הנחיות
שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בחג פורים.
– בקשו מהתלמידים לספר מה הם יודעים על מנהגי החג.
– קראו לפניהם את פרק ט' מתוך מגילת אסתר, ודונו בהדגשות המסומנות בנושא שמחה.
אסתר, פרק ט: "על כן היהודים הפרוזים (הפרזים) היושבים בערי הפרזות עשים את יום ארבעה עשר לחדש אדר שמחה ומשתה ויום טוב ומשלוח מנות איש לרעהו ויכתב מרדכי את הדברים האלה וישלח ספרים אל כל היהודים אשר בכל מדינות המלך אחשורוש הקרובים והרחוקים לקים עליהם להיות עשים את יום ארבעה עשר לחדש אדר ואת יום חמשה עשר בו בכל שנה ושנה כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם והחדש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים".
עמוד 1: פורים – פתיח
בקשו מאחד התלמידים לקרוא בקול רם את הנאמר בעמוד זה.
הסבירו לתלמידים שאנו רגילים לכך שצחוק ושמחה הם מושגים חיוביים שגורמים לאדם רק טוב. שאלו האם הם מסכימים לנאמר, כלומר האם התלמידים מסכימים לכך שלעתים הצחוק עלול לפגוע. בקשו מהם לתת דוגמאות (ללא ציון שמות).
עמוד 2: משחק מיון היגדים
התלמידים ימיינו היגדים. במשחק מוצגים היגדים שונים שמציגים את שני צדדיו של הצחוק ואת דעתם של הכותבים בנוגע לכך.
התלמידים יקראו אותם ויחליטו מה דעתו של הכותב: האם דעתו חיובית או שלילית בנוגע לצחוק?
להרחבה: ניתן לבקש מהתלמידים לבחור היגד אחד (או יותר). התלמידים יסבירו את ההיגד וינמקו מדוע בחרו דווקא בו.
עמוד 3: צחוק-צחוק
התלמידים יקראו את הסיפור ויענו על השאלות. הסיפור מתאר אירוע שהתרחש בפורים, ובו תלמיד שהתחפש למורה בצורה הומוריסטית העליב אותה מאוד.
כדי לקיים דיון בנוגע לסיפור אפשר לבקש מאחד הילדים להקריא את הסיפור.
הסיפור מציג את הדילמה של גבולות הצחוק. בעקבות קריאת הסיפור ניתן לדון בסוגיה: מתי הצחוק פוגע באחרים?
אפשרו לתלמידים להקריא את תשובותיהם.
עמוד 4: צחוק לטוב ולרע
הסבירו: כמו שאנו רואים, הצחוק יכול לשמח ועלול לעתים גם לפגוע.
חכמים מכירים בחשיבות הצחוק ויודעים מה המעלות שלו (התכונות הטובות שלו), אבל הם מזהירים שיש לעשותו במחשבה, באיפוק ובלי לאבד גבולות.
בקשו מהתלמידים להסביר מה הם הבינו מהפעילות הזאת בנוגע לצחוק. האם באמת יש לשים גבולות לצחוק?
כתבו על הלוח את היתרונות ואת החסרונות שיש בצחוק.