פעילות מתוקשבת
עמידה מהצד – פעילות ברשת
עינת שמחי ושלמה זיס, יוני צ'ונה S.O.S אלימות, צביה אלגלי איגוד האינטרנט, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זו התלמידים יכירו את תופעת ה"עמידה מהצד" ויערכו דיון והעלאת שיקולי בעד ונגד ה"עמידה מהצד".

רקע

העמידה מהצד היא מצב שבו אדם נוכח במקום שבו מתרחש מעשה לא חברי, לא מוסרי, פוגעני, והוא איננו נוקט בעמדה או בפעולה כלשהי כדי לעוצרו. ניתן להוסיף ולטעון כי עצם העמידה מהצד איננה עמדה פאסיבית אלא בחירה אקטיבית לא לפעול ולא לעצור את המתרחש, שכן למעשה לא קיימת עמדה ניטראלית מובהקת.

העמידה מהצד יכולה להתרחש בכל מקום, פיזי או וירטואלי – ברחוב, בחצר בית הספר או ברשת החברתית. העמידה מהצד עשויה להתרחש בסיטואציות שונות – של פגיעה פיזית, פגיעה נפשית-רגשית או פגיעה מינית.

עמידה מהצד במרחב הווירטואלי

בכל פעם שאדם נחשף ברשת לתוכן אלים כלפי אדם או קבוצה אחרים ובוחר להתעלם מכך – הוא או היא בעצם נוקטים עמדה של מי שעומדים מהצד, לא מתערבים, לא מביעים את דעתם באופן אקטיבי. ניתן לומר כי עצם ההימנעות מהתערבות אקטיבית מהווה תפיסת עמדה פאסיבית – כזו שמאפשרת להתנהגות האלימה להמשיך ולהתקיים.

סיבות להתרחשות תופעת העמידה מהצד

ברשת, קל יותר להיות העומד מהצד, שכן למעשה איש אינו יודע שאתה שם ויכול להגיב. על כן תחושת האחריות של העומדים מהצד נמוכה יותר. עוד סיבה לירידה בתחושת האחריות כלפי הנפגעים היא העובדה שניתן להניח כי ברשת מצויים אנשים רבים שעֵרים לתגובות של אלימוּת ובריונוּת, ולכן מתרחשת תופעה של פיזור האחריות. תופעה זאת נחקרה על ידי ביב לאטאנה וג'ון דארלי (Latane & Darley, 1970), אשר מצאו כי העמידה מהצד נובעת מהתחושה של הצופים במקרה כי האחריות נחלקת בין כולם, וכי ככל שמספר הצופים במקרה חירום כלשהו גדול יותר, כן קטֵן הסיכוי שמישהו מהם יציע את עזרתו.  

*המורה כמקור לדוגמה אישית

נסו לחשוב: האם גם אתם כמורים יכולים להיזכר בסיטואציה שנכחתם בה, אם כילדים ואם כמבוגרים, ואשר במסגרתה התרחשה פגיעה ועמידה מהצד? נסו להיזכר כיצד חשתם בעת שהסיטואציה התרחשה, מה הייתה הדילמה שניצבתם מולה, וכיצד הכרעתם בה. כמו כן נסו להיזכר אם הייתם שלמים עם בחירתכם.

שיתוף אותנטי של התלמידים בחוויה שחוויתם יכול לסייע לתלמידים ביצירת דוגמה אישית להתמודדות עם התלבטות מורכבת ובשיתוף באלטרנטיבות הניצבות לפניהם, ובבחירה ביניהן. לצד זאת נסו לחשוב על דוגמה שהשיתוף בה לא יגרום לכם לחוש אי-נוחות מול התלמידים.

מטרות

  • היכרות עם תופעת ה"עמידה מהצד" (Bystander Effect).
  • דיון והעלאת שיקולי בעד ונגד ה"עמידה מהצד."
  • חשיבה על דרכי פעולה אפשרויות כשנחשפים לאלימות וירטואלית.

הנחיות

עמוד ראשון: עומדים מהצד

  • הסבירו לתלמידים שבפעילות הפעם יעסקו במצבים שונים של התנהגות הקרויה "עמידה מהצד".
    שאלות מקדימות:

–  מהי, לדעתכם, "עמידה מהצד"?
–  על מה אנחנו חושבים כשאנחנו שומעים את צירוף המילים "עמידה מהצד"?
–  כיצד הייתם מגדירים "עמידה מהצד"?

  • שאלו: האם יש לדעתכם הבדל בין עמידה מהצד בבית הספר לבין עמידה מהצד ברשת החברתית/ווטסאפ? אם יש הבדל, מהו?

עמוד שני: צופים מהצד– עוזרים או פוגעים?

התלמידים יקראו את ההגדרות המציגות עומדים מהצד "עוזרים" אל מול עומדים מהצד "פוגעים".

לאחר מכן הם יצפו בסרטון קצר המציג אפשרות של עומדים מהצד אשר ממגרים את ההצקות, לעומת אפשרות בה העומדים מהצד מחמירים את הפגיעה.

לאחר מכן, יתבקשו התלמידים להביע את דעתם על סוגיית העומדים מהצד בעזרת כמה שאלות. נושא העמידה מהצד הוא מורכב ולכן השאלות אינן שיפוטיות ומאפשרות לכל תלמיד להביע את מגוון המחשבות שלו בנושא.

ניתן לבקש מכמה ילדים לשתף בתשובותיהם ולערוך דיון בעזרת השאלה:

  • מה גורם לילדים להחליט אם להתערב או לעמוד מהצד?

 

כל תלמיד, או כל זוג תלמידים, יקראו את הסיפור ויענו על השאלות.

  • לאחר מכן, בקשו מכמה תלמידים לשתף את חבריהם בתשובותיהם.

עמוד שלישי: מדוע כדאי להתערב?

התלמידים יקראו את הסיפור של ליטל אשר נחשפה להתנהגות פוגענית כלפי ילד מכיתתה בקבוצת הווטסאפ. הם יביעו את דעתם על ההתנהלות של ליטל ועל תחושותיה.

התלמידים יעסקו בניסיון לחשוב ולהבין מדוע כדאי להתערב כשאנחנו עדים לאלימות פיזית או מילולית כלפי מישהו אחר.

היעזרו בשאלות הבאות כדי לקיים דיון בכיתה:

  • אילו אתם הייתם לסיטואציה כזאת – כיצד הייתם מגיבים? מדוע?
  • אילו היה מדובר בחבר קרוב, באח או בבן הכיתה שאינו חבר שלכם – האם היה הבדל בתגובה שלכם?
  • בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה – מה היו עושים במקום ליטל?
  • האם נתקלתם במצבים כאלה בעבר?
  • האם למדתם משהו חדש בפעילות זו? ואם כן, מהו?

 

  • שאלת סיכום – יצירת סוף לסיפור
  • כל תלמיד, או כל זוג תלמידים, יכתבו סיום/קטע סיום לסיפור. אפשר להדפיס את קטעי הסיום של התלמידים ולשתף את שאר התלמידים בכיתה.
לחצו להמשך קריאה
הקטן