מאמר
המעבר ממעון לגן טרום-טרום חובה
אן הדר

המעבר ממעון לגן טרום-טרום חובה הינו משמעותי עבור כל ילד, אך אל לנו לשכוח את משמעות המעבר עבור הורי הילדים. המפתח להתמודדות מוצלחת עם האתגרים של עלייה לגן טרום-טרום חובה טמון בשיתוף פעולה ואמון בין ההורים לבין הגננת והגורמים המטפלים. לפניכם הצעה למפגש פתיחת שנה שעשוי לשמש כצעד ראשון בכיוון הנכון.

תוכן

כתבה זו היא למעשה עיבוד של הרצאה שאני נוהגת להעביר להורים כפסיכולוגית גן העובדת בשירות פסיכולוגי חינוכי עירוני. היא מיועדת לפסיכולוגים חינוכיים מתמחים העובדים בגנים ואני מזמינה אותם לעשות בה שימוש. מצאתי שישנם יתרונות רבים להעברה של הרצאה כזו בגן במהלך ערב ההורים עם פתיחת שנת הלימודים. היתרון הראשון הינו גיבוש יחסים מקצועיים טובים עם הגננת, כשההרצאה, כפי שתראו, מעודדת הורים לשתף פעולה עם הגננת ולתת בה אמון. היתרון השני הוא שבירת התנגדויות והפחתת כמות הקונפליקטים עם ההורים. כאשר בתחילת השנה פסיכולוג מציג עצמו, מספר מהו תפקידו בגן, כיצד ניתן להיעזר בו, מעלה קשיים בהם ילדים עלולים לחוות במהלך השנה ומדגיש כמה בושה ופחד של ההורים הוא רגש אנושי – הדבר משדר להורים כי הם יכולים לסמוך על אותו הפסיכולוג.

אקח לדוגמא את נושא ההצטאות ששכיח מאוד בגיל הזה (גן טרום-טרום חובה) ועולה כמעט בכל שנה בדיונים מול ההורים. כאשר הפסיכולוג מסביר בנועם על מה קורה להתנהלות של גן כאשר ישנם מספר ילדים מצטאים בגן, מה קורה לדימוי העצמי של ילד מצטאה שמדיף ריח לא נעים ומרחיק ממנו ילדים אחרים, ומזמין את ההורים לבוא לגננת ולשתף אותה בבעיית ההצטאות ולבקש את עזרתה על מנת לפתור את הבעיה יד ביד – הדבר מעודד את ההורים להתגייס למאמץ ומוריד מאוד את עוצמות הכעסים שיכולים להתפתח עם תחילת השנה כאשר מתקשרים להורים ומבקשים מהם לבוא להחליף לילד.

מטרת ההרצאה היא ליצור גשר של תקשורת פתוחה ולא שיפוטית בין הגננת וההורים. התנאי הראשוני להעברת ההרצאה בערב הורים הוא כמובן הסכמתה של הגננת. מניסיוני, מהרגע שהעברתי את ההרצאה פעם אחת, גננת הגן חזרה אליי בתחילת כל שנה עם בקשה להעביר שוב את ההרצאה. הגננות הדגישו את ההבדל בטיב הקשר שנוצר עם ההורים שנכחו בהרצאה לעומת אלה שלא, במיוחד כאשר היא העירו את תשומת לב ההורים לקושי מסוים אצל הילד שלהם.

לקריאת המשך המאמר

ביבליוגרפיה

הדר, א. (2014). המעבר ממעון לגן טרום-טרום חובהפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3199

לחצו להמשך קריאה
הקטן