הנחיות
עמוד 1 – רקע קצר
- קראו יחד את ההגדרה המופיעה בעמוד.
- שאלו את התלמידים:
– מה אתם רואים בתמונה?
– האם שמעתם על "עבודת ילדים"? מה משמעות המושג?
- הסבירו כי אין הכוונה לילדים שעובדים בעבודות מזדמנות בזמנם הפנוי כדי לחסוך כסף, אלא בילדים שנאלצים לעבוד בעבודה פיזית ממושכת הכרוכה במאמץ ניכר.
עמוד 2 – סיפורו של אשיקה
- קראו או האזינו לסיפור על הילד אשיקה שכתבה דינה ציונית.
הסיפור מתאר את אשיקה בן ה-11 מפקיסטן שעובד במפעל לבנים כדי לסייע למשפחתו הענייה. אשיקה נאלץ לעבוד שישה ימים בשבוע בתנאים קשים, ולכן אינו יכול ללמוד או ליהנות מפעולות יומיומיות המתאימות לבני גילו.
- לאחר הקריאה התלמידים מתבקשים לענות על שלוש שאלות:
– במה עובד אשיקה?
– מדוע אשיקה צריך לעבוד?
– מה אשיקה חולם לעשות במקום לעבוד?
- בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
עמוד 3 – מה מרגישים ילדים עובדים?
- בעמוד זה יתבקשו התלמידים להיכנס לנעליהם של ילדים שנדרשים לעבוד ולסייע בפרנסת משפחתם, ולנסות להבין כיצד הם מרגישים ועל מה הם נאלצים לוותר.
- בקשו מן התלמידים שישתפו בתשובותיהם.
- השאלה האחרונה בעמוד היא: האם לדעתכם ילדים שעובדים גם מרוויחים מכך? (רווח לא כספי). מטרת השאלה היא לנסות לחשוב (למרות הקושי הבלתי נתפס) על רווחים מסוימים לילדים העובדים, כמו למשל תחושת אחריות, עוצמה וחוזק.
עמוד 4 – מה אנחנו יכולים לעשות?
בעמוד זה מתואר סיפורה של הילדה האמריקאית ויויאן האר שפעלה למען ילדים עובדים ברחבי העולם. ויויאן הקימה דוכן לימונדה ואספה כספים כדי לסייע לילדים הנאלצים לעבוד למחייתם. המיזם שלה צבר תאוצה וכיום פועלים עשרות דוכני לימונדה שכל רווחיהם מוקדשים לילדים עובדים.
הסיפור מבקש לחשוף את התלמידים לאפשרויות הסיוע העומדות בפניהם, ובכך להגביר אצלם את הרצון לתרום ולפעול למען מי שזקוק לעזרה.
עמוד 5 – מכתב לאשיקה
אחת הדרכים להביע תמיכה בילדים עובדים היא להתייחס למצוקתם בכבוד, לנסות להכיר אותם ולעודדם.
בעמוד מתבקשים התלמידים לכתוב מכתב תמיכה לאשיקה ולשדר לו אמפתיה. בעמוד מופיע הסבר למונח: אמפתיה.
- בקשו מכמה מתנדבים להקריא את מכתבם במליאה.