הנחיות
עמוד 1
קראו את הטקסט עם התלמידים.
שאלו את התלמידים:
למה, לדעתכם, אנו מתכוונים כאשר אנו אומרים קבלת השונה?
למה, לדעתכם, כדאי לדבר על הנושא הזה?
מה זה שונה? מה זה להיות שונה
כולנו שונים אחד מהשני. אין שני אנשים זהים, אך יש אנשים שיותר דומים לנו מאחרים. למשל: במקום המגורים שלנו, במראה החיצוני שלנו, בדברים שאנו אוהבים לעשות, בדעות שלנו ועוד.
חשוב לזכור שכולנו בכיתה שונים אך שווים – כולנו בני אדם, אך יש בינינו הבדלים.
עמוד 2
הציגו בפני התלמידים את התמונה. תחילה אל תציינו בפניהם כי לכל הדמויות של הילדים אותן פנים. במידה והתלמידים לא שמים לב לכך, הפנו את תשומת ליבם.
בקשו מכל התלמידים לענות על השאלות.
בקשו מהתלמידים לשתף ביתרונות ובחסרונות שמצאו במצב בו כל אחד שונה מחברו.
עמוד 3
לפני הצפייה בסרטון, אמרו לתלמידים כי הסרט עוסק בסהר, ילד חילוני שעובר דירה. המעבר לבית חדש הוביל לשינוי בחייו: מעבר לבית ספר חדש, שונה מבית הספר הממלכתי שהוא למד בו עד עכשיו. הוא עובר ללמוד בבית ספר ממלכתי-דתי. כילד חילוני יחיד בכיתה סהר מתקשה להתחבר עם הילדים האחרים.
שאלו את התלמידים:
מהם ההבדלים בין בית ספר חילוני לבית ספר דתי?
מה ההבדלים בין ילדים חילונים לילדים דתיים? (התייחסו להיבטים הבאים: מראה חיצוני והתנהגות).
מהן נקודות הדמיון בין ילדים חילוניים וילדים דתיים? (ניתן להתייחס למאפיינים אישיותיים, ערכים ושוויון בין בני אדם).
צפו בסרטון.
בקשו מהתלמידים לבצע את המשימה.
לאחר הצפייה בסרט, התלמידים יענו על השאלון שבו עליהם להחליט כיצד הם היו מתייחסים לסהר.
בקשו מהם לשתף ולהסביר מדוע בחרו להתנהג כך.
עמוד 4
התלמידים יכתבו מכתב לסהר. הם יכולים לעודד אותו ולתת לו עיצות להסתגל למצב החדש.
לאחר ביצוע המשימה, בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובותיהם.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
האם הייתם עדים פעם לאירוע בו לא קיבלו מישהו בשל השונות שלו? ספרו בלי לציין שמות.
האם לדעתכם תופעה זו קיימת בכיתה שלנו? במידה והתלמידים עונים שהתופעה קיימת, שאלו אותם- מה ניתן לדעתכם לעשות על מנת שתלמידים ירגישו שייכים?
האם יצא לכם פעם להרגיש שונים מהשאר? (לדוגמה- ילד חדש בכיתה/בצופים/בשכונה, תייר בחוץ לארץ).