רקע
דחייה חברתית היא תופעה שכיחה וקשה. לדחייה חברתית עלולות להיות השלכות ארוכות טווח: פגיעה בדימוי העצמי, בדידות וייאוש, הפרעות רגשיות וקשיים התנהגותיים.
פעילות מתוקשבת בנושא נידוי חברתי. בפעילות נלמד איך מרגישים ילדים מנודים ואיך ניתן לשלב אותם ולתת להם להרגיש טוב בכיתה.
דחייה חברתית היא תופעה שכיחה וקשה. לדחייה חברתית עלולות להיות השלכות ארוכות טווח: פגיעה בדימוי העצמי, בדידות וייאוש, הפרעות רגשיות וקשיים התנהגותיים.
לפני הפעילות
כדי להתמודד עם הבעיה של דחייה חברתית, כדאי להתמקד ביצירת קִרבה וחיזוק הקשר בין התלמידים.
אתם יכולים לומר לתלמידים שאתם עומדים לקיים שיעור מול מחשב העוסק בדחייה חברתית.
שאלות לדיון:
1. האם בכיתה שלנו יש ילדים עם הרבה חברים ולעומתם ילדים עם מעט חברים?
2. מה, לדעתכם, ההבדלים בין ילדים אלה?
3. איך, לדעתכם, מרגיש ילד עם מעט חברים, ולעומתו איך מרגיש ילד עם הרבה חברים?
4. האם יש לדעתכם תכונות שמשפיעות על רכישת חברים – תכונות חיצוניות (למשל מראה חיצוני או בגדים אופנתיים) או אולי תכונות פנימיות (למשל חוכמה, חוש הומור או נדיבות)?
6. מהם, לדעתכם, התכונות המשותפות לכל הילדים? (הרי לכולנו יש דברים דומים!)
הפעילות
עמוד 1- בקשו מאחת/ד התלמידות/התלמידים לקרוא את הכתוב בעמוד.
אִמרו שהיום השיעור יוקדש לנושא של דחייה חברתית.
עמוד 2- התלמידים ישערו מדוע הילדה נמצאת לבדה בכיתה ויענו על השאלות שקשורות לתמונה. בקשו מהם לשתף בתחושות שעולות מהתמונה ובשמות שבחרו לתת לה.
עמוד 3- התלמידים יקראו את סיפורו של אייל ויסמנו מהם הרגשות שהרגיש אייל כשלא הוזמן לשחק במשחק הכדורגל.
שאלו אם יש רגשות שאיתם הזדהו יותר. התלמידים גם יוכלו להוסיף רגשות נוספים שאינם מופיעים.
עמוד 4 – התלמידים יצפו בסרט, יבצעו באופן אישי את הפעילויות בעמוד זה. בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
הסרטון על מיכאלה מאפשר לדבר על הנושא מנקודת מבט של משקיף חיצוני ולא מזווית ראייה אישית, שכן היא עוסקת בילדה אחרת ולא בתלמידים עצמם. נצלו אפשרות זאת ודונו בסוגיות נוספות שעולות בסרטון. בקשו מהתלמידים לייעץ למיכאלה כיצד להתמודד עם הקושי ולהגיב לחבריה לכיתה.
עמוד 5 – התלמידים יתאימו בין חלקי פתגמים שעוסקים ביחסים בין אדם לחברו.
בשיחה בכיתה – בקשו מהתלמידים לבחור פתגם אחד שהם מתחברים אליו, לפרש אותו בלשונם ולהסביר מדוע בחרו בו.
בקשו מהם לשתף במה שכתבו על פתגם שבעזרת מה שנאמר בו אפשר ליצור חברות טובה ותחושת שייכות בכיתה.
בסיום הפעילות
קיימו דיון בכיתה. היעזרו בשאלות הבאות:
1. אילו הייתם אתם במצבה של מיכאלה, הילדה מהסרט, מה הייתם עושים במקומה?
2. האם הייתם עדים לאירוע שבו התייחסו לאחד מחבריכם באופן פוגע ומעליב כמו שקרה למיכאלה? כיצד הגבתם?
3. איך נוכל ליצור מצב שבו כולם ירגישו שייכים לכיתה?
4. איך נגרום לאחרים לדעת שאכפת לנו מהם ושהם חשובים לנו?
5. איך נוכל לעודד התנהגות מקבלת כלפי כולם?
6. אילו דברים חדשים למדתם על עצמכם או על אחרים בשיעור זה?