הנחיות
מלכת הכיתה מחרימה את אחד הילדים ואיש אינו מוחה?
התלמיד החדש אינו מוזמן למסיבת יום הולדת ושאר התלמידים אינם אומרים דבר?
תלמידים עומדים מהצד לנוכח מקרי אלימות? בוחרים שלא לנקוט עמדה?
התמודדויות כאלו אינן זרות למורים, והנושא מעלה שאלות רבות: כיצד אפשר לעזור לתלמידים להבין את היתרונות ואת החסרונות של עמידה מהצד בצורה שאינה שיפוטית? כיצד אפשר להגביר את מודעות התלמידים לחשיבותן של נקיטת עמדה ושל אי עמידה מהצד? כיצד מעבירים את המסר שכל פעולה או אי פעולה שלנו הן נקיטת עמדה, ושיש מקרים שבהם כל אחד צריך לקבל על עצמו את האחריות ולהגיב, ולא לסמוך על אחרים?
במדור זה תמצאו כלים לעבודה בכיתה עם התלמידים על נושא העמידה מהצד. לבחירתכם מגוון פעילויות, סרטי הדרכה ומצגות. כל אלו יסייעו לכם ולתלמידיכם להפוך את ההתמודדות לאפשרית, ליצירתית ולנעימה.
לפני תחילת המערך
לפני שאתם מתחילים לעבוד עם התלמידים, חשוב שתגדירו את מטרתכם בבהירות. כך תוכלו להגיע לשיעורים כשהיעד שאליו אתם שואפים ברור, ותוכלו לכוון אליו את הדיון ואת האווירה.
ענו לעצמכם על השאלות שלהלן:
מהו הנושא שברצוני להציג לתלמידים? מדוע?
מה מטרתי בפעילות שתיעשה בכיתה?
שימו לב: חשוב לזכור שכולנו עומדים מהצד לנוכח אירועים שונים בחיינו מפעם לפעם. לכן, בבואנו לשוחח על נושא זה עם התלמידים, כדאי לנסות ולהבין את המניעים שמאחורי נקיטת עמדה או אי נקיטת עמדה במקרים השונים. נסו לערוך דיון בנושא בדרך לא שיפוטית, המביאה בחשבון את המורכבות שבהתערבות בחלק מן המקרים. נסו להראות לתלמידים דרכי פעולה שבהם הם יכולים להשפיע.
התנסות במודעות עצמית: נסו לחשוב על אירוע אליו הייתם חשופים ובו בחרתם שלא לנקוט עמדה. כיצד הרגשתם? כיצד הייתם נוהגים היום באותה סיטואציה? כיצד אתם מבינים את הבחירה שעשיתם?
הצגת הנושא בפני התלמידים
הציגו לתלמידים את הנושא שבו תעסקו בשבועות הקרובים.
אפשר לומר: "בשבועות הקרובים נעסוק בנושא "עמידה מהצד".
שאלות לדיון בכיתה במהלך הצגת הנושא
1. מה זה עמידה מהצד?
תשובה: עמידה מהצד היא מצב שבו אדם נוכח במקום שבו מתרחש מעשה לא חברי, לא מוסרי ופוגעני, והוא איננו נוקט בעמדה או בפעולה כלשהי כדי לעוצרו. אפשר להוסיף ולטעון כי עצם העמידה מהצד איננה עמדה פאסיבית אלא בחירה אקטיבית שלא לפעול ושלא לעצור את המתרחש, שכן, למעשה, לא קיימת עמדה נייטרלית מובהקת.
2. מהן, לדעתכם, הסיבות לקיומה של התופעה הזו?
תשובה: ברשת קל יותר לעמוד מהצד, שכן איש אינו יודע שאתה שם ושאתה יכול להגיב. על כן תחושת האחריות של העומדים מהצד נמוכה יותר. עוד סיבה לירידה בתחושת האחריות כלפי הנפגעים היא העובדה שאפשר להניח כי ברשת גולשים אנשים רבים שעֵרים לתגובות של אלימוּת ושל בריונוּת, ומתרחשת תופעה של פיזור האחריות. תופעה זאת נחקרה על ידי ביב לאטאנה וג'ון דארלי(Latane & Darley, 1970) , והם מצאו כי העמידה מהצד נובעת מתחושת הצופים במקרה כי האחריות נחלקת בין כולם, וכי ככל שמספר הצופים במקרה חירום כלשהו גדול יותר, כן קטֵן הסיכוי שמישהו מהם יציע את עזרתו.
שאלות נוספות לדיון
מהם, לדעתכם, היתרונות והחסרונות של אי נקיטת עמדה?
למה הכוונה במשפט "גם אי נקיטת עמדה היא נקיטת עמדה"?
למה, לדעתכם, נעסוק בנושא זה?