פעילות מתוקשבת
מה היא קנאה?
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.

פעילות מתוקשבת העוסקת ברגש הקנאה, בעוצמות השונות שלו וביכולת להתמודד עמו.

רקע

קנאה היא רגש אוניברסלי וראשוני שאנו חווים מגיל מוקדם. רגש זה מתעורר לרוב כשאנחנו חשים מאוימים על ידי אחר או כאשר נדמה לנו שמשהו עומד להילקח מאתנו.

למעשה, מדובר באחד הרגשות העוצמתיים ביותר וגם השכיחים ביותר. הוא משפיע על תהליכי עיבוד המידע שלנו ומשליך על תפיסתנו העצמית ועל עולמנו הרגשי.

מידה מסוימת של קנאה באחרים עשויה לדרבן אותנו להתקדמות ולעשייה, אך צידה השני הוא רגשות מכאיבים, כמו תסכול, רגשי נחיתות ועוינות, וכן התנהגויות העשויות לפגוע בנו או באחרים. אפשר לזהות שני ביטויים מרכזיים של קנאה – קנאה באדם אחר וקנאה לאדם אחר.

בפעילות זו נתמקד בקנאה באדם אחר ובעוצמות השונות שלה.

קנאה באדם אחר – ביחס שלו הוא זוכה, במעמד שלו, ברכושו ואפילו ביכולותיו ובתכונותיו – מוכרת כמעט לכולנו, ומופנית במרבית המקרים לאנשים קרובים לנו (היופי החיצוני והכריזמה של חבר טוב מעוררת בנו קנאה צורבת יותר מאשר מעורר בנו, למשל, בראד פיט). כאשר קנאה זו עוצמתית במיוחד, היא עלולה לפגוע במערכות יחסים, להביא לדרישות עצמיות מוגזמות ולא ריאליות ("אני חייבת להצליח בדיוק כמו אחותי") ובחלק מן המקרים אף לגרום לניסיון לפגוע בהישגיו של האדם המעורר את קנאתנו.

(מבוסס על המאמר "קנאה – "Jealousy מאתר 'בטיפולנט', ועל המאמר: "קנאה יכולה גם להועיל? כך תתמודדו עם קנאה בזוגיות או במשפחה" מאת מיכל הלפרין, מאתר 'אינפומד')

מטרות

  • התלמידים יבינו שקנאה היא רגש לגיטימי, ושיש לה עוצמות שונות.
  • התלמידים יכירו בהשלכות של קנאה בעוצמה גבוהה.
  • התלמידים יתרגלו התמודדות עם קנאה בעוצמה גבוהה.

טיפוח מיומנויות SEL:

  • מודעות עצמית – זיהוי רגשות ותפיסה עצמית. הכרה בחוזקות ובמסוגלות העצמית.
  • מודעות חברתית – הכרה בשונות.
  • ניהול עצמי – ויסות עצמי.

הנחיות

עמוד 1  פתיחה

אמרו לתלמידים כי קנאה היא רגש טבעי שכולנו מרגישים לפעמים.

אמרו כי היום נלמד להכיר את רגש הקנאה ונבין מה מעורר אותו ואיך אפשר להפחית את העוצמה שלו.

 

עמוד 2 – הטווס מתלונן בפני מלך העופות

התלמידים יקראו את המשל. לאחר מכן יישאלו כיצד לדעתם הטווס מרגיש כשהוא מבין שלזמיר יש תכונה שהוא חושק בה.

נגלה כי אפשר להרגיש כל רגש בעוצמות שונות, והתלמידים יתבקשו להציע באיזו עוצמה קינא הטווס בזמיר. בהמשך יבחנו התלמידים תכונות של הטווס ותכונות שאין לו.

לדיון:

  • האם לכל בני האדם תכונות זהות? במה אנשים שונים זה מזה? תנו דוגמאות.

 

עמוד 3 – רגש הקנאה

התלמידים יתבקשו להיזכר במקרה שבו חשו קנאה כי רצו דבר מה שיש למישהו אחר. לאחר מכן יתארו אילו רגשות נוספים התלוו לכך, ויבחרו כיצד אפשר להתנהל כדי להרגיש טוב יותר במצב כזה.

אפשר לבקש מהתלמידים לשתף את הכיתה במחשבותיהם, ולראות יחד אילו דרכי התנהלות בחרו רוב התלמידים להתמודדות מיטבית עם רגש קנאה בעוצמה גבוהה.

**חשוב לדייק ולהסביר כי קנאה לאו דווקא פוגעת במי שחש אותה. לעיתים היא אפילו יכולה לדרבן ולדחוף אותנו להתקדם ולהשיג דבר מה.

 

עמוד 4 – עוצמה של רגשות

התלמידים יתרגלו הבחנה בין עוצמות שונות של קנאה. עבור כל תמונה שתוצג, יתבקשו התלמידים לציין את עוצמת הקנאה שלדעתם חשות הדמויות.

לדיון:

  • נסו להסביר: מדוע לא נעים להרגיש קנאה בעוצמה גבוהה? מה זה יכול לגרום?

 

עמוד 5 – מה עושים עם רגשות חזקים?

התלמידים יתרגלו התמודדות עם רגש קנאה חזק. הם יתבקשו להציע מה גרם לקנאה של הדמות בתמונה, וכיצד אפשר לעזור לדמות להרגיע את עוצמת הקנאה.

התרגול נעשה באמצעות שאלה שיתופית, כך התלמידים יכולים לקבל זה מזה רעיונות כיצד לפרש רגשות קנאה וכיצד להפחית את עוצמת הרגש כשהיא גבוהה מדי.

 

לסיכום:

שאלו את התלמידים מה הם לוקחים איתם מהפעילות הזאת.

לחצו להמשך קריאה
הקטן