וידאו
בחירה גורלית
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק באיתן, ילד שרוצה להתקבל לקבוצת ילדים מסוימת. כדי שיוכל להתקבל לחבורה, ילדי הקבוצה דורשים ממנו לגנוב עבורם אלכוהול וסיגריות. למרות שהוא מביא להם את מבוקשם, הם מכים אותו ואינם מקבלים אותו לחבורה.

על הסרט

מציעים לאיתן להתקבל לחבורה מגובשת של בנים ובנות. איתן רוצה להתקבל לחבורה, וכדי לזכות בכך הוא מסכים לגנוב אלכוהול וסיגריות. ואולם למרות שהוא מבצע את מה שמטילים עליו חברי הקבוצה – הוא מושפל, מוכה ונדחה על ידיהם.

מטרות

התלמידים יתנו את הדעת לערכים חשובים יותר וחשובים פחות בחייהם.

התלמידים ילמדו להגיד "לא"/לא להיענות ללחץ חברתי.

הנחיות

1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
* מומלץ לצפות בסרט פעם אחת ברצף, ופעם נוספת לצפות בו לשיעורין ולעצור את הקרנתו מדי פעם, בהתאם לשאלות שבסעיף 2.

2. שאלו את השאלות לדיון המלוות את עלילת הסרט:

א. במפגש הראשון בין ילדי החבורה לבין איתן, המועמד שרצה להתקבל לחבורה, הם מבקשים ממנו להביא להם דברים שונים.

מה דעתכם, האם כדי לרכוש חברים צריך לעמוד במשימות כאלה או אחרות?

אם כן, מהן המשימות? (שימו לב שאיתן נאלץ לגנוב, וגנֵבה היא עבֵרה על החוק! כוונו את התלמידים לאירועים חבריים המתרחשים בין ילדים – אירועים המחזקים את מערכת היחסים ואת הקשר ביניהם. קשר שנבנה בהדרגה, כאשר כל צד מוכיח את חברותו לאורך זמן).

ב. מה דרשו ילדי החבורה מאיתן בתמורה להתקבלותו לחבורה?

ג. מה דעתכם על הדרישה הזאת? האם היא מקובלת עליכם? מדוע לא? מדוע כן?

ד. מה אתם הייתם אומרים אילו ביקשו/דרשו מכם דרישות כאלה?

ה. בשלב הבא איתן נאלץ לגנוב כדי להתקבל לחבורה. מה דעתכם על התנהגותו של איתן? אם אתם הייתם רוצים להתקבל לחבורה כלשהי, מה הם הגבולות שלא הייתם חוצים?

ו. חשבו: אילו ביקשו מכם בקשות חריגות כתנאי להתקבלות לחבורה מסוימת, האם הייתם רוצים להצטרף לחבורה כזאת?

ז. בפעם הראשונה שאיתן מצטרף לחבורה, הילדים מכים אותו. מה דעתכם, האם הוא היה צריך לספר על כך למישהו?

ח. מה יכול היה איתן לעשות? אֵילו אפשרויות היו לו?

ט. למי היה יכול לספר? את מי ניתן לערֵב? (ראו מידע למטה במידע נוסף למורים: אל מי ניתן לפנות)?

י. אחרי שהילדים מכים את איתן, הם בורחים. מה דעתכם על ההתנהגות הזאת של הילדים?

יא. שימו לב כי אחת הבנות בחבורה מוחה על היחס כלפי איתן, אבל איש לא מקשיב לה. מה הייתם מייעצים לה לעשות?

3. סיכום: הילד שרצה להתקבל אל החבורה המגובשת עשה את מה שהורו לו לעשות, בלי להפעיל שיקול דעת אם המעשים שהוא עושה נכונים או מוסריים. הוא פעל מתוך לחץ חברתי של חבורת הילדים ומתוך רצון להתקבל לחבורתם בכל מחיר. החשש מתוצאות הסירוב עלול לגרום לנו לעשות משהו שאנחנו מתנגדים לו. כדי לא להרגיש "רעים" או "אשמים", אנו נוטים לוותר ויתורים גדולים על עקרונות חשובים לנו.
תוכלו לשחק עם התלמידים את המשחק – "להגיד לא ולהישאר בחיים".

ביבליוגרפיה

למי פונים?

 https://www.macom.org.il/childhelp.asp

 

ה2, פינס גדרה

בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן