שאלה ותשובה
בירור (חקירה) אצל מנהלת בית הספר

שאלה בנושא חקירה משטרתית של תלמידים בעקבות אירוע בבית הספר.

גלית זיו רפ"ק
שאלה

בעקבות 2 דלתות שבורות (חורים בדלתות) מנהלת בית הספר זימנה את נציג מצילה (תכנית למיגור אלימות ופשע אשר מופעלת ביישובים שונים) בישוב וביחד זימנו כ-15 תלמידי כתה ט' בזה אחר זה. בבירור הוטחו איומים על פתיחת תיקים במשטרה, האשמות שוא ללא שום ביסוס, שקרים – שכל שאר הילדים אמרו שאתה מעורב בשבירת הדלתות. הבירור לווה בצעקות מצד המנהלת. בכמה "בירורים" יצאה המנהלת ל-5 עד 15 דקות מן  החדר והותירה את התלמיד המפוחד עם נציג מצילה לבד. נציג מצילה פעיל מאוד במשטרה כמתנדב במשמר האזרחי ובבילוש, הילדים מזהים אותו כבלש ונושא אקדח בולט במיוחד.
האם הליך זה תקין?, למי פונים? ההורים לא היו בבירור.

תשובה

שלום,
על פניו, כל מה שתיארת הוא לא תקין ולא כך צריכים לנהוג. מנהלת ביה"ס אכן יכולה לקיים בירור לגבי הנזק לדלתות. אך אסור לה לערב גורם חיצוני, שאינו שייך לביה"ס בנושא זה, מה גם שהוא מתנדב וידוע אולי כשוטר בקרב התלמידים. עירובו באירוע והכנסתו לשיחה עם התלמידים היא בעצם הפרה של פרטיות וחסיות התלמיד.
על המנהלת היה לקיים בירור פנימי שלה עם התלמידים, לערב את הוריהם ובמידה ויש חשד שאכן ביצעו זאת והכחישו היה עליה לפנות לקצין הנוער במשטרה לסייע. היא יכלה גם להתייעץ עם קצין הנוער לפני ששוחחה עם התלמידים ויחד היו מנסים לפתור האירוע.
במצב דברים זה יצרה המנהלת מצב של אי אמון מול התלמידים, הורי התלמידים אף יכולים לתבוע את המנהלת על כך שפגעה בשמם הטוב של ילדיהם.
שכן נציג מצילה, מוצלח ככל שיהיה, אינו חלק מצוות ביה"ס ואסור להעביר לו כל פרט לגבי התלמידים.
בהצלחה,
גלית זיו

לחצו להמשך קריאה
הקטן