פעילות מתוקשבת
עולים לכיתה א
צוות למידה חברתית-רגשית-SEL, מטח, בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים

סביבת למידה חווייתית הכוללת חמש יחידות אינטראקטיביות, שבעזרתן נוכל לחזק את המודעות העצמית והרגשית של הילדים ואת תחושת המסוגלות שלהם. באופן זה נסייע להם בתהליך המעבר לכיתה א ובהסתגלות לבית הספר. 

הסביבה מנוקדת ומונגשת קולית.

רקע

עלייה לכיתה א 

המעבר מגן חובה לכיתה א הוא חוויה מאתגרת לילדים רבים. המעבר הזה מורכב ביותר – הוא כולל פרידה מסביבה פיזית מוכרת, סביבת הגן, והסתגלות לסביבה פיזית חדשה וגדולה יותר. המעבר דורש גם הסתגלות רגשית. על הילדים להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה.

המעבר ממסגרת חינוכית אחת לאחרת מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: איך אסתדר? האם יהיו לי חברים? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה שלי? האם אצליח ללמוד לקרוא? ועוד.

חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.

ילדים (וגם מבוגרים) רבים מגיבים טוב יותר למעברים ולשינויים כאשר נעשית הכנה מראש. כשאנחנו יודעים מה צפוי לנו, אנחנו בדרך כלל רגועים יותר. ככל שהילדים יֵדעו יותר על בית הספר ויכירו אותו לפני הכניסה לכיתה א, כך יהיה להם קל יותר להסתגל אליו.

מבוסס על מאמר מתוך: פורטל הורים, משרד החינוך: מעבר מגן הילדים לכיתה א'

למידה חברתית-רגשית

באמצעות למידה חברתית-רגשית (SEL), שהיא חלק בלתי נפרד מהתפתחות האדם, ילדים ומבוגרים מפתחים ומיישמים את המיומנויות האלה:

  • ניהול עצמי (היכולת לווסת רגשות, מחשבות והתנהגויות במצבים שונים).
  • מודעות עצמית (היכולת לזהות במדויק רגשות ומחשבות ואת השפעתם על התנהגויות שונות).
  • מודעות חברתית (היכולת לראות את נקודות המבט של אנשים מתרבויות ומרקעים שונים ולגלות אמפתיה).
  • בניית מערכות יחסים (היכולת לבסס ולתחזק מערכות יחסים בריאות ומתגמלות עם אנשים שונים ועם קבוצות שונות).
  • קבלת החלטות באופן מושכל (היכולת לקבל החלטות מושכלות תוך התחשבות בסטנדרטים המוסריים, ברווחת העצמי וברווחתם של אחרים).

 

השלב ההתפתחותי של ילדים לקראת כיתה א מאפשר להם לרכוש מיומנויות חשובות של ניהול עצמי ומודעות עצמית. הצורך במיומנויות הקשורות לתפקודים ניהוליים (היכולת ליזום, להתמיד, לעכב, לווסת, להבחין ועוד) האחראים במידה רבה גם לוויסות רגשי ולתפקוד חברתי ולימודי, מתעורר בסביבות גיל ארבע ומתפתח באופן ניכר בשנים הראשונות בבית הספר.

מיומנויות אלו חשובות במיוחד לשליטה העצמית של ילדים וליכולתם להסתגל בהצלחה לסביבה בכיתה. כמו כן, הן משמשות אבני בניין למיומנויות רגשיות-חברתיות המתפתחות בשלב מאוחר יותר בילדות ובגיל ההתבגרות.

בגיל הגן ילדים מפתחים את היכולת לעצור ולחשוב (ניהול עצמי). הם לומדים להסתגל ללמידה בקבוצה ובונים מיומנויות של שליטה עצמית בסיסית – המתנה, שיתוף ומשחק על פי תור.

בכיתה א מתפתחת יכולת ההתמקדות והילדים בונים את מיומנויות הקשב שלהם. הם לומדים לשים לב להוראות, להקשיב לחברים בכיתה ולהתרכז לפרקי זמן ממושכים יותר.

עבודה על מיומנויות אלה תסייע לילדים להסתגל לסביבה בכיתה. כמו כן, המיומנויות הללו יהיו בסיס לטיפוח מיומנויות מורכבות יותר בהמשך.

מטרות

  • הילדים ירחיבו את ההיכרות שלהם עם מנעד של רגשות וילמדו לשיים אותם.
  • הילדים ידעו לתאר את התחושות ואת הרגשות שלהם לקראת כיתה א (טיפוח מודעות עצמית).
  • הילדים ייחשפו לדרכים שבעזרתן יוכלו להתכונן למעבר לכיתה א.
  • הילדים יכירו ביכולות שלהם להתמודד עם המעבר לכיתה א (טיפוח מסוגלות והכוונה עצמית).

הנחיות

יחידה 1 – מַכִּירִים אֶת גַיְא וְאֶת לִיאָן

ביחידה זו נכיר את הילדים גיא וליאן, העולים בקרוב לכיתה א. שניהם נרגשים וגם חוששים מהשינוי הצפוי.

לאחר ההיכרות עם הילדים, נשאל:

  • מָה גַיְא וְלִיאָן מַרְגִישִׁים לִקְרַאת הָעֲלִיָה לְכִתָה א?
  • אֵיךְ אַתֶם מַרְגִישִׁים לִקְרַאת הָעֲלִיָה לְכִתָה א?

נאפשר לילדים להתבטא בעזרת פרצופוני הרגשות הניתנים לגרירה. אפשר לבקש מהילדים לגרור את הרגשות בעצמם או לעשות זאת עבורם.

שימו לב:

– רצוי מאוד לעשות סבב מסודר ולאפשר לכל ילד להביע את רגשותיו.

– כדאי לתת לגיטימציה לכל רגש שעולה בקבוצה.

– רצוי לציין רגשות שחוזרים בקרב הילדים ולהסביר, למשל: "אני רואה שהרבה ילדים מרגישים פחד. טבעי מאוד לפחד ממקומות חדשים."

 

יחידה 2 – גַם מִתְרַגְשִׁים וְגַם חוֹשְׁשִׁים

ביחידה זו נרצה לפרוט את החששות של הילדים כשהם חושבים על המעבר לכיתה א ועל האתגרים שמזמן מעבר זה.

נעבור איתם על האירועים מבית הספר המוצגים בפעילות: משחק בהפסקה, הקשבה למורה בזמן השיעור ועוד. נשאל כיצד הם מרגישים נוכח אירועים אלו. כך נוכל להבין טוב יותר ממה הילדים חוששים, ממה הם נרתעים, לקראת מה הם שמחים. הילדים יבינו כי צפויות להם חוויות שונות בכיתה א, חלק מהן מאתגרות יותר מהאחרות.

*כדאי לציין כי מה שאינו מוכר עשוי להיראות מפחיד בהתחלה, אך גם חוויות חדשות הופכות עם הזמן לשגרה.

בהמשך היחידה נאפשר לילדים לשתף את חבריהם במחשבות או בתהיות שלהם לקראת השינוי הקרב. הם יכולים להזדהות עם המקרים שהוצגו בתמונות או להציע מקרים נוספים.

 

 

יחידה 3 – מִתְכּוֹנְנִים ויוֹדְעִים!

ביחידה זו נכין את הילדים לקראת הצפוי להם בכיתה א. כאשר לומדים ויודעים מראש מה צפוי – ההתמודדות קלה יותר.

כבר ביחידה הקודמת עלו שגרות הקשורות בהתנהלות בבית הספר, אך שם ביקשנו מהילדים להתייחס לרגש העולה מהצגת השגרה. כעת נרצה להתעמק יותר בשגרה עצמה, ולהבין מה היא כוללת בפועל. לעיתים אפשר להפיג חששות באמצעות הבנה טובה יותר של ההתנהלות הנדרשת.

הילדים יצפו בתמונות המציגות מרכיבים מסדר היום השגרתי בבית הספר. הם ינסו להציע מה הוא האירוע השגרתי המוצג בתמונה, ולחיצה על החץ להתקדמות תיתן להם הסבר מדויק למה שראו.

בהמשך נראה יחד כי ההורים של גיא חששו גם הם לקראת כיתה א כשהיו ילדים. החשש הוא טבעי וכולנו חווים אותו. הוריו של גיא עוזרים לו להבין שאנחנו יכולים לעזור לעצמנו להרגיש טוב יותר, כשאנחנו מתמודדים עם אתגר כמו התחלה חדשה בבית הספר.

נזמין את הילדים להתבונן באפשרויות שיכולות לסייע גם להם להרגיש טוב יותר.

*אפשר לסמן אפשרויות שמוצאות חן בעיני הילדים. ניתן לאפשר להם לתאר קושי שאיתו התמודדו בעבר, ולספר כיצד התגברו עליו.

 

 

יחידה 4 – יוֹדְעִים וּמְסֻגָלִים!

ביחידה זו נעזור לילדים לזהות את היכולות שלהם. כך נעודד דימוי עצמי חיובי ונחזק את המסוגלות העצמית שלהם לקראת העלייה לכיתה א.

נתבונן יחד בתמונות של ילדים המבצעים פעולות שונות. נבקש מהם לתאר מה הילדים בתמונה יכולים לעשות.

לחיצה על התקדמות תחשוף באיזו יכולת מדובר, וכעת נשאל:

  • האם גם אתם יכולים לעשות זאת? או משהו דומה לכך?

לא ניכנס לדוגמאות, רק נאמר: נהדר! ככל שנגדל כך נצליח יותר להיפרד בחיוך בבוקר.  **(כך יש לעשות בכל דוגמה של יכולת)

לדיון

  • עַכְשָׁו, כְּשֶׁאַתֶם רוֹאִים שֶׁאַתֶם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת הַרְבֵּה דְבָרִים, מָה זֶה גוֹרֵם לָכֶם לְהַרְגִישׁ?

נאפשר לילדים לשתף את חבריהם ולהביע את עצמם בעזרת פרצופוני רגשות הניתנים לגרירה.

 

 

יחידה 5 – מִתְאַרְגְנִים וּמוּכָנִים!

שימו לב:

הכוונה עצמית = ויסות: היכולת להתארגן ולהיות מוכנים מסייעת בתחושות הוויסות והמסוגלות העצמית, ובכך כמובן מקילה את ההתמודדות עם סביבה חדשה.

בִּיחידה זוֹ נַכִּיר אֶת יַהֲלִי, שֶׁמִתְאַרְגֶנֶת לְיוֹמָה הָרִאשׁוֹן בְּבֵית הַסֵפֶר:

**יש לצפות בסרטון המוצע עד 01:35, ואז לעצור.

בסרטון נראה כי יהלי ביצעה כל מיני פעולות שעזרו לה להרגיש מוכנה יותר ליום הלימודים הראשון. הכנה לקראת משהו עוזרת לתחושת המסוגלות ומשרה רוגע.

לאחר הצפייה, נשחק משחק: האם זו פעולה שיהלי עשתה? בעזרת המשחק נזכיר שוב את פעולות ההכנה שאפשר לבצע לקראת היום הראשון ללימודים.

 

עתה נאמר לילדים: כָּעֵת גַם אֲנַחְנוּ נִתְכּוֹנֵן לַיוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁלָנוּ בְּכִתָה א.

נשחק במשחק גרירה – נאפשר לילדים לגרור ללוח את הפריטים שהם חושבים שיזדקקו להם ביום הראשון בכיתה.

*ניתן לגרור את כל הפריטים, לכן חשוב לעזור לילדים להבין אילו פריטים הם צריכים ואילו לא.

לדיון

  • גיא חושב שעוזר מאוד לארגן מראש את הדברים שצריך להביא ליום הראשון בבית הספר. מה דעתכם? מדוע ההתארגנות מראש יכולה לעזור לנו?

 

לסיכום – רֶגַע חוֹשְׁבִים!

נערוך סבב קצר בקבוצה הקטנה, ונבקש מכל ילד וילדה לענות:

הַאִם אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁאַתֶם כְּבָר מוּכָנִים לְכִתָה א? מַדוּעַ?

מָה מְשַׂמֵחַ אֶתְכֶם לִקְרַאת כִּתָה א?

אפשר לחלק לילדים דפים וצבעים ולבקש שיציירו את הרגשות שלהם לקראת העלייה לכיתה א.

**כדאי לארגן בגן פינת "עולים לכיתה א", ולתלות בה את הציורים של הילדים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן