הנחיות
שלבי הפעילות- בפעילות זאת ארבעה שלבים:
שלב א: הצגת הדילמה
כל משתתף יקבל לעיונו את הדילמה הבאה:
נדב, תלמיד חדש בכיתה ח', יודע שכמה תלמידים מכיתתו מתכוננים "לפוצץ ממכות" קבוצת תלמידים מכיתה אחרת. וללמד אותם לקח "אחת ולתמיד". "המבצע" מתוכנן להתקיים בעוד יומיים בדרך חזרה הביתה מסיום יום הלימודים.
נדב סיפר בדאגה לאמו את שעתיד להתרחש.
– "צריך לספר מיד למחנכת" אמרה האם.
– "לא, אני לא אלשין על חברי".
– "אם כך, אני חייבת לספר למחנכת, למנהלת, הצוות החינוכי חייב לדעת" התעקשה האם.
– "אני מתחנן שלא תיפני לביה"ס, אם בכל זאת תספרי למישהו, סימן שאי אפשר לסמוך עליך, ואני לא אספר לך יותר שום דבר ממה שקורה בביה"ס ענה נדב.
- מה לדעתך צריכה אמו של נדב לעשות, לספר למחנכת , כן / לא ? מדוע?
שלב ב: עבודה בקבוצות
המשתתפים יתחלקו לקבוצות בנות 5-6 משתתפים עפ"י תשובתם: העונים "כן" לשאלת הדילמה ישבו יחד והעונים "לא" לשאלת הדילמה ישבו יחד, המשתתפים יעלו נימוקים לעמדתם ויגיעו לשניים-שלושה נימוקים מוסכמים.
שלב ג: דיון במליאה
הקבוצות יציגו את עמדותיהן ונימוקיהן ויתנהל דיון בשאלות הבאות:
- מהי ההתלבטות של האם?
- כלפי מי יש לאמא של נדב מחויבות? (כלפי בנה, כלפי ילדי הכיתה, כלפי המחנכת)
- מהם הערכים המתנגשים אצל האם? (טובתו של בנה ערך האמינות והיושר
כלפי הבן מול שמירה על חוק וסדר וביטחון התלמידים).
- מהם הערכים המתנגשים אצל הבן? (ערך הנאמנות החברית מול ערך שמירה על החוק והסדר וביטחונם של תלמידים אחרים).
- אם נדב לא היה תלמיד חדש האם לדעתכם הדבר היה צריך להשפיע על הכרעת האם?
- האם זכורה לכם דילמה דומה מחייכם? כיצד הכרעתם?
- מהן ההשלכות לדעתכם של אי שתוף הצוות החינוכי במידע רלוונטי שבידי
ההורים?
שלב ד: תרגיל סיכום
הציעו עקרונות להעברת מידע רלוונטי בין תלמידים, הורים והצוות החינוכי.
לדוגמה:
- אם התלמידים יודעים על סכנה לפגיעה פיזית במישהו או על כך שמישהו נפגע, הם ידווחו על כך להורים או לצוות החינוכי.
- בעיות חברתיות בין התלמידים לבין עצמם הן באחריות התלמידים בלבד.
למורה/למנחה:
ניתן לקיים דיון בקבוצות נפרדות של מורים, הורים ותלמידים לאחר מכן להציג את הצעות הקבוצות בפני המליאה.