אקטואליה
טיפים להתמודדות עם חוסר ודאות, פחד וחרדה בקרב תלמידים
צוות למידה חברתית רגשית במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי ועמותת נטל

צוות למידה חברתית רגשית במטח בשיתוף עמותת נט"ל, מציעים כמה טיפים שיעזרו לכם המורים לשוחח על הנושא בכיתה עם התלמידים.

רקע

בעקבות  המצב הביטוחני עלולים התלמידים לחוש חוסר ודאות, פחד וחרדה.

כיצד נוכל לדבר עם התלמידים שלנו על המצב?

הפעילות

צוות בין הצלצולים בשיתוף עמותת נט"ל, מציעים כמה טיפים שיעזרו לכם המורים לשוחח על הנושא בכיתה עם התלמידים.

1. שוחחו עם הילדים ואפשרו להם לבטא את חששותיהם, תוך קבלת הקושי, הבנה ואמפתיה.
כדאי לפתוח את הדיון בשאלה: "האם שמעתם על האירועים הקשים שקרו בשבועות האחרונים ?"
מומלץ לשאול את הילדים:
א. מה שמעתם? מאיפה שמעתם (מההורים, מהטלוויזיה, מחברים)?
ב. מה הרגשתם כאשר שמעתם את החדשות לגבי האירוע/ים הקשה/ים?
ג. מה אתם מרגישים עכשיו לגבי מה שקרה?
ד. האם זה עורר בכם פחדים או חששות? אם התלמידים מעלים תחושות של פחד מומלץ לשאול: האם יש תלמידים נוספים שמרגישים ככה? ספרו על הרגשות הללו.
חשוב לתת לגיטימציה לרגשות של פחד, חרדה וחשש, ולנרמל את הרגשות הללו. למשל, ניתן לומר: "אלו רגשות נורמליים למצב, וחשוב וטוב שנדבר עליהם".
ה. מה עזר לכם להירגע במקרים קודמים כשהרגשתם חשש, חרדה או פחד?
ו. מה יכול לעזור לכם להרגיש רגועים ובטוחים יותר בבית הספר?
ז. שימו לב: יכול להיות שתלמידים מסוימים יצחקו או יגיבו בהומור במהלך הדיון. זוהי תגובה נורמטיבית שמסייעת להתמודד עם תחושות לחץ וחרדה, חשוב לזכור זאת ולא להגיב בכעס לתלמידים אלו. ניתן לומר: "אני רואה שהנושא מעלה כל מיני סוגים של תגובות. גם תגובות של הומור הן לגיטימיות ועוזרות להתמודד".

2. שתפו את התלמידים בתחושותיכם, באופן מבוקר ומותאם לגיל. תוכלו לספר להם כיצד אתם מרגישים לנוכח האירועים האחרונים ומה עוזר לכם להתמודד כאשר אתם מרגישים תחושות לחץ.

3. מומלץ מאוד לקיים פעילות חווייתית, כגון ציור של תחושות התלמידים, העברת דמיון מודרך או פעילות חווייתית אחרת שתאפשר לתלמידים לשחרר באופן פיזי תחושות של מתח או לחץ.

4. התמודדו עם ביטויי גזענות. דברו עם התלמידים על כך שבתקופה כזו עשויה להיות נטייה לבטא עמדות קיצוניות ואף גזעניות כלפי חלקים שונים באוכלוסייה (יהודים/ערבים). חשוב לזכור כי הכללות וביטויי גזענות פוגעים באנשים חפים מפשע ועלולים ליצור הסלמה באווירה הציבורית.
הביעו עמדה נחרצת נגד כל גילוי גזענות שמבטאים התלמידים בכיתה.

5. העבירו לתלמידים מסר אופטימי. העבירו מסר המבטא אמונה בכוחות וביכולות של כל אחת ואחד מהם להתמודד עם קשיים, ושדרו אמונה ביכולת שלהם לבקש עזרה בשעת הצורך. הדגישו כי בקשת עזרה מעידה על כוח. מורה המעביר לתלמיד את המסר "אני סומך עליך ומאמין בך שתוכל להתמודד ואם תתקשה תדע להיעזר", עוזר לו לפתח חוסן נפשי.

6. שימו לב אם יש תלמידים המגיבים למצב בצורה קיצונית, וטפלו בכך בהתאם על ידי אנשי מקצוע מצוות בית הספר (יועצת, פסיכולוגית). שימו לב במיוחד לתלמידים המתגוררים קרוב למקומות שבהם אירעו פיגועים או שהם בעלי קשר כלשהו אישי לאירוע (קרובי משפחה, מכרים וכו'). תגובות קיצוניות יכולות לכלול בכי, חוסר שקט, כעס לא מותאם, דיווח על חוסר בשינה או חוסר תיאבון.

7. עזרו לילדים לאתר דמות שהם יכולים לשתף אותה ברגשות שלהם בבית-הספר. למשל, יועצת בית הספר, מחנכת או מנהלת. עודדו אותם לפנות בכל עת שהם מרגישים צורך לדמות הזאת. מומלץ להדגיש בפני הילדים שכל רגש הוא לגיטימי, ולכן בכל פעם שהם מרגישים צורך לשתף ולחלוק הם מוזמנים לעשות זאת.

8. מסר לחיי היומיום- שאלו את התלמידים: בתקופה של עימותים ומחלוקות, איזה מסר אנו יכולים לקחת לתוך הכיתה שלנו?.

זכרו כי למורים תפקיד חיוני בעיצוב דפוסי ההתמודדות של התלמידים. כשאנחנו יחד נוכל להתמודד עם המצב טוב יותר. חשוב לחזק ולעודד את הילדים במהלך ההתמודדות עם הקושי. יישום הטיפים מתוך אמונה בתהליך יסייע להתגבר על הקושי וליצור אווירה חיובית ונעימה.

ניתן לפנות:
לשירות 'מודעות' (שירות פסיכולוגי, אימון וייעוץ) – הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים:
1700-700-158
לקו הסיוע של נט"ל להתייעצויות או לתמיכה נוספת: 1-800-363-363 (שיחת חינם).

לחצו להמשך קריאה
הקטן