הנחיות
ספרו לתלמידים כי הפעילות היום תעסוק בסוגיית השוויון בין נשים לגברים.
שאלו את התלמידים האם לדעתכם קיים שוויון בין המינים? קיים/לא קיים. נמקו. (למורה: אם הרבה חושבים שיש שוויון, עמתו אותם עם העובדות שמצוינות ברקע)
במה לדעתכם זה מתבטא? תנו דוגמאות.
ממה זה נובע?
האם מישהו מהתלמידים יודע על ויתורים שעשתה אמו מבחינת קריירה בגלל המשפחה? האם יש גם מקרים שהאב עשה ויתורים? מתוך המקרים העולים בכיתה, מי לרוב עושה את הוויתורים הללו? מדוע לדעתכם? עודדו שיתוף על כך רק במידה הנוחה לתלמיד.
ספרו לתלמידים על המקרה הבא:
ורדה גיל סיימה את לימודי התואר הראשון שלה. היא פנתה לאחד המרצים שלה ושאלה לדעתו לגבי לימודים לתואר שני, הוא ענה לה כך: "תראי, את עם שתי ילדות קטנות, מבססת משפחה, עובדת. איזה סיכוי לקידום יש לך לעומת ג', שהוא גבר צעיר ממך, ויכול להקדיש את רוב זמנו ללימודים?". בכך אותו מרצה פגע באמונה של ורדה בעצמה. היא אמנם המשיכה לתואר שני אך לא עשתה תזה ולא יכלה להמשיך לתואר שלישי (מתוך מעמד האישה 2012 – חסמים והזדמנויות).
פעילות:
עמוד 1: הגדרה
התלמידים יקראו את ההגדרה על אי השוויון בין המינים.
בקשו מהתלמידים להציע דוגמאות נוספות למקצועות המוגדרים נשיים. שאלו אותם, לפי מה יודעים שהם נשיים? (למורה: מוגדרים טיפוליים, חלקיות משרה, סטטוס נמוך, שכר נמוך ועוד). הסבירו כי נהוג לכנות מקצועות נשיים גם כמקצועות "צווארון ורוד". המושג צווארון ורוד מגדיר את המקצועות הנחשבים כ"נשיים" בשל האחוז הגבוה של נשים המועסקות בהם.
שאלו את התלמידים: האם לדעתכם יש מצבים שבהם נשים מעדיפות לבחור מקצועות במשרה חלקית? מדוע?
עמוד 2: פערי שכר
בעמוד זה ילמדו התלמידים על היקף פערי השכר בין גברים לנשים בארץ. לאחר מכן הם יתבקשו לחשוב האם זה צודק להפלות בין גבר לאישה שממלאים אותו תפקיד וינסו לחשוב על דוגמאות לאפליה בין המינים בסביבתם הקרובה.
שאלות לדיון:
האם יש חוגים שאתם משתתפים בהם וזה ייראה מוזר אם בת תנסה להתקבל?
האם יש מקצוע כזה?
באילו חוגים ומקצועות יש פחות בנות?
למה לדעתכם?
איך מרגישות בנות שכן נכנסות לקבוצות הללו בתור מיעוט?
עמוד 3: העלאת נושא פערי השכר לתודעת הציבור
בעמוד זה יתוודעו התלמידים לפעולה אקטיביסטית שנעשתה בארצות הברית להעלאת המודעות לתופעת פער השכר בין גברים לנשים: מיזם שבו נמכרה אותה עוגייה לבנות ב-77 סנט ולבנים בדולר לייצוג פער השכר בין המינים.
התלמידים יתבקשו להביע את עמדתם ביחס לפרויקט זה.
שאלות לדיון:
מה המסר שהעבירו הנערות במיזם?
מה דעתכם על האופן שבו הועבר המסר?
האם אתם יכולים לחשוב על עוד דרכים יצירתיות להעלאת המודעות לפער השכר הלא הוגן בין המינים?
ספרו לתלמידים שמחקרים מוכיחים שפעמים רבות התפוקה של אם עובדת במשרה חלקית משתווה לזו של עובד גבר במשרה מלאה, משום שהיא מרגישה שהיא חייבת להוכיח את עצמה ומשום שאין לה זמן לבזבז על קפה ועל שיחות חולין, ולכן היא מבצעת את עבודתה ביעילות רבה יותר תוך ניצול זמן מקסימלי.
שאלו את התלמידים: מה דעתכם על ממצאי מחקר זה?
עמוד 4: בעיית הכלל או בעיית נשים?
עמוד זה יעודד את התלמידים למחשבה שקידום מעמד האישה ושוויון בין המינים משרת את שני המינים ולא רק את הנשים ומעודד לפעולה אקטיביסטית.
בתום הפעילות הסבירו לתלמידים שאי השוויון קיים בממדים שונים בחיים ויש לו ביטויים שונים. בפעילות זו דנו בנושא פער השכר אך קיימים היבטים נוספים.
שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום?