שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

לוין קיפניס -הספר "אליעזר והגזר"

|

דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

צפיות: 3251
|
דרוג  (0)

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"- לוין קיפניס -הספר "אליעזר והגזר" המיועדת לכיתות ב-ג.

  

מטרות

התלמידים ילמדו מהי נתינה

התלמידים יבינו שישנם סוגים שונים של נתינה

התלמידים יכירו את היוצר לוין קפניס

 

הנחיות למורים       

 

מבנה הפעילות  

  1. משך הפעילות: 45 דקות
  2. מידע על הסופר לוין קיפניס
  3. עיסוק בנושא ערכי עזרה והתנדבות ייעשה באמצעים הבאים:

א.      דיון בקטע מתוך השיר לתת

ב.      הקראת הספר אליעזר והגזר

ג.       שאלות לדיון

  1. דף לתלמידים – התלמידים ימלאו את הדף לפי ההנחיות הכתובות בו.
  2. הצגת התוצרים והמסקנות – התלמידים יציגו תוצרים ומסקנות מן הדף לתלמידים.
  3. סיכום הנושא – קובעים כללים לעזרה הדדית, ובוחנים דרכים לבקשת עזרה.

 

 

רקע

 

 

התכנית ייחודו של יוצר היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו לעסוק בספר אליעזר והגזר מאת לוין קיפניס, הוצאת ש. זימזון, תל אביב, 1989, העוסק בערכי עזרה והתנדבות.

 

 

 

לעזור, להתנדב, לתת – זה לא קל. לא כל הילדים מוכנים לבצע אותם, אבל ניתן לעלות את הנושא למודעות שלהם, וללמד לעשות זאת. בפעילות זאת ננסה לעבור תהליך, המורכב מהבנה שיש סוגים שונים של עזרה ושל נתינה, כגון: עזרה חומרית, רגשית או ערכית. אפשר לעזור לאנשים בדרכים שונות ולאנשים שונים – מן הקרובים ביותר עד המוכרים פחות ושונים מאתנו.

 

עזרה משמעותית היא כאשר העוזרים מעניקים מרצונם ונותנים לנעזרים תחושה טובה. בפעילות זאת חשוב לשוחח על הרווחים של העוזרים, של התורמים ושל המתנדבים, ולבחון באילו דרכים ניתן לעשות זאת בכיתה ובבית-הספר, כדי לשפר את האקלים הבית-ספרי.

 

 

הפעילות

 

  1. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופר לוין קפניס.  

  

מידע: לוין קיפניס (1894–1990)

סופר ומשורר ילדים. כתב בעיקר בעברית וביידיש. חתן פרס ישראל לספרות (1978).
קיפניס נולד בעיירה אוּשוֹמִיר,, כיום באוקראינה, למשפחה בת 10 ילדים. בשנת 1913 עלה לארץ. למד בבית-ספר לאמנות ב"בצלאל". במקביל כתב לילדי הגן. השיר הראשון, שכתב  בארץ, היה "חנוכייה יפהפיה".

 

 

 

קיפניס היה שותף להקמת ההוצאה לאור "ספרייה קטנה לילדים" ביפו. שם גם ראו אור סיפוריו הראשונים לילדי הגן. עסק בהוראת ילדים בחדרה, כתב וערך תכנים לילדי הגן. הוציא קובצי סיפורים ושירים לגננות, ערך את 'גננו', שהיה כתב העת הראשון לגננות בישראל.

 

קיפניס ניהל בית יתומים בצפת, ולימד בבית מדרש למורים וגננות "לוינסקי".  
בשנת 1928 הקים תיאטרון לילדים, ניהל אותו במשך 25 שנה, וכתב לו הצגות רבות. 

 

לוין קיפניס חשב רבות איך לקדם את ספרות הילדים בארץ. בשנת 1980 הגה את הרעיון להקים מרכז מחקרי לספרות ילדים. בשנת 1982 קם "מרכז לוין קיפניס לספרות ילדים", שהוא אחד המרכזים הגדולים בארץ למחקר בספרות ילדים ולהוראת המקצוע.  

 

קיפניס כתב כ-800 סיפורים, 600 שירים וכ-100 ספרים, וזכה בפרסים רבים.

היה פעיל כסופר במשך זמן שיא של 80 שנים רצופות – משנת 1910 ועד 1990.

 

2.  שאלו:

א.       מה, לדעתכם, עזר לקיפניס להבין את לבם של ילדים בכתיבתו?

ב.        האם אתם מכירים את השיר לתת?

 

עוד תלמד לתת לתת...

מילים: חמוטל בן זאב
לחן: בועז שרעבי

 

לתת, לתת כשאתה אוהב
ואיך מוצאים את ההבדל
שבין לקחת ולקבל
עוד תלמד לתת לתת... 

 

כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם

מה משמעות המילה לתת עבורכם?

ג.         מה אתם מוכנים לתת?

ד.        האם הנתינה חייבת להיות משהו מוחשי?

ה.       האם אפשר לתת גם רגשות, ערכים, עזרה? הסבירו.

ו.         למה מתכוונים במילים "עוד תלמד לתת לתת"?

ז.        האם קל לתת או קשה? מדוע?

ח.       האם, לדעתכם, אפשר ללמוד לתת, לעזור, להתנדב, לתרום?

ט.       ספרו על  נתינה בנושאים שונים.

  1. קראו את הספר אליעזר והגזר.

א.       כמה פעמים המילה עזר מוזכרת?

ב.        מדוע המילה חוזרת הרבה פעמים?

ג.         האם הדמויות בספר מתלבטות ומתעכבות או שמחות להושיט עזרה? איך רואים זאת?

ד.        האם סבא אליעזר קורא לסבתא לעזרה? אם לא – מדוע סבתא מגיעה?

ה.       האם סבתא קוראת לאביגיל לעזרה? אם לא – מדוע אביגיל מגיעה?

ו.         כך קורה גם לכלב, לחתול ולעכבר – איש אינו קורא להם ואינו מבקש את עזרתם, ובכל זאת הם מגיעים. מדוע זה קורה, לדעתכם?

ז.        העכבר עוזר לחתול..., החתול עוזר לכלב... – מה ידוע לכם על היחסים בין החיות האלה? האם הן, בדרך כלל, חיות בשלום זו עם זו?

ח.       מדוע, לדעתכם, בחר הסופר באויבים ביצירה זאת? מהו המסר שרצה להעביר?

  1. דף לתלמידים – התלמידים ימלאו את הדף לפי ההנחיות הכתובות בו.
  2. תוצרים ומסקנות – התלמידים יציגו בכיתה תוצרים ומסקנות מן הדף לתלמידים.
  3. סיכום הנושא – קובעים כללים לעזרה הדדית, ובוחנים דרכים לבקשת עזרה.

נסחו עם התלמידים דרכים לבקש עזרה. למשל, הציעו שימוש במילים "בבקשה, תוכל/י לעזור? תודה!".

 

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים