שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

חנוכה – חג האור

|

שירה גודמן (מולדת , חברה ואזרחות), שלמה זיס (אזרחות ודמוקרטיה)

צפיות: 9312
|
דרוג  (0)

בפעילות זאת נעסוק בנושא: האור כסמל הטוב שבכל אדם, כדי ללמוד למצוא את האור – את החיוב - שבכל אדם. הפעילות מיועדת לכיתות ב'-ג'.

 

 

הרעיון

מדוע מדליקים נרות בחנוכה? יש לכך כמה מסורות:

1. החשמונאים לא יכלו להשתמש במנורת בית המקדש, כי אנטיוכוס בזז אותה עם שאר כלי המקדש. לכן הם נאלצו

    להדליק נרות במקדש בשַׁפּוּדִים של ברזל, וכך עשו במשך שמונה ימים. ולזכר אותה הדלקה ראשונה, שנמשכה שמונה

    ימים, קבעו להדליק נרות במשך שמונת ימי החנוכה (מגילת תענית, פרק ט).

2. לאחר שהחשמונאים טיהרו את המקדש וביקשו להדליק את המנורה מנורת הזהב שעמדה בבית המקדש - הם מצאו

    רק פך (=כלי קטן לנוזלים) שמן אחד, שלא טימאו היוונים. כמות השמן שהייתה בפך יכלה להספיק להדלקת הנרות

    במנורה ליום אחד בלבד, אבל נעשה נס, והשמן הספיק לשמונה ימים. ולזכר שמונת הימים שהמנורה דלקה, קבעו את

    שמונת ימי החנוכה. (מסכת שבת, דף כא עמ' ב)

3. בספר מקבים ב נזכר חג החנוכה עם חג האש חג מתקופת שיבת ציון וממלכת פרס (סוף המאה ה-6 לפני הספירה)

    הקשור לנס של אש המזבח.

4. חג החנוכה חל בעיצומם של ימי החורף הקצרים, שבהם יש מעט אור והרבה חושך.


מתוך:
מתיה קם, חג החנוכה - חג האורים, חג האש.

         מבחר - תכנית רב תחומית בתרבות ישראל בתמיכת קרן אבי חי.
 

האור מסמל את הטוב, את החיובי, את התקווה.

בפעילות זאת נעסוק בנושא: האור כסמל הטוב שבכל אדם.

המטרות

1. לעסוק במוטיב האור , לכבוד חג האורים חג החנוכה.

2. ללמוד למצוא את האור – את החיוב - שבכל אדם.

הפעילות 

1. שוחחו עם התלמידים על מוטיב האור בחג החנוכה, ולמדו את הסיבות להדלקת הנרות בחנוכה.

    חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים. בדף לתלמידים יש דוגמאות לדברים שאפשר לכתוב בפתקים. בנוסף לכך, כדאי

    להנחות את התלמידים כיצד למלא את הפתקים ולתת להם רעיונות לחשיבה בתחומים שונים: התנהגות, מצב לימודי,

    דברים חיצוניים, תכונות אופי, כישרונות מיוחדים...

2. הנחו את התלמידים אם לחתום את שמם על הפתקים או לא . ההחלטה היא שלכם, אך כדאי שתהיה אחידות לגבי

    כולם.

3. דאגו לכך שכל ילד יקבל מחבריו לפחות 2 פתקים. .

    הצעות לחלוקת 2 הפתקים:

    א. בקשו מהתלמידים לכתוב את הפתקים לשני התלמידים שנמצאים אחריהם ברשימת הכיתה.

    ב. כל תלמיד ותלמידה יכתבו את הפתקים לשני התלמידים שיושבים מאחוריהם.

4. לאחר שהתלמידים סיימו למלא את הפתקים ולגזור אותם, אספו אותם  וחלקו אותם. הילדים יקראו את הפתקים שקיבלו

    בשקט לעצמם.

5. דיון בכיתה – היעזרו בנקודות הבאות:

    א. בכל אחד אפשר למצוא משהו טוב.

    ב. חשוב להגיד לאנשים דברים טובים, לתת מחמאות.

    ג. אם אין לנו משהו טוב לומר – כדאי לשתוק...

    ד. אם כולנו נראה את הדברים החיוביים שיש בחברינו, יהיה לנו הרבה יותר קל לחיות יחד בנעימים.

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים