פעילות מתוקשבת
סליחה, טעיתי!
תמר ינישסקי, מור ורכזון קאשי, שלמה זיס- מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא בקשת סליחה. בפעילות זו התלמידים ילמדו מתי מבקשים סליחה, למה מבקשים סליחה ואיך מבקשים סליחה כנה לפי מבנה בקשת סליחה.

רקע

"עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ – אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ" (משנה, מסכת יומא, פרק ח, משנה ט).

חודש תשרי פותח את השנה החדשה בלוח העברי. על פי המסורת היהודית, עשרת הימים הראשונים בחודש תשרי מוקדשים לחשבון הנפש, לחרטה ולבקשת סליחה על המעשים וההתנהגות של השנה שחלפה. המטרה היא לשוב מן המעשים הרעים ולחזור למוטב. בעשרת הימים האלה נוהגים לאחל זה לזה "גְמַר חתימה טובה" וגם לבקש סליחה מאנשים שאולי פגענו בהם, בדיבור או במעשה, בשנה שחלפה. בבית הכנסת נוהגים לומר סליחות. (מתוך: הלקסיקון לתרבות ישראל)

המילה "סליחה" איננה מילת קסם אלא מילה שאומרים כדי להביע צער וחרטה על מעשה שעשינו שפגע במישהו. בעולם החינוך יש משמעות רבה לסליחה. המילה "סליחה" מחייבת את התלמידים לעצור ולחשוב על מה הם מבקשים סליחה, לבדוק מהו המעשה שעשו שפגע באחר וגם לקבל אחריות על מה שעשו. חשוב שהתלמידים יבינו מה הייתה הטעות, מהן השלכותיה, והחשוב מכול: ללמוד לא לעשות את זה שוב.

סליחה כנה היא סליחה שמחייבת אותנו להכיר ברגשות של הנפגע בגלל דבר שאמרנו או עשינו; להכיר בכך שגם אם לא הייתה לנו כל כוונה לפגוע, האדם האחר מרגיש שנפגע, ועלינו להתייחס אליו במלוא הרצינות. אפשר, למשל, לשאול את הצד הפגוע: מה הרגשת? ממה נפגעת? להקשיב לדבריו, ולאחַר מכן לבקש סליחה.

בפעילות זו התלמידים ילמדו מתי מבקשים סליחה, למה מבקשים סליחה, ואיך מבקשים סליחה כנה – לפי המבנה הזה:
(1) אני מבקש סליחה (או אני מתנצל) (2) על כך ש… (לומר במילים מדויקות מה הייתה ההתנהגות הפוגעת). (3) בפעם הבאה אני… (איך אנהג בפעם הבאה כדי לא לפגוע) (4) אני מקווה שתסלחי לי. לדוגמה: "אני מתנצל שלא שמרתי לך מקום באוטובוס. בפעם הבאה אשמור לך מקום לידי. האם את סולחת לי?"

מטרות

  1. להכיר בכך שכולנו עושים טעויות.
  2. לברר עם עצמנו באילו מצבים אנחנו מבקשים סליחה ומה הגורמים לכך.
  3. להבין מדוע חשוב לבקש סליחה.
  4. ללמוד איך לבקש סליחה כנה.

הנחיות

עמוד 1: סליחה, טעיתי

כותרת להצגת הפעילות

עמוד 2: כולם עושים טעויות

התלמידים יתבוננו באיורים וילמדו כי כל יצור חי יכול לעשות טעויות.
כך יבינו שטעויות הן אומנם דבר נפוץ, אבל כאשר עושים מעשה לא ראוי בטעות, מישהו עלול להיפגע (אני או אחר).

לאחר שיתבוננו באיורים, יצטרכו התלמידים לחשוב ולנסח בעצמם רעיון למקרה שֶׁנַעֲשָׂה בטעות. התלמידים יכתבו מי עשה את הטעות, ומהי הטעות שנעשתה.

עמוד 3: יצורון הסליחה

התלמידים יחשבו על מצבים שבהם הם מבקשים או לא מבקשים סליחה, ויתאימו את צבע  היצורון לדרך שבה היו פועלים במצבים הנתונים:

ירוק – מבקש סליחה.

צהוב – מתקשה לבקש סליחה, אבל בסוף עושה את זה.

אדום – לא מבקש סליחה.

התלמידים  יתבוננו בטבלה ו יענו על השאלות מה הם גילו על עצמם (יבחרו את התשובה המתאימה להם ביותר).

עמוד 4: העיקר לא לבקש סליחה / יהודה אטלס

התלמידים יקראו את השיר של יהודה אטלס.

לאחר מכן יענו על השאלות ויספרו על מקרה אישי הקשור לבקשת סליחה:

  1. לפי דעתכם, למה לילד בשיר קשה לבקש סליחה?
  2. למה חשוב לדעת לבקש סליחה?
  3. ספרו על מקרה שרציתם לבקש סליחה, והיה לכם קשה לעשות את זה.

עמוד 5: איך נבקש סליחה מהלב? 

התלמידים יקראו על ארבעת השלבים בדרך לבקשת סליחה כנה.

לחיצה על העיגולים מראה איך מבקשים סליחה כנה.

לאחר מכן יקראו דוגמה לבקשת סליחה כנה.

באמצעות האיורים ותיאורי המקרה, יתנסו התלמידים בתרגול של בקשת סליחה כנה לפי ארבעת השלבים.

התלמידים יקראו משפט סיכום להטמעת הנושא:

האם יש מישהו שאתם רוצים לבקש ממנו סליחה? עכשיו אתם יודעים איך לעשות את זה מכל הלב!

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן