שאלה ותשובה
בעיות התנהגות בבית ספר יסודי

עינב לוק, מנהלת היחידה למניעת אלימות שפ"י, עונה על שאלה בנושא בעיות התנהגות בבית ספר יסודי.

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה

השנה התחלף מנהל ביה״ס שניהל במשך 15 שנים.
הילדים בבית הספר עושים מה שבא להם . לדוגמה: מאחרים לשיעורים, משוטטים בחוץ, מתחצפים, מפריעים ויוצאים ללא רשות מהכיתה.
בהפסקות, יש אלימות קשה של כמה ילדים שמתנהגים כמו בריונים.
מדובר בבית ספר יסודי.
המורות עושות ככל האפשר כדי לשפר את המצב אך ללא הועיל.
נשמח מאוד לשמוע על דרך מקורית להשליט סדר ומשמעת מיד אחרי החופשה ,
תודה המורות

תשובה

שלום רב,

מתוך פנייתכם אנו למדים על האכפתיות של צוות המורות והדאגה לעתיד בית הספר. כמו כן אנו למדים כי מדובר בבית ספר שבעבר היתה בו תשתית טובה של גבולות, התנהגות נאותה וקשר עם התלמידים, אך עקב נסיבות של שינוי יש צורך לרענן ולחזק את התשתית עליה נבנה אקלים מיטבי המאפשר התפתחות, צמיחה ולמידה.
רצף של התרופפות משמעת עד כדי אלימות ובריונות כפי שמתוארות בפנייתכן מהווה פגיעה בכבוד האדם ובזכויותיו הבסיסיות, ועל כן יש לעשות ככל שניתן כדי להפסיק אותה ואף למנוע התרחשותה בעתיד.
לשם כך אנו ממליצים להתחיל בתהליכי עומק חינוכיים המקדמים רווחה נפשית ויכולים למנוע את ארועי האלימות.
חשוב לציין כי יצירת אקלים בטוח בבית הספר היא משימה משותפת של כל חברי קהילת בית הספר והקהילה בה הוא ממוקם.
חשוב לרתום את המנהל להוביל את התהליך ולשתף בו תלמידים מורים והורים שיכירו באחריותם המשותפת להצלחת המהלך.
על בית הספר להקים צוות אקלים שישים לו למטרה ליצור תכנית מערכתית מתמשכת ועקבית.
מומלץ מאוד לערוך מיפוי בתחילת התהליך של התופעות עליהן כתבתן באמצעות שאלוני מיצ"ב אקלים וסביבה פדגוגית הקיימים ברשות בית הספר או על ידי שאלוני אח"מ המוצעים באתר השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפינט).
מיפוי זה תורם לאיתור התחומים החזקים (למשל קשר מורים תלמידים) והתחומים הדורשים שיפור (למשל אלימות או בריונות) וזאת תוך כדי מיפוי של המיקום והזמן בהם מתרחשת האלימות ו/או התנהגויות סיכון אחרות.
בתכנית ההתערבות חשוב לשים לב איך מגבירים את נוכחות המבוגרים, הפיקוח וההשגחה וכן לחדש את תקנון בית הספר בהתאמה לחוזר מנכ"ל בנושא, כך שתיווצר שפה אחידה ומוסכמת על פיה ינהגו כל באי בית הספר.
ניתן להיעזר בחוזר המנכ"ל "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות חינוך" תש"ע 1(א) הכולל הנחיות ליצירת תכנית לקידום אקלים בטוח ומיטבי וכן טווח תגובה במקרים של הפרת כללי התנהגות ואירועים חריגים.
כמו כן ניתן להיעזר במפקחים על הייעוץ ובמדריכי אקלים באזורכם.
בהצלחה רבה,

עינב לוק ומיכל זכריה

לחצו להמשך קריאה
הקטן