רקע
עלייה לכיתה א
המעבר מגן חובה לכיתה א הוא חוויה מאתגרת לילדים רבים. המעבר הזה מורכב ביותר – הוא כולל פרידה מסביבה פיזית מוכרת, סביבת הגן, והסתגלות לסביבה פיזית חדשה וגדולה יותר. המעבר דורש גם הסתגלות רגשית. על הילדים להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה.
המעבר ממסגרת חינוכית אחת לאחרת מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: איך אסתדר? האם יהיו לי חברים? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה שלי? האם אצליח ללמוד לקרוא? ועוד.
חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.
ילדים (וגם מבוגרים) רבים מגיבים טוב יותר למעברים ולשינויים כאשר נעשית הכנה מראש. כשאנחנו יודעים מה צפוי לנו, אנחנו בדרך כלל רגועים יותר. ככל שהילדים יֵדעו יותר על בית הספר ויכירו אותו לפני הכניסה לכיתה א, כך יהיה להם קל יותר להסתגל אליו.
מבוסס על מאמר מתוך: פורטל הורים, משרד החינוך: מעבר מגן הילדים לכיתה א'
למידה חברתית-רגשית
באמצעות למידה חברתית-רגשית (SEL), שהיא חלק בלתי נפרד מהתפתחות האדם, ילדים ומבוגרים מפתחים ומיישמים את המיומנויות האלה:
- ניהול עצמי (היכולת לווסת רגשות, מחשבות והתנהגויות במצבים שונים).
- מודעות עצמית (היכולת לזהות במדויק רגשות ומחשבות ואת השפעתם על התנהגויות שונות).
- מודעות חברתית (היכולת לראות את נקודות המבט של אנשים מתרבויות ומרקעים שונים ולגלות אמפתיה).
- בניית מערכות יחסים (היכולת לבסס ולתחזק מערכות יחסים בריאות ומתגמלות עם אנשים שונים ועם קבוצות שונות).
- קבלת החלטות באופן מושכל (היכולת לקבל החלטות מושכלות תוך התחשבות בסטנדרטים המוסריים, ברווחת העצמי וברווחתם של אחרים).
השלב ההתפתחותי של ילדים לקראת כיתה א מאפשר להם לרכוש מיומנויות חשובות של ניהול עצמי ומודעות עצמית. הצורך במיומנויות הקשורות לתפקודים ניהוליים (היכולת ליזום, להתמיד, לעכב, לווסת, להבחין ועוד) האחראים במידה רבה גם לוויסות רגשי ולתפקוד חברתי ולימודי, מתעורר בסביבות גיל ארבע ומתפתח באופן ניכר בשנים הראשונות בבית הספר.
מיומנויות אלו חשובות במיוחד לשליטה העצמית של ילדים וליכולתם להסתגל בהצלחה לסביבה בכיתה. כמו כן, הן משמשות אבני בניין למיומנויות רגשיות-חברתיות המתפתחות בשלב מאוחר יותר בילדות ובגיל ההתבגרות.
בגיל הגן ילדים מפתחים את היכולת לעצור ולחשוב (ניהול עצמי). הם לומדים להסתגל ללמידה בקבוצה ובונים מיומנויות של שליטה עצמית בסיסית – המתנה, שיתוף ומשחק על פי תור.
בכיתה א מתפתחת יכולת ההתמקדות והילדים בונים את מיומנויות הקשב שלהם. הם לומדים לשים לב להוראות, להקשיב לחברים בכיתה ולהתרכז לפרקי זמן ממושכים יותר.
עבודה על מיומנויות אלה תסייע לילדים להסתגל לסביבה בכיתה. כמו כן, המיומנויות הללו יהיו בסיס לטיפוח מיומנויות מורכבות יותר בהמשך.