מערך שיעור
ראש השנה – מהר – לאט (כללי משחק)
פיתוח: ד"ר עידית ליוש ושלמה זיס, חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים

פעילות זאת מוקדשת לתחילת שנת הלימודים, בתקופה זאת המחנכים בגן עוסקים בעיקר בהקניית הרגלים לילדים, להכרת הכללים, הזכויות והחובות בגן.

רקע

בתחילת שנת הלימודים המחנכים בגן עוסקים בעיקר בהקניית הרגלים לילדים. אם כן, החודש הראשון, ולעתים החודשיים הראשונים, מוקדשים להכרת הכללים, הזכויות והחובות בגן. מחנכים רבים מתקשים בתהליך זה.

מקור מידע
מומלץ לעיין במאמר הרגלים: מהותם, חשיבותם ודרך הקנייתם, מאת ד"ר קלודי טל.

הנחיות

הנחיות למורים
המשתתפים: קבוצה קטנה, בגילים: 4–5 שנים.
משך הפעילות: כ-30 דקות.
דרכי העבודה: משחק ושיחה.

הפעילות
א. אמרו לילדים שהיום תשחקו במשחק שנקרא: "מהר – לאט".
שאלו: האם אתם יודעים כיצד משחקים במשחק הזה?
הַגיעו עם הילדים למסקנה: כדי לשחק במשחק, חייבים לדעת את הכללים שלו!
ב. אמרו שההוראה הראשונה של המשחק היא:
1. צריך ללכת במעגל מסביב לשולחן (או לחפץ אחר).
כאשר שומעים תיפוף אטי – יש ללכת לאט.
כאשר שומעים תיפוף מהיר – יש ללכת מהר.
ג. התחילו לתופף, ותנו הוראה להתחיל במשחק.
ד. 1. לאחר שני סיבובים הוציאו מן הקבוצה ילד אחד או ילדה אחת.
אמרו להם בלחש (כך ששאר הילדים לא ישמעו), שיֵלכו בניגוד לכיוון של שאר הילדים.
הערה: במקום להוציא בכל פעם ילד/ה מהקבוצה – תוכלו להשתתף במשחק ולהיות אלה שמתנהגים בצורה "הלא- נכונה".
2. החזירו אותם לקבוצה, ותנו לכולם הוראה להמשיך לשחק.
3. מובן, שהילדים יתנגשו בצועדים בניגוד לכיוון.
בשלב הזה עצרו את המשחק.
ה. שוחחו על מה שקרה, והַגיעו למסקנה: אם רוצים שהמשחק יצליח, כדאי להוסיף הוראה נוספת, חדשה. ההוראה החדשה היא:
2. כולם צריכים ללכת באותו הכיוון.
ו. 1. לאחר שני סיבובים הוציאו שוב מן הקבוצה ילד אחר או ילדה אחרת. אמרו להם בלחש (כך ששאר הילדים לא ישמעו), שיֵלכו מהר יותר (אולי אפילו ירוצו), ויפגעו בידיהם בילדים האחרים (למשל: ידחפו).
2. החזירו אותם לקבוצה, ותנו לכולם הוראה להמשיך לשחק.
3. מובן, שהילדים יכעסו ואולי אף ינסו ל"החזיר" לילדים שפגעו בהם.
בשלב הזה עצרו את המשחק.
ז. שוחחו על מה שקרה, והַגיעו למסקנה: אם רוצים שהמשחק יצליח, כדאי להוסיף הוראה נוספת, חדשה. ההוראה החדשה היא:
3. כולם צריכים ללכת באותו הקצב – בלי לנפנף בידיים ובלי לפגוע בחברים.
ח. חזרו על כל ההוראות, ושחקו עוד סיבוב אחד.
ט. שבו סביב השולחן ושוחחו על המשחק, על מה שקרה ועל הרגשות של הילדים. השיחה צריכה להוביל למסקנות הבאות:
1. למשחק "מהר – לאט" יש הוראות ברורות.
2. אם לא שומרים על כל הכללים, מישהו עלול להיפגע, ואז אי אפשר להמשיך במשחק וגם אי אפשר ליהנות ממנו.
י. שאלו: האם לכל המשחקים שאנחנו משחקים בגן, יש הוראות?
מטרת השאלה: להעלות את רמת החשיבה של הילדים לרמה של הכללה.
כאשר הילדים מנסחים כלל, הם יכולים להשתמש בו אחר כך בדרך מושכלת ויעילה. הַגיעו למסקנות הבאות:
1. לכל משחק יש הוראות.
2. בכל משחק יש הוראות שונות מאלה של משחקים אחרים.
3. יש משחקים שיש להם הרבה/מעט הוראות, אבל: ללא הוראות בכלל – אי אפשר לשחק!
יא. סכמו: עכשיו בנינו כלל חדש!
יב. שאלו: האם הכלל החדש נכון רק למשחקים של ילדים? האם גם למשחקים של מבוגרים יש הוראות?
מטרת השאלה: להעלות את רמת החשיבה של הילדים לרמה של יישום והעברה. הילדים ילמדו שאת הכלל החדש הם יכול ליישם במצבים חדשים, שונים.

לסיכום:
הזכירו לילדים את השיחה על התנהגויות שתורמות להתחלה טובה של השנה.
שאלו: מה הקשר בין השיחה ההיא לבין מה שלמדנו במשחק הזה?
הגיעו למסקנה: אם נשמור על כללים בגן  – נוכל לשחק, לא ניפגע, ויהיה לכולנו טוב יותר! הפעילות נבנתה על בסיס של פעילויות בתכנית "התחלה מבריקה"  Bright Start.

היווד, ק. ברוקס ,ה. וברונס, ס. (1992). תכנית "התחלה מבריקה". תכנית שתרגמה לעברית ויושמה בגני ילדים בארץ ע"י צוריאל, ד' וקניאל, ש'.

לחצו להמשך קריאה
הקטן