פעילות מתוקשבת
רכילות
דינה ציונית, עינת שמחי ושלמה זיס, צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא רכילות. התלמידים ילמדו להבחין בין מסירת מידע לגיטמי ובין רכילות והפצת מידע שקרי.

רקע

מי מאתנו לא מרכל לפעמים או נהנה לשמוע רכילות? סקרנות והתעניינות בזולת הן תכונות אנושיות המאפיינות כל חברה. מצד אחר, רכילות עלולה להזיק לפרט ולפגוע בו, ויכולה להזיק גם לעצמנו.
לפי מילון רב מילים, רכילות היא עיסוק חטטני בחייהם הפרטיים של אנשים אחרים. חשיפה של פרטים אישיים ללא צורך ענייני. רכילות מפיצה מידע על אנשים אחרים תוך כדי חדירה לפרטיותם, ובדרך כלל ללא ידיעתם וללא הסכמתם. בהפעלה הזאת נלמד מתי מדובר ברכילות פסולה ומתי בהעברת מידע לגיטימית, וכיצד מרגיש אדם שמרכלים עליו.

מטרות

התלמידים יבינו מהי רכילות ואיזה נזק היא עלולה לגרום.
התלמידים יפתחו חשיבה ביקורתית ביחס לרכילות.
התלמידים ירכשו כלים להתמודדות עם פגיעה חברתית.

הנחיות

התחילו את השיעור בשאלה: מהי רכילות בעיניכם?
כתבו את ההגדרות על הלוח. כוונו את התלמידים להבחין בין מסירת מידע לגיטימי לבין מסירת מידע אישי, פרטי, שקרי וכל מידע שעלול להזיק ונחשב רכילות.
הציגו בפני התלמידים את ההגדרה של מילון רב מילים לרכילות:
רכילות היא עיסוק חטטני בחייהם הפרטיים של אנשים אחרים. חשיפה של פרטים אישיים ללא צורך ענייני.

בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות לרכילות. הזכירו להם לא לציין שמות ופרטים מזהים.

עמוד 1
התלמידים יקראו את ההגדרה לרכילות.
עמוד 2
התלמידים יקראו את שלושת האירועים המופיעים בעמוד. התלמידים יבחרו להגיב על אחד האירועים על פי ההנחיות בעמוד.
בקשו מהתלמידים לשתף בתגובות לאירוע שבו בחרו.
נסו לדון בכל אחד מהאירועים.
עמוד 3
התלמידים ישחקו במשחק שבו יוצגו לפניהם מצבים שונים, חלקם נחשבים רכילות וחלקם מסירת מידע לגיטימי. התלמידים ילמדו לזהות מהי רכילות.
עמוד 4
התלמידים ישחקו במשחק התאמות של פתגמים. אפשר להרחיב את הפעילות למשחק פנטומימה שבו תלמידים יציגו פתגם בתנועות בלבד, והכיתה תצטרך לנחש למה התכוונו.
עמוד 5
התלמידים יכתבו אם הם מסכימים לרעיון שהועלה ומדוע. בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.

לאחר הפעילות:
אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.
שאלו את התלמידים את השאלות הבאות:
1. האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? מהו?
2. האם לדעתכם קיימת תופעה של רכילות בכיתה שלנו?
3. אם כן, מה לדעתכם אפשר לעשות כדי למנוע תופעה כזאת בכיתה?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן