מערך שיעור
למה לחתולה אין חברים? פעילות בעקבות ספר
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש

הסיפור עוסק בחתולה לבנה שחושבת שהיא יפה וחכמה מכולם. היא חוזרת ומכריזה שהיא הכי יפה והכי חכמה – ומצפה שבעלי החיים האחרים יבואו לשחק איתה, אבל היא פוסלת את כל מי שרוצה לשחק איתה מכל מיני סיבות.

הספר עוסק בנושא חברות וכשירות חברתית (קומפטנטיות), ובתוצאות של חוסר וויתור. נכתב על ידי ענת אומנסקי

רקע

בגיל 5-3 עולמם של הילדים מתרחב. אריקסון קורא לשלב ההתפתחותי הזה – יוזמה. בנדורה (1997) מדגיש את היעילות העצמית, את ההרגשה של הילד שהוא יכול לעשות דברים ביעילות בכוחות עצמו. הרגשה זו נובעת מהתנסויות חוזרות ונשנות של השתלטות על מטלות, מהיכולות הקוגניטיביות החדשות, מהתפתחות השפה וכישורי החשיבה, מהצלחה בפתרון בעיות ויכולת גדלה והולכת לדבוק במטלה על אף המכשולים ולמרות הכישלונות.

גם השליטה עצמית והוויסות העצמי הולכים ומתפתחים. לאט ובהדרגה הילד מסוגל לעכב פעולה פיזית עד שיינתן סימן לפעול, והוא מסוגל לשקול בכובד ראש תוצאות עתידיות של פעולות מסוימות – וכן הלאה.

כבר בגיל הגן ילדים מפתחים את היכולת לצפות בעצמם ולהיות מודעים לעצמם כבני אדם ייחודיים בעלי תודעה. כל ילד מפתח לו ראייה מסוימת של העצמי בהתבסס על התנסויותיו הפרטיות. מעניין לציין שרוב הילדים הקטנים חושבים על העצמי שלהם כטוב, מנומס, חביב ויעיל בעולם. מחשבות אלו בקשר לעצמי נקראות "הערכה עצמית".

אחת היכולות החשובות המתפתחות בגיל הרך היא כשירות ביחסים עם בני קבוצת השווים. כשירות חברתית היא היכולת להיות יעיל ביחסים עם בני אותו הגיל. הילד לומד להתקרב אל בני גילו, לפעול איתם ולהגיב אליהם ברגשות חיוביים, לעורר בהם עניין ולזכות בהערכתם, להיות מנהיג ומונהג ולקיים בתוך קבוצת השווים פעילות גומלין לפי תור.

הרעיון הוא להתכוון להשיג מטרה יחד עם אחרים או בחברתם. אפשר לבנות מגדל של קוביות לבד, ואפשר לגייס חברים, לתת להם תפקידים והסברים, וכך להגיע לתוצאה מורכבת ומהנה יותר. בדרך זו גם המגדל יהיה גבוה ומשוכלל יותר וגם הילד יחווה חוויות חברתיות של הנאה משותפת עם ילדים אחרים.

המטרות שאפשר להשיג ביחד עם ילדים אחרים יכולות להיות קשורות במטרות אישיות, במטרות של האחר או במטרות של הקבוצה. בכל מקרה הדגש הוא ביכולת להשיג מטרות ולהישאר בקשר עם האחר. בלועזית המושג נקרא "קומפטנטיות חברתית", וזו מוגדרת כיכולת לקיים אינטראקציה חברתית יעילה. משום כך יעילות האינטראקציה נמדדת בתגובת הזולת, כלומר – איך הילדים האחרים יגיבו ליוזמה חברתית של הילד.

קבוצת השווים היא סביבה מרכזית ללמידת מושגים כגון הוגנות, הדדיות ושיתוף פעולה. כמו כן היא חשובה ללמידת דרכי התמודדות עם תוקפנות בין-אישית. בקבוצת השווים ילדים לומדים הרבה על נורמות וערכים תרבותיים. ההתנסות בקבוצת השווים יכולה להשפיע רבות על מושג ה"עצמי" של הילד, ועל יכולתו להתמודד עם בני אדם אחרים בעתיד. מידת הצלחתו של ילד להסתדר עם בני גילו היא מנבא רב עוצמה של הצלחה בשלבים מאוחרים יותר. היא קשורה, למשל, לרמות התפתחות והסתגלות וגם להישגים בלימודים.

היכולת החברתית ניכרת כבר בגיל שנתיים. היא מתפתחת ומשתכללת בהמשך בגיל הגן ובית הספר. בהתפתחות של יכולות חברתיות קיים מעגל של היזון חוזר. היות שילדים בעלי יכולת חברתית גבוהה מוערכים על ידי חבריהם ועל ידי הגננות, הם מפתחים תחושת ערך עצמי גבוהה, המעודדת נכונות נפשית להמשיך ולשכלל את היכולות החברתיות האלה. מכאן ברור כיצד ילדים כאלה מגיעים לבית הספר בעמדת פתיחה גבוהה מאחרים.

לעומתם ילדים בגיל גן שהם "קורבנות" של בני גילם, או כאלה המפגינים רמה גבוהה של תוקפנות, צפויים להיתקל בקשיים שונים דוגמת קשיים בלימודים, קשיים בהסתגלות, תחושת ערך עצמי נמוך, נטייה להתנהגות עבריינית ועוד.

מבוסס על מידע מתוך:  אריקסון, א. (1987). זהות: נעורים ומשבר. תל-אביב: ספרית פועלים.

מטרות

העלאת מודעות הילדים לחשיבותן של נורמות התנהגות מקובלות ושל ויתור – לשם יצירת קשרים חברתיים.

הילדים יבינו כיצד התנהגות יכולה לסייע ביצירת קשרים חברתיים או לסכלם.

הנחיות

נהלו שיחה קצרה במליאה על חברות. היעזרו בשאלות האלה:

  • מהי חֲבֵרוּת טובה?
  • איך אפשר לרכוש חברים? מה צריך או לא צריך לעשות לשם כך?
  • למה חֲבֵרוּת חשובה לנו כל כך?
  • מה אתם אוהבים אצל החברים שלכם? (תנו דוגמה: אני אוהבת שחברה שלי מכבדת אותי בממתק, או: כשעצוב לי חברה שלי משחקת איתי.

בהמשך לשיחה שחקו במשחק מיון: תמונות ל:התנהגות חברית והתנהגות לא חברית.

התמונות מצורפות בקובץ.

סכמו שוב את צורות ההתנהגות שעוזרות לרכישת חברים.

  1. אמרו לילדים: בואו נבדוק מה קרה למי שלא ידעה איך לרכוש חברים.
  2. הקריאו את הסיפור "למה לחתולה אין חברים?" מאת ענת אומנסקי.
  3. הנחו את הילדים לחשוב במהלך הסיפור:
  4. מה החתולה ידעה לעשות ומה היא לא ידעה?
  5. שאלו:

מה קרה לחתולה?

אם הילדים לא עונים, שאלו: האם היו לה חברים?

למה?

אם הילדים לא עונים, שאלו על כל התנהגות בנפרד:  למה החתולה לא רצתה לשחק עם הכלב?

למה החתולה לא רצתה לשחק עם הצב?

למה החתולה לא רצתה לשחק עם הקרפדה?

למה לא רצתה החתולה לשחק עם התרנגול?

מה דעתכם על ההתנהגות של החתולה כלפי כל מי שרצה לשחק איתה?שימו לב- מומלץ לשאול אחרי כל מפגש בין החתולה לבעל חיים אחר – איך הרגישו הכלב, הצב ויתר החיות, כשהחתולה לא הסכימה לשחק איתם? מה החתולה יכולה לעשות כדי שיהיו לה חברים?

איך החתולה הרגישה בסוף, כשראתה את החיות משחקות יחד?

מה החתולה אמרה לתרנגול, שלא מצא חן בעיניו?

מה החתולה אמרה לקרפדה, שלא מצא חן בעיניה?

מה החתולה אמרה לצב שלא רצה לשחק איתה, שלא מצא חן בעיניו?

מה החתולה אומרת לכלב שרצה לשחק איתה, שלא מצא חן בעיניו?

מה החתולה אומרת על עצמה?

 

פעילויות לסיום או למפגש נוסף

 קראו את השיר

 מהי חברות? מירב האוסמן

חֲבֵרוּת זֶה לְוַתֵּר

חֲבֵרוּת זֶה לְסַפֵּר,

חֲבֵרוּת זֶה גַּם לִכְעֹס

חֲבֵרוּת גַּם לֶאֱהֹב

חֲבֵרוּת לְהַקְשִׁיב

חֲבֵרוּת לִפְעָמִים לָרִיב,

חֲבֵרוּת גַּעְגּוּעִים,

לִהְיוֹת בְּיַחַד מָה נָעִים

 

חֲבֵרוּת – חֲבֵרוּת

מֵהַלֵּב – מֵהַלֵּב

הִיא כְּמוֹ פֶּרַח, פֶּרַח מְלַבְלֵב

חֲבֵרוּת – חֲבֵרוּת

הִיא אוֹצָר – הִיא אוֹצָר

נִשְׁמֹר עָלֶיהָ מִכָּל מִשְׁמָר.

 

חֲבֵרוּת – כָּבוֹד לָתֵת

חֲבֵרוּת גַּם לְקַבֵּל

חֲבֵרוּת לְשַׁתֵּף

חֲבֵרוּת גַּם לְלַטֵּף

חֲבֵרוּת יָד בְּיָד

כָּל הַדֶּרֶךְ לֹא לְבַד

חֲבֵרוּת לַעֲזֹר

וְעָלֶיהָ רַק נִשְׁמֹר

 

שאלו: מה השיר מספר לנו על חֲבֵרוּת?

איך כל אחד מאיתנו יכול להיות חבר טוב? הציעו רעיונות.

הכוונה היא שינסו "לאמץ" רעיון קונקרטי שעולה מן השיר-סיפור "החתולה". למשל: אני יכולה להיות חברה טובה אם אעזור לחבר שלי לסדר את השולחן…

תנו עצה לחתולה, איך היא תוכל להיות חברה טובה או איך אתם חושבים שחברים מתנהגים זה אל זה.

 

כל הזכויות שמורות ליוצרות ולאקו"ם

לחצו להמשך קריאה
הקטן