לחבריו בכיתה, וזכה לתמיכה מהם וגם מן המורה. תמיכתם והעצות המועילות שקיבל מהם, עזרו לו לספר גם להוריו.

 

 

אביתר הפך לגיבור. את ידיו חיזקה גם מיקי, שוטרת וחוקרת ילדים. היא ליוותה אותו במשפט נגד רותם והכינה אותו להתמודדות הנוספת שלו מול התוקף בבית המשפט.

 

* * * 

 

זהו סיפור מרגש ונוגע ללב המגולל את סיפורו של אביתר, ילד נבון, חברותי ומודע למצבו, הסובל מפגיעתו של אדם מוכר וקרוב, התוקף אותו ומנצל את חולשותיו. ההתמודדות עם הסיפור נעשית בדרך קרובה מאוד למציאות, תוך מודעות לקושי של ילד צעיר לתת עדות בבית משפט. הסיפור מראה לקוראים הצעירים איך ילד צעיר יכול להתגבר ולעמוד פנים אל פנים מול תוקפו, ויותר מכך - מול הסנגור שאינו בוחל בכל אמצעי למוטט אותו ולהפריך את הטענות שלו.

נקודות למחשבה

תגובות למעשי אלימות  

תופעת הסחיטה 

עירוב הורים

תופעת ההלשנה

 

שאלות לדיון

1. אביתר חש אשמה ובושה. כיצד אתם הייתם חשים במצב דומה?

2. האם אביתר נהג נכון, כאשר שמר את סודו לעצמו ולא שיתף איש? כיצד אתם הייתם נוהגים?

3. בתחילה אביתר סיפר את סודו רק לחברו. האם, לדעתכם, חברו היה צריך לפנות אל המורה? ואולי – אל הוריו של אביתר?

4. האם פעולה מסוג כזה נחשבת הלשנה? מה הייתם עושים במקרה כזה?

5. אביתר חשף את סודו בפני תלמידי הכיתה, כיצד אתם הייתם עושים? למי, לדעתכם, צריך לפנות?

6. האם אתם מכירים גופים או מוסדות שעוזרים בנושא אלימות כלפי ילדים? מי יכול לעזור? אילו מוסדות אתם מכירים?

7. האם אביתר נהג נכון כשפנה למשטרה? מדוע?

8. כיצד, לדעתכם, צריך להתייחס אל רותם, הנער התוקף? באילו דרכים ניתן לטפל בו כדי שלא יחזור על מעשיו האלימים?

9. האם אתם מכירים ילדים שהותקפו והיו קורבן למעשי אלימות? מה אתם יודעים על כך?

10. כיצד ניתן להתמודד עם אדם מוכר שמתנהג אליכם באלימות?

הצעה לפעילות

 תגובות למעשי אלימות – שאלו את התלמידים -באילו אמצעים הם מעדיפים להיעזר?

 

לפנות להורים, למורים, לחברים למשטרה...

 

פעולות הסברה במסגרת בית ספר

 

פעולות מרתיעות של פיקוח והגדרת כללים ע"י הנהלת בית הספר

 

עירוב משטרה  

 

 

תופעת הסחיטה

 

סחיטה היא סחטנות, הוצאת כספים או טובות הנאה ממישהו במרמה, הבאתו לעשות מעשה כלשהו באמצעות לחץ ואיומים או בדרכים לא כשרות אחרות.

 

(על-פי: רב-מילים, מטח)

 

 

תופעת הסחיטה שכיחה בימינו יותר ויותר בקרב תלמידים בבית-ספר ברמות שונות. הסחטנים סוחטים מהחלשים מהם: אוכל, חטיפים, חפצים שונים, ניקוב בכרטיסיית האוטובוס ואפילו כסף.

 

 

עירוב הורים

 

כיצד הורים עשויים לסייע בפתרונות לבעיות שמתרחשות בבית-ספר או בדרך אליו וממנו.

 

 

תופעת ההלשנה

 

הלשין = מסר בסתר מידע מרשיע על מישהו או על מעשיו, לרוב כדי להזיק לו; דיווח על עברה של מישהו.

 

(על-פי: רב-מילים, מטח)

 

 

דיווח על מעשי אלימות נחשב הלשנה.

 

1.  מה ההבדל בין הלשנה לבין גילוי של אחריות וחברות טובה?

2.  מדוע תלמידים חוששים לדווח על מעשי אלימות של חבריהם?

 

ניתן להעזר בהפעלות:
סחיטה
דיווח או הלשנה
קשר השתיקה

 

הספר מאת: חגית אהרונוף, הוצאה לאור: הקיבוץ המאוחד

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים