פעילות מתוקשבת
תקשורת בינאישית
דינה ציונית, עינת שמחי, שיר דרור ושלמה זיס, המרכז לטכנולגיה חינוכית בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא תקשורת בינאישית.

רקע

הפעילות עוסקת בנושא חסמים בתקשורת בינאישית והשלכותיהם השליליות על יחסים בין מורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם.
תקשורת בינאישית היא תהליך של העברת מסרים ומידע בין אנשים. כדי שתקשורת תהיה יעילה היא צריכה לכלול הקשבה פעילה וממוקדת, אך יש סוגים שונים של חסמים בתקשורת המקשים על כך, ועלינו להיות מודעים להם. דוגמאות לחסמים בתקשורת הן: שמיעה סלקטיבית – חסם הגורם לנו לשמוע את מה שאנו רוצים לשמוע או להבין ולהתעלם מהשאר; פרשנות אישית – שמיעה המבוססת על פרשנויות אישיות כתוצאה מדעות קדומות שבהן אנו מחזיקים, מניסיון ומציפיות, ולא בהכרח על כוונות המדבר; רעשים סביבתיים ועוד.

מטרות

  1. התלמידים יבחינו בין עובדות לבין פרשנות ורגשות הנלווים לעובדות.
  2. התלמידים יְפתחו מודעות לכך שפרשנות מסוימת לאירוע מובילה לרגשות מסוימים.
  3. התלמידים יבחינו בין תגובה מסתגלת לאירוע לבין תגובה שאינה מסתגלת.

הנחיות

לפני הפעילות
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא תקשורת בינאישית במצבי עימות. הסבירו כי במצבי עימות אנו רואים את התגובה החיצונית לאירוע, אך לפני ההתנהגות המוחצנת מתקיים תהליך פנימי מהיר ומשמעותי הקובע איך יגיב האדם בסופו של דבר. על התהליך הזה כל אחד מאתנו יכול להשפיע ובכך לשפר את הקשרים שלו עם הסובבים אותו.

מהלך הפעילות
עמוד 1 – פתיח

עמוד 2 – סרטון: *שיעור בתקשורת – מתוך התכנית "זה לא אני".

התלמידים יצפו בסרטון באורך 6:59 דקות.

על הסרטון
הסרטון מציג עימות בין סיון לבין המורה שלה, ובין סיון לתלמידה אחרת בנוגע לתפקיד בהפקת סרטון כיתתי. בקטע ניתן לזהות חסמים בתקשורת גם מצד סיון וגם מהצד של המורה, ותגובות לא סתגלניות (תגובות שאינן סתגלניות ואינן מובילות את הצדדים למטרה הרצויה) של הצדדים לעימות. לבסוף, אפשר לראות תגובה סתגלנית של סיון המביאה לפתרון העימות.
התלמידים יבחרו מתוך רשימה את התגובות המתארות את התנהגותה של סיון באירוע, ויבדקו עצמאית את בחירתם. התרגיל כולל משוב אישי המאפשר לתלמידים לתקן ו/או להשלים את תשובתם. בקשו מהתלמידים לשתף בבחירתם ולנמק.

עודדו דיון בנושא
• על מה כעסה סיון ומדוע?
• האם לדעתכם סיון צדקה או לא?
אפשרו מקום למגוון של תשובות, ועודדו דיון מכבד בין תלמידים עם עמדות מנוגדות.
• מה לדעתכם יכול היה להרגיע את סיון לאחר שהמורה הודיעה כי עדי נבחרה לתפקיד המנחה?
• מה סיון הייתה יכולה לעשות כדי להרגיש אחרת?

בעקבות הדיון הכיתתי, התלמידים יפרטו בכתב באופן אישי מה היו תגובות הסביבה שהובילו להתנהגותה של סיון.

עמוד 3 – מחשבות ורגשות
הציגו את מודל אפר"ת: אירוע > פרשנות > רגש > תגובה.
מודל זה כולל ארבעה שלבים עוקבים:
א – אירוע
פ – פרשנות
ר – רגש הנגזר מתוך הפרשנות
ת – תגובה הנגזרת מהרגש
לפי המודל הזה, אנו קודם כל מפרשים את האירוע המתרחש במציאות. הפרשנות המסוימת שלנו מעוררת רגש כלשהו, שבהתאם אליו אנו מגיבים. הדגישו כי כל התנהגות או תגובה שלנו היא השלב האחרון בשרשרת עיבוד פנימי שאנו עוברים.
התלמידים יצפו שוב בחלק מהסרטון המציג את העימות בין סיון למורה וינסו לנתח את אופן ההתנהלות שלה ומה השפיע עליה.
– בקשו מתלמיד או שניים לשתף בתשובותיהם בכיתה. עודדו דעות ומחשבות נוספות.

עמוד 4 – סיפור משלכם
בעמוד הזה יתבקשו התלמידים לתאר עימות שחוו, ולאחר מכן לכתוב לכם, המורים, מכתב המתאר את מחשבותיהם, את רגשותיהם ואת תגובותיהם לאירוע.
לאחר הפעילות

שאלו את התלמידים
1. מה למדתם מהפעילות?
2. האם למדתם משהו חדש? אם כן, מהו?
3. האם בעקבות חקר המקרה (בסיפור שלכם) הצלחתם להבין מה הוביל אתכם להתנהג כפי שהתנהגתם?
4. האם בעקבות חקר המודל עלו לכם רעיונות לפרשנויות אחרות לאותו אירוע? אם כן, מהן הפרשנויות החדשות?

 

*קרדיט: שיעור בתקשורת – מתוך התכנית "זה לא אני"

משתתפים: בהט קלצ'י, קרן פרידמן, מעיין עמרני, אלרן כהן, עודד רוזנר.
בימוי: אבינועם דמארי.
הפקה: אבינועם דמארי.
עריכת תסריט: יוחאי צוברי.
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית.

לחצו להמשך קריאה
הקטן