רקע
המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים מתרחש בד בבד עם כניסתם של הילדים לגיל ההתבגרות ולכן מדובר במעבר מורכב ומשמעותי מאוד בחיי הילדים ומשפחותיהם. מירי ברכה, יועצת חינוכית בבית ספר שש שנתי, בעלת ותק של עשרים ושתיים שנה במערכת החינוך, אומרת כי "בכל מעבר יש תחושה של אובדן וערעור שיווי המשקל הקיים. במעבר לחטיבה, השינוי דורש התארגנות מחודשת וכוחות התמודדות והסתגלות, מאחר שהוא כרוך גם במסגרת לימודים חדשה וגם בשינויים רגשיים וקוגניטיביים. המתבגרים עסוקים ב'היפרדות' מההורים, כדי לגבש זהות עצמית אוטונומית ובוגרת".
ברכה מציינת כי "מבחינה לימודית, המעבר לחטיבה הוא אתגר משמעותי עבור הילדים ודרושים להם כוחות רבים כדי להסתגל למסגרת החדשה […] בחטיבת הביניים ילמדו אותם הרבה יותר מורים מאשר ביסודי, היחס בדרך כלל פחות אישי והדרישות הלימודיות עולות."
"בנוסף, על הילד להשתלב במסגרת חברתית חדשה, ולשם כך הוא זקוק לכישורים שיאפשרו לו ליצור חברויות חדשות. מובן שעבור ילדים עם קשיים לימודיים או חברתיים האתגר הרבה יותר גדול ומצריך התמודדות לא פשוטה."
איך נעזור לילדים להפיג את החששות?
"החששות הם טבעיים. חשוב לשוחח עם הילד, להקשיב לו. אם מדובר בילד שעד כה לא היו איתו קשיים, אין סיבה לדאגה – הוא ידע להסתדר, הרי המעברים הם חלק מהחיים ולא מדובר במעבר הראשון שהוא חווה. בחייו הקצרים הילד כבר חווה כמה מעברים בהצלחה. אם מדובר בילד עם קשיים, הדבר הנכון ביותר הוא לשתף את היועצת או את המחנכת כדי לבנות לילד רשת תמיכה."
(מירי ברכה, יועצת חינוכית בבית ספר שש-שנתי, על פי המאמר אחריהם לחטיבה שערכה לימור סימון).