מערך שיעור
בנים, בנות והאקלים הכיתתי
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

רב התרבותיות בחברה מתבטאת, בין היתר, בהבדלים בין גברים ונשים/ בנים ובנות. לעתים קרובות הבנים והבנות בכיתה רבים והיחסים ביניהם עלולים להיות מתוחים. בהפעלה זאת נדון בנושא ונבדוק כיצד ניתן להתמודד עמו והאם מחלוקות בין בנים ובנות שונות מ'סתם' מחלוקות.

רקע

רב התרבותיות בחברה מתבטאת, בין היתר, בהבדלים בין גברים ונשים/ בנים ובנות. לעתים קרובות הבנים והבנות בכיתה רבים והיחסים ביניהם עלולים להיות מתוחים. בהפעלה זאת נדון בנושא ונבדוק כיצד ניתן להתמודד עמו והאם מחלוקות בין בנים ובנות שונות מ'סתם' מחלוקות.

מטרות

1. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.
2. לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של היחסים בין המינים.

הנחיות

בפעילות עשרה שלבים.

שלב א: סיפור

הבנים והבנות / שירה גודמן
לא האמנתי למשמע אוזניי! עמדתי בתור במינימרקט ולפניי עמדו גלית ורונית. בעגלה שלהם היו המון מצרכים של מסיבה: חטיפים, משקאות, עוגיות…

– "אתן עושות מסיבה ולא מזמינות אותי…" התלוצצתי אתן. אני סתם צחקתי, בכלל לא התכוונתי ברצינות, אבל הן החווירו
והביטו זו בזו.

– "שנספר לו?" שאלה רונית את גלית.

– "כן, עדיף כבר להוציא את זה וזהו. ממילא זה ייוודע בסוף לכולם. וחוץ מזה, אין לנו במה להתבייש."
הסתכלתי בהן, ולא ידעתי מה לחשוב, אך הן לא הותירו לי זמן רב להרהורים.

– "תראה, נתי," אמרה גלית, "אנחנו, כלומר – כל הבנות בכיתה, עושות לנו יום כיף. אנחנו הולכות לים בבוקר, ואחר כך –
פיקניק, ובערב נלך ללונה פרק. זה יום כזה של בנות…"
הייתי המום.

– "מה פה רק של בנות? הבנים לא יכולים לבוא לים וללונה-פרק? אני בכלל לא מבין את זה…" אמרתי.
– "זהו, זה בדיוק העניין!" אמרה גלית. "אתם, הבנים, בכלל לא מודעים להתנהגות שלכם. אתם כל הזמן עסוקים במכות, מקללים ומשתוללים, ולנו זה מפריע. אתם מקלקלים את האווירה בכל אירוע. החלטנו שפעם אחת אנחנו מעדיפות להיות לבד, רק הבנות."

– "טוב. אין לי מה להגיד לכן. אני חושב שאתן השתגעתן לגמרי, ואתן עוד תתחרטו על זה!" צרחתי ויצאתי מהחנות
בסערה. שכחתי לגמרי את הקניות ואת אימא שלי, ורצתי ישר אל הבית של אסף, לספר לו מה קרה.

למחרת הייתה הכיתה כולה כמרקחה, וכאשר המחנכת, רינה, נכנסה לשיעור הראשון וניסתה להתחיל ללמד, היינו בעיצומו של ויכוח קולני. המחנכת ראתה שכולנו נסערים, ולכן החליטה לתת לנו להביע את עצמנו, או, כמו שהיא קוראת לזה "לאוורר רגשות", ובתנאי שנעשה זאת בצורה תרבותית.

– "אתן לגמרי מטורפות! סליחה! אתן לא בסדר!" צעק עמי. "אני לא מבין על מה אתן מדברות. הבנים בכיתה הזאת הם
עדינים יחסית לבנים של הכיתה השנייה. וחוץ מזה, אם טוב לכן בלי הבנים אז בבקשה…"

– "תודה," השיבה לו דגנית. "היינו מעדיפות לעשות יום כיף לכולם, אילו הייתם קצת יותר רגועים. אבל אנחנו רוצות ליהנות,
בלי לחשוש מההצקות שלכם ומההתפרעויות שלכם. אז זהו."
– "אתן רוצות שנהיה בנות? אבל אנחנו בנים!" אמר דורי, וכל הבנים פרצו בצחוק.

– "לא, אנחנו לא רוצות שתהיו בנות. אנחנו רוצות שתתנהגו בצורה סבירה", אמרה דינה.

– "עכשיו את נשמעת כמו אימא שלי. עוד מעט תשלחי אותי לחדר… אולי תבינו פעם אחת ולתמיד שבנים ובנות זה לא אותו
הדבר, וזה כל הכיף." אמר גדי.

– "זה לא אותו הדבר, בזה אתה צודק," אמרה גלית, "אבל שזה כל הכיף, בזה אני לגמרי לא בטוחה."

– "ואני בכלל לא בטוח שאנחנו רוצים להיות אתכן!" סיים רון את הדיון הסוער.

ואני? אני בעצמי לא יודע. לפעמים כיף עם הבנות, אבל רוב הזמן הן סתם מעצבנות, ועדיף בלעדיהן. הן מתבכיינות, הן מפונקות, והן רציניות מדי! ואם יש כל הזמן ויכוחים ומריבות בין הבנים לבנות, אז באמת – מי צריך אותן בכלל?

שלב ב: הצעות לעבודה קבוצתית בעקבות הסיפור:

1. מי צודק: הבנים או הבנות?
2. האם בכיתה שלכם יש ויכוחים ומריבות בין הבנים לבנות?
3. האם אתם חושבים שאילו היו כיתות נפרדות לבנים ולבנות, האקלים בכיתה היה טוב יותר?

שלב ג: הפעלת פתיחה – אירוע דמיוני
בכיתה ה בבית-ספר רננים יש סכסוכים קשים בין הבנים לבנות. הדברים הגיעו לידי כך ששתי הקבוצות אינן מדברות זו עם זו. המחנך החליט, בעצה אחת עם ההנהלה, לפצל את הכיתה לשתי כיתות נפרדות כיתת בנים וכיתת בנות.

1. האם, לדעתכם, בכיתות החדשות תהיה אווירה נעימה יותר?
2. נסו לשער מה יהיו החסרונות של הפיצול לשתי כיתות.
3. האם הייתם רוצים להצטרף לאחת הכיתות המפוצלות בבית-ספר רננים? מדוע?

שלב ד: התרסה

בנים ובנות הם שני הפכים! אין סיכוי שיסתדרו!

שלב ה: תגובה

מי אמר שהפכים לא מסתדרים?

¨ מה דעתכם?

שלב ו: עימות

1. לפניכם שתי עמדות של אדיר ושל תמר.
2. בחרו שני ילדים שיציגו את העמדות האלה.
3. עם איזו עמדה אתם מסכימים? מדוע?

אדיר: לדעתי, בדרך כלל הבנות עדינות, רציניות ובוגרות הרבה יותר מהבנים. לכן, במקרים רבים קשה לבנות ולבנים להסתדר אלה עם אלה.

תמר: לדעתי, אין הבדל עקרוני בין בנים לבנות. יש בנות פרועות, ויש בנים שקטים. לכן, אם בנים ובנות אינם מסתדרים אלה עם אלה, הסיבה היא האישיות של כל אחד מהם.

* חשבו: האם כל הבנים דומים זה לזה וכל הבנות דומות זו לזו, או שכל אחד מיוחד וכל אחת מיוחדת – בלי קשר למגדר*
(בן או בת)?

שלב ז: אירוע
אצלנו בכיתה יש "זוג מוזר". ליאת ויואב הם חברים טובים. הם לא זוג אלא סתם חברים. הם מכינים שיעורי בית ביחד, נפגשים אחרי הצהריים, הולכים לבלות בקניון. הבנים צוחקים על יואב ואומרים לו שהוא "החברה של ליאת." הבנות דווקא מקנאות בליאת. הן חושבות שכיף לה שיש לה חבר טוב כזה.
1. מדוע, לדעתכם, הבנים והבנות מתייחסים באופן שונה לחברות של ליאת ושל יואב?
2. איך אתם מרגישים בקשר לחברות בין בנים לבנות? האם זה בכלל אפשרי, או שזה ממש נדיר?

שלב ח: תרגיל

1. לפניכם רשימה של פעילויות.
2. אילו פעילויות הייתם רוצים לעשות בנפרד – הבנים לחוד והבנות לחוד? מדוע?
3. אילו הייתם רוצים לעשות ביחד? מדוע?
א. בילוי בבריכה.
ב. צפייה בסרט וידאו או DVD
ג. דיון על נושא רציני
ד. קניית מתנה לחבר/ה מהכיתה
ה. משחק כדורגל או כדורסל
ו. צפייה במשחק כדורגל או כדורסל
ז. טיול אתגרי

שלב ט: מחשבה

אמנם מריבות ומחלוקות בין בנים לבנות הן דבר לא נדיר, אבל עדיף להיות יחד, כי אחרת יהיה… משעמם!
¨ האם אתם מסכימים? הסבירו.

שלב י: פעילות מסכמת

1. איך בנים ובנות יכולים לחיות ביחד בכיתה בשלום, וליהנות מכך – למרות ההבדלים? הציעו דרכים שונות. למשל: לעשות
פעילויות שמתאימות לכולם.
2. הכינו מסע פרסום לשיתוף בין בנים לבנות בכיתה. ציירו כרזות, הכינו סיסמאות, זמריר (ג'ינגל), תשדיר פרסום, וכדומה.
* מִגְדָּר – מין (זכר או נקבה); ההבדלים התרבותיים והחברתיים בין הגברים לנשים (בהבחנה מההבדלים הביולוגיים); השתייכות למין הגברי או הנשי. בלועזית: גֶ'נדֶר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן