מאמר
התבגרות מינית – עוצמה, בילוי ומבוכה
ניצה ירום

הפרק התשיעי מתוך הספר 'מצפן להורות ראויה – מדריך לשיח הבין-דורי' בהוצאת פרדס הוצאה לאור. הפרק מובא לפרסום באדיבות המחברת וההוצאה בעקבות הסחף של מיניות צעירים לאונס קבוצתי, ובמחשבה שכדאי לחזור ולחשוב על הנושא באופן הנורמטיבי הנדרש. 

תוכן

נערה ונער מתוודעים לגופם ולמיניותם

גיל ההתבגרות הוא גיל שבו בני העשרה מתמודדים עם שינויים גופניים והתעוררות מינית. נערה שגופה מבשיל — זוכה למבטים מתפעלים וקולטת את כוחה החדש. נער שמתבגר פיזית — כבר לא נתפס כילד וגופה וקרבתה של בת (או גופו וקרבתו של בן) — מעוררים אותם. כיום ההורמונים האופייניים של גיל ההתבגרות מעוצבים על ידי האפשרויות שמזמנת הטכנולוגיה (והרשתות האינטרנטיות והחברתיות) ופוגשים יותר חירות אך גם סכנות מבעבר, כאשר בני ובנות העשרה ממשיכים להיות מלווים בחששות ומבוכה במסלולם זה. כיום אפשר לראות אצלם התפתחות בפערים בו־זמניים בהבנה ובהתנהגות המינית: כשברחוב בנות מראות גוף אך מתביישות ומסתירות את גופן במרחבים אחרים; כשכבר בגיל שש יודעים מה עושים ההורים בחדר השינה, אבל לא בהכרח מבינים/ות אחר־כך את הקשר בין מעשה ותוצאה, בין מראה ומגע, אפילו עד גיל מאוחר.

עבור הורים ההתבגרות המינית של ילדם היא אספקט מביך שצריך לעכלו, משום שאין הורה שרוצה ילד שעצמאותו והבשלתו יעצרו, אלא שהוא עצמו גדל על בושה והסתרה. כך פוגשים בני העשרה קשת של מבוגרים נבוכים וצדקניים שלרוב מגיבים להתנסויות שלהם במושגי קצה — של עבריינות (ברשת, בלחץ קבוצתי) וחוק, מול התעלמות. בעיקרון מדובר, ראשית לכול, בהדדיות ומשיכה בין בנים לבנות בגילאים אלה.

לקריאת הפרק המלא

ביבליוגרפיה

ירום, נ. (2020). התבגרות מינית – עוצמה, בילוי ומבוכהפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4031

לחצו להמשך קריאה
הקטן