הנחיות
חיבור לתכנית הלימודים – תכנית ליבה לכיתות ז:
מצבי חיים אופייניים לשלב ההתפתחות כשירות בין-אישית במעגלים שונים: משפחה
תת נושא: דיאלוג במצבי קונפליקט
בעמוד הראשון
בקשו מאחד התלמידים לקרוא את הכתוב על הסדרה.
שאלו – האם אתם מכירים את הסדרה? האם צפיתם בה? תלמידים שצפו בסדרה יכולים לשתף על חוויות הצפייה. תלמידים שלא צפו בסדרה יוכלו להעלות השערות בנוגע אליה ולתכנים של הפעילות הנקראת "בין שני עולמות".
בעמוד השני – עקיבא נפגש עם השדכנית
התלמידים יצפו בקטע הראשון המציג את המפגש בין עקיבא לשדכנית ויענו על השאלות.
חשוב שהתלמידים יסבירו את תשובותיהם.
בתשובתם לגבי הדילמה שבה מצוי עקיבא, חשוב לחדד את הלחץ שבו הוא נתון מהכיוון המשפחתי-דתי ומהכיוון החילוני האומנותי.
הסבירו לתלמידים מהי דילמה:
מונח מתייחס למצב שבו קיימות שתי חלופות, אטרקטיביות באותה מידה, שיש לבחור ביניהן. כיום התרחב השימוש במונח, ולעתים קרובות הוא משמש במשמעות של בעיה או התלבטות גרידא. דילמה יוצרת מצב של התלבטות בין האדם לעצמו, והיא לרוב קשה מאוד לפתרון.
בעמוד השלישי – הקונפליקט הולך ומתעצם
הסבירו לתלמידים את המושג קונפליקט: מצב המצריך בחירה בין אפשרויות הסותרות זו את זו. בחירה באפשרות אחת משמעה ויתור על היתרונות של האפשרות האחרת.
צפו עם התלמידים בסרטון ובקשו מהם להסביר כיצד בא לידי ביטוי הקונפליקט בין עקיבא לאביו.
התלמידים יסמנו את הרגשות שעולים בהם לאחר שצפו בקטע שבו קיווע משוחח עם אביו לאחר שנודע לו על הזכייה בפרס, ויסבירו את הבחירה ברגשות אלו.
התלמידים יכתבו דיאלוג המשך בין עקיבא לאביו. הדיאלוג ייכתב בטופס התסריט. בקשו מהתלמידים לשתף בדיאלוגים שכתבו.
שאלו כיצד הרגישו כתסריטאים שיש בכוחם להשפיע על העלילה.
בעמוד הרביעי – יבוא או לא יבוא?
לפני הצפייה בקטע, שאלו את התלמידים מה לדעתם יקרה עתה. האם האב יבוא לטקס או לא?
צפו בקטע ובקשו מהתלמידים לשתף בחוויית הצפייה. האם ציפו לתגובה זאת או לא ומדוע.
גם בעמוד זה התלמידים יכתבו דיאלוג המשך בין עקיבא לאביו. הדיאלוג ייכתב בטופס התסריט. בקשו מהתלמידים לשתף בדיאלוגים שכתבו.
שאלו: האם יש שוני ביחס של עקיבא לאביו עתה?
בעמוד החמישי – טקס הענקת המלגה
התלמידים יצפו בסרטון שבו עקיבא ואביו מגיעים לטקס קבלת הפרס.
בקשו מאחד התלמידים לקרוא את שאלותיו של האב על וסרמן:
|
|
|
|
"…זה וסרמן של כל המגדלים והמלונות וכו' וכו'?" "הוא עוד מעט צריך להיות פה הוסרמן, נכון?" |
|
|
|
|
ולנחש מדוע האב שואל זאת.
התלמידים יכתבו וישתפו בתשובות שענו על השאלות שעוסקות בהתפתחות הסצנה הבאה, וכיצד לדעתם תפעל כל אחת מהדמויות.
עמוד שישי – סיום הטקס
התלמידים יכתבו האם הסרט התפתח כפי שציפו, יבחרו אחת מהדמויות ויציינו את ההבדלים בין ההתנהגות שציפו לה לבין מה שקרה בפועל בסצנה.
התלמידים יבחרו מתוך מאגר האמרות שם המתאר לדעתם את כל הסצנות שצפו בהם, ויסבירו כיצד השם שבחרו משקף את מערכת היחסים בין עקיבא לאביו כפי שהם מבינים אותה.
שתפו כמה תלמידים כדי לתת ביטוי למגוון הדעות והקדישו זמן להסבר על האמרות. אפשרו לתלמידים להסביר אותן במילים שלהם.
לסיכום, הסבירו לתלמידים שהפעילות היא חלק מתכנית הלימודים שעוסקת ב"מצבי חיים אופייניים לשלב ההתפתחות כשירות בין-אישית במעגלים שונים: משפחה". האם השיח באמצעות הקטעים מתוך הסדרה שטיסל סייע להם להבין את מצבי הקונפליקט שבין אב לבנו?
האם יוכלו לספר על מקרים דומים שיצרו דילמות או קונפליקטים שבהם התלבטו או התמודדו?