רקע
מהי "דיסלקציה"?
הדיסלקציה היא לקות למידה שמקורה במוח, הפוגעת במיוחד ביכולת הקריאה. אנשים דיסלקטיים קוראים ברמות נמוכות מהצפוי בהשוואה לאינטליגנציה שלהם, שהיא נורמלית (National Institute of Neurological Disorders).
הליקויים הנפוצים והמוכרים הם בתחומים האלה:
- קריאה – דיסלקציה: קשיים טכניים בכל הנוגע לקריאת רבה של חומר ולהבנת הנקרא. הילד הדיסלקטי יקרא באופן איטי ביותר, ויתקשה להבחין בין עיקר לטפל.
- כתיבה וכתיב – דיסגרפיה: בעיות בארגון רצף הכתיבה ובהתחלה של כתיבת המטלה. כמו כן, לילד דיסלקטי יש לרוב כתב יד לא ברור, הוא מתקשה לבנות משפט נכון ומרבה לעשות שגיאות כתיב.
הליקויים משפיעים על התפקוד בבית הספר, וגם על התפקוד בתחומי חיים אחרים.
הקשיים החברתיים
חלק בלתי נפרד מהלקות הוא חסכים במיומנויות חברתיות: בסקירה של 152 מחקרים נמצא כי ל-75% מן התלמידים הסובלים מלקות למידה יש קשיים חברתיים (1996Kavale & forness,). מחקרים נוספים מצאו כי תלמידים עם קשיי קריאה פחות מקובלים בחברה, וכי הם נוטים לסבול מדחייה חברתית יותר מתלמידים ללא לקויות למידה (Ladd, 2005).
רקע על פעילות ברשת – הנחיות, טיפים
הפעילות היא פעילות אינטראקטיבית: הילדים יצפו בסרטון אנימציה ויענו על שאלות – הכול ברשת. כדי להשיג את מטרות הפעילות, יש לשים לב למספר דברים:
- חשוב מאוד שכל ילד יענה על השאלות באופן אישי, לכן הקפידו לדאוג שכל תלמיד יבצע עבודה אישית מול המחשב.
- אם אין אפשרות שכל תלמיד יבצע עבודה אישית מול המחשב, השתדלו שהעבודה תיעשה בזוגות ולא בקבוצות גדולות יותר.
- על אף שהפעילות היא אישית, חשוב לעצור בנקודות מסוימות במהלך הפעילות, לחדד ולהעמיק את המסרים החשובים (ראו בסעיף "מהלך המשחק").
- משך הפעילות – כ-45 דקות.