שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

חג שבועות: ריב ההרים - על איזה הר ניתנה התורה

|

פיתוח: ד"ר עדית ליוש ושלמה זיס, המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה

צפיות: 9996
|
דרוג  (0)

הפעילות עוסקת במתן התורה בהר סיני, הכרת סיפור שקשור לחג מתן תורה, תוך מיקוד על ריב ותוצאותיו. הפעילות מיועדת לגני ילדים ולחטיבה הצעירה.

  

הרעיון

 

אחד משמותיו של חג השבועות הוא חג מתן תורה. התורה ניתנה על הר סיני, והסיפור ריב ההרים, שהוא עיבוד של מדרש, מספר מדוע התורה ניתנה דווקא על הר סיני ולא על הר אחר בארץ ישראל.
הדגש בסיפור הוא על אי-השתתפותו של הר סיני בריב בין ההרים ועל צניעותו.

 

המטרות

1. חינוך חברתי – הכרת גורמים למריבות בגן, זיהוי הרגשות שמריבה מעוררת והעלאת דרכים להימנעות מריב  

2. מעגל השנה – הכרת סיפור שקשור לחג מתן תורה, תוך מיקוד על ריב ותוצאותיו 

הנחיות למורים

ריב הוא התרחשות נפוצה בגן ילדים, וקשה מאוד להתמודד אתו אחרי שהוא קורה. הריב גורר רגשות שונים: כעס, עלבון, האשמה, רוגז ואי-שביעות רצון של כל הצדדים המעורבים. מטרתנו: לדון עם הילדים בגורמים אפשריים לריב, ולחשוב על דרכים להימנעות ממנו.   

 

הערות:

1. להרחבה כדאי לעיין במאמר של דן קורין מריבות בין ילדים באתר האינטרנט של הסתדרות המורים בישראל.

2. אמנם מטרת הסיפור היא להעלות את נושא הריב, אך המטרה העיקרית היא העיסוק בשאלה מדוע ניתנה התורה

    דווקא על הר סיני?. אנו מציעים להשתמש בסיפור לדיון בשני התכנים (הנושא של חג מתן תורה והנושא החברתי -

    הריב), אך בנושא החברתי – להרחיב אחרי החג.

 

מסגרת הפעילות:

כל ילדי הגן או שתי קבוצות

משך הפעילות: כ-30 דקות

דרכי העבודה: סיפור, תמונות מלוות, הצגה ושיחה

הפעילות
1. ספרו את הסיפור לילדים.

     

   לפעילות המוצעת כאן מתאימה יותר גרסה אחרת, שהיא מעובדת להצגה. תוכלו למצוא אותה בספר: שלום לך אורחת

   מאת רבקה אליצור, הוצאת מורשת. ציירה בינה גבירץ.

 

2. המחיזו את הסיפור.

 

3. הכינו תמונות גדולות של כל הר (ראו דף פעילות). נקבו אותן למעלה, ותלו עליהן שרוכים.

 

4. בחרו ילדים כמספר ההרים, תלו לכל ילד וילדה תמונה על צווארם.

 

הערה דידקטית: בעזרת התמונה התלויות על הילדים, קל להם יותר להיכנס לתפקיד.

 

5. לאחר ההצגה,  שוחחו עליה. התמקדו בהבדל בין התרברבות לבין צניעות.

 

הרעיון המרכזי בשיחה:

כל הר הבליט את המאפיינים הייחודיים שלו, וזה בסדר, אבל הריב פרץ כי כל הר חשב שבשל המאפיינים האלה, הוא נעלה יותר מחבריו, ולכן "מגיע לו" שיקבלו עליו את התורה.

לעומתם, ניצב הר סיני, וגם הוא הדגיש את מאפייניו הייחודיים, אבל הוא הגיע למסקנה הפוכה: "לא מגיע לו שהתורה תינתן עליו". זאת צניעות.

 

הילדים מכירים את המושג "מגיע לי".

שאלו אותם: מתי "מגיע" ומתי לא?

הדגישו שהר סיני זכה, ולכן לפעמים הצניעות משתלמת.

 

6. תארו את הרגשות השונים של ההרים בזמן הריב ואחריו (יהירות, גאוותנות, תחרותיות, אכזבה, כעס).

 

7. שוחחו על מריבות בגן. היעזרו בשאלות הבאות:

    א. מה גורם לילדים לריב עם חבריהם?

    ב. איך אתם מרגישים בשעת המריבה? ואחריה?

    ג. בריב מישהו תמיד מפסיד. לפעמים כולם מרגישים שהם מפסידים. האם כדאי לריב?

 

8. נסו להגיע למסקנות ברורות בשאלה: מה אפשר לעשות כדי להימנע מריב?
    למשל: אפשר להתרחק ולא להיות מעורב; אפשר לוותר וללכת לשחק במשהו אחר; אפשר לנסות להקשיב ולהבין.

    החשוב מכול הוא להבין שהאפשרויות האלה אינן מעידות על חולשה. להפך: הן מעידות על עוצמה ועל חוזק.


לאחר הפעילות:

בקשו מכל הילדים לצבוע את התמונות של כל ההרים, ובזמן שהם צובעים, שוחחו עמם על המאפיינים הייחודיים של כל הר. ניתן כמובן בתהליך היצירה להוסיף עץ יבש על הר סיני, סירה ליד הר הכרמל, מים לרגלי הר אררט וכיו"ב.

 

את התמונות הצבועות אפשר לקחת הביתה. הציורים שנלקחים הביתה מקילים על הילדים, שאינם קוראים עדיין, לזכור את הסיפור ואת הלקח הנלמד ממנו.

מידע נוסף למורים

להרחבה בנושא: דרכים להימנעות מריב ודרכי פיתרון, מומלץ להיכנס לאתר האינטרנט של עמותת תורת האילוצים.

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים