מערך שיעור
ארבעת המינים – "ויעשו כולם אגודה אחת"
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח, בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת נעסוק בחיים יחד בחברה, אשר כל אחד ואחת בה שונים ומיוחדים.

רקע

וּלְקַחְתֶּם  לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים…

                                                                                                                                        (ויקרא כג, מ)

 בחג הסוכות מברכים על ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה. לארבעת המינים יש משמעויות סמליות רבות. המשמעות המוכרת ממשילה את ארבעת המינים לסוגים שונים של בני אדם, המצויים בעם ישראל. במשמעות אחרת כל אחד מארבעת המינים מסמל את הפרי או הירק היפים ביותר:

האתרוג – הטוב שבפֵּרות

הלולב – הנאה שבפֵּרות

ההדס – היפה שבעלים

הערבה – הטוב שבעשבים

את הלולב ואת ענפי ההדס והערבה אוגדים יחד לאגודה אחת: וכאשר נוטלים את הלולב לברך עליו, מחזיקים בצמוד גם את האתרוג. כך כל ארבעת המינים נעשים לאגודה אחת, המסמלת את עם ישראל: כמו ארבעת המינים גם בניו ובנותיו של עם ישראל שונים זה מזה, אך הם גם משלימים זה את זה ומחויבים לערבות הדדית ולאחדות. והאתגר של עם ישראל הוא "ויעשו כולם אגודה אחת" – שילוב הקבוצות השונות, על אף ההבדלים ביניהן, לכלל קיום משותף ולאחדות.

(על-פי: ד"ר דב גולדברגר, הפעלופדיה, אנציקלופדיה לפעילות חברתית, סתיו חגים ואירועים,  החברה  למתנסי"ם ו"משכל", 1995)

מטרות

א. חינוך חברתי  עיסוק בחיים יחד בחברה, אשר כל אחד ואחת בה שונים ומיוחדים

ב. מעגל השנה – עיסוק בחג הסוכות ובארבעת המינים

 

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בחיים יחד בחברה, אשר כל אחד ואחת בה שונים ומיוחדים. נבחן איך "עושים כולם אגודה אחת", באמצעות:

1. מתיחת קווים מכל אחד ארבעת המינים אל התכונות המאפיינות אותם

2. מציאת התכונות המיוחדות לכל אחד/ת

3. חיבור סיסמה/משפט/פתגם לרעיון: חיים ביחד בחברה, אשר כל אחד ואחת בה שונים ומיוחדים

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כ-45 דקות

ג. התלמידים יספרו אילו תכונות הם מילאו בטבלה, וכיצד הן יכולות לתרום לקבוצה/לכיתה.

ד. התלמידים יציגו את המשפטים/סיסמאות/פתגמים שחיברו.

ה. כתבו את ההצעות של התלמידים על פלקט מיוחד, ותלו אותו בכיתה.

ה. שאלו את התלמידים:

1. האם בכיתה שלנו יש מתח בין תלמידים השונים זה מזה?

2. האם המתח הזה מפריע לאווירה בכיתה? כיצד?

3. אם יש מתח בכיתה, מה תוכלו לעשות כדי להפחית אותו?

4. איך אפשר לחיות יחד, בשיתוף ובשלום, בחברה, שכל אחד ואחת בה שונים ומיוחדים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן