פעילות מתוקשבת
התמודדות עם אובדן בעל-חיים
רוני גבריאלי וצוות החינוך החברתי, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהתמודדות עם הקושי והכאב בעקבות אובדן חיה אהובה.

מטרות

  • לדון במהות ובעוצמת הקשר שבין בני אדם לחיות המחמד שלהם.
  • להעלות למודעות את הקושי באובדן בע"ח ולעודד הבעת אמפתיה כלפי מי שחווה אובדן כזה.
  • להעלות עם התלמידים רעיונות מעשיים שיסייעו להתמודד עם אובדן של חיה אהובה.

הנחיות

רקע

במדינות מערביות, מעל ל-70% ממשקי הבית כוללים חיות מחמד.
אנו בוחרים לחיות עם חיות מחמד בגלל יכולתן לתת ולקבל אהבה, ולספק את צרכינו לחברה, תמיכה, נחמה, ביטחון ויציבות. נמצא שחיות המחמד והאנשים המגדלים אותן מהווים דמויות התקשרות משמעותיות זו לזו.
במחקרים שונים נמצא שפעמים רבות, עוצמת ההתקשרות הרגשית שאנשים מפתחים כלפי חיות המחמד שלהם שווה, ולעתים קרובות אף עולה על עוצמת ההתקשרות שהם חשים כלפי בני אדם.
כאשר חיית המחמד מתה, האבל על האובדן והפרידה הוא טבעי ביותר. עם זאת, לא תמיד ישנה לגיטימציה מן הסביבה לחוויית האבל על האובדן. מאחר שמדובר במוות או באובדן של בעל חיים ולא של אדם, ישנם אנשים רבים שאינם מסוגלים להבין או להכיל את הקושי והצער שחש מי שאיבד את חיית המחמד שלו.

הפעילות

עמוד 1 – נושא השיעור

ספרו לתלמידים כי בשיעור תשוחחו על הקשר בין בני אדם לחיות המחמד שלהם, ועל הקושי והכאב שמרגישים כשמאבדים חיה (בשל מוות או משום שלעתים בעל החיים הולך לאיבוד ואינו חוזר).

*כדאי להתייחס לכך שלא כולם אוהבים בעלי חיים ולא כולם מתחברים אליהם, ולכך שיש רבים שמפחדים מחיות (גם מחיות מחמד), גם אם הן קטנות וכביכול בלתי מזיקות. לגיטימי ביותר לפחד מחיות, אך בו בזמן נרצה לכבד את העובדה שבני אדם רבים מגדלים חיות מחמד ויוצרים עמן קשר קרוב, חם ואוהב.

שאלות לדיון בכיתה:

  • אפשר לתת לכמה תלמידים לספר על החיה שמגדלים בביתם.
  • מדוע חשוב לדבר על אובדן של חיית מחמד? הסבירו.

עמוד 2 – אנשים וחיות המחמד שלהם

בעמוד זה מופיע סרטון קצר המציג קשר חם ואוהב בין ילדים לבעלי החיים שהם מגדלים.

התלמידים יסמנו אילו חיות זיהו בסרטון (מגוון חיות) ויתארו את הקשר בין החיות בסרטון לבין הילדים שנמצאים עמן.

שאלות לדיון בכיתה:

  • שתפו: האם אתם מגדלים בעל חיים כלשהו? תארו: מה אתם מרגישים כלפיו? אילו דברים אתם עושים יחד? איך אתם מרגישים כשאתם נמצאים רחוק ממנו?
  • מדוע לדעתכם נוצר קשר קרוב המלווה ברגשות חזקים בין בני אדם לבין החיות שהם מגדלים? הסבירו.

עמוד 3 – המקרה של נעמה

התלמידים יקראו תיאור קצר על הילדה נעמה, שהכלבה שלה נפטרה והיא מתקשה לתפקד למחרת בבית הספר.

לאחר מכן יענו על שאלות לגבי תחושותיה של נעמה, ועל האופן שבו ילדים מהכיתה של נעמה הגיבו כלפיה.

שאלות לדיון בכיתה:

  • התייחסו לשאלות שעליהן ענו התלמידים ובקשו שישתפו בתשובותיהם ויסבירו מדוע ענו כפי שענו.
  • נהלו דיון קצר בעזרת השאלות האלה:
  • מדוע קשה לאבד חיית מחמד?
  • מה מרגישים? (ציינו כי לא חייבים לאבד חיה ואפילו לא חייבים לגדל חיה כדי לדמיין מהי תחושת האובדן).

עמוד 4 – בוחרים להגיב באמפתיה!

התלמידים ישחקו במשחק שבו יתבקשו למיין אמירות לכאלה שמביעות אמפתיה כלפי חבר שאיבד את חיית המחמד שלו, ולכאלה שאינן מביעות אמפתיה.

שאלות לדיון בכיתה:

  • איך מרגיש ילד שאיבד חיה ומקבל מן הסובבים אותו תגובות שאינן תומכות (אינן אמפתיות)?
  • איך ירגיש ילד שיקבל תגובות תומכות? מדוע?

עמוד 5 – עוזרים לעצמנו להתמודד עם האובדן

התלמידים יקראו את המשך המקרה של נעמה, ולאחר מכן יציעו רעיונות נוספים להתמודדות עם אובדן כמו זה שחוותה נעמה.

לסיכום: התלמידים יצפו בקטע קצר מתוך סרטון ביתי של שני, נערה שמתארת איך התמודדה עם אובדן הכלב שלה.

שאלות לדיון בכיתה:

  • בקשו מן התלמידים לשתף ברעיונות שהעלו.
  • מה דעתכם על הטיפים שהציעה שני בסרטון?
  • מה אתם לוקחים מן השיעור היום? עם אילו מחשבות אתם יוצאים?
לחצו להמשך קריאה
הקטן