שאלה ותשובה
בעיות משמעת עם תלמיד

חלי ברק שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית, עונה על שאלה בנושא בעיות משמעת עם תלמיד.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

שלום,

אני מחנכת בפעם הראשונה בחיי . השנה קיבלתי כיתה ג' תלמידים מקסימים, אך הכיתה עברה
טלטולים רבים וחסרת אסטרטגיות למידה ומשמעת.

אני מודעת לבעיה ומתמודדת איתה
בתהליך מתגבש מתחילת שנה. ישנו תלמיד שמתחילת שנה עושה בעיות, רוצה לבלוט, להיות
הליצן של הכיתה ונוסף על הכל, מאוד דעתן, עקשן וחייב לומר את המילה
האחרונה.

הוא מדבר לא יפה אליי ומתנהג בצורה לא מכבדת מול המורים וחבריו
לכיתה. אימו מודעת לכך משום שאני מקיימת מחברת קשר בה נכתב אם התנהג יפה ואם לא
התנהג יפה (בפירוט). נראה כי ההתכתבות אינה עוזרת כלל כי התלמיד לא משנה את
התנהגותו כלל, אלא רק מחריף אותה.

ניסיתי המון שיטות: חיזוק חיובי, מתן
תפקידים, להיות נוקשה יותר, ואפילו התעלמות מוחלטת.

הבעיה לא נפתרת,
וההתנהגות הבעייתית שלו מפריעה מאוד למהלך השיעור, הוא לא מפסיק לדבר, צועק, קם
ממקומו, רץ בכיתה, חוטף דברים לתלמידים בלי רשות ועוד… כך שלמעשה אני לא מצליחה
להעביר שיעור בצורה רצופה ועניינית, אלא קטועה, משעממת ולא ברורה.
מדובר בתלמיד
חכם, שאין לו בעיה לעבוד בבית ולהשלים את החומר, הבעיה היא שזה מפריע למהלך השיעור
והתלמידים סובלים מכך המון!!! גם אני!

התלמיד בהחלט לא נרתע ממני, מהמנהלת
וכנראה גם לא מאימו אביו כל הזמן בחו"ל…

מה עליי לעשות?
אשמח לקבל
טיפים טובים ומעשיים בשטח כי ניסיתי המון דרכים ונראה שאף אחד מהם לא
עוזר.

דבר נוסף, התנהגותו האלימה כלפי חבריו גורמים לנידויו בהפסקות… דבר
שאני לא מעוניינת שיקרה. הוא לא מבין את השלכות מעשיו והייתי שמחה לחדד לו את
התוצאות של התנהגותו בצורה שיבין זאת ויישם את זה.

תודה

תשובה

מורה יקרה,

אני שומעת את המצוקה שלך, ואכן המצב עם התלמיד הוא קשה.
העצה הגרועה ביותר שאוכל לתת לך הוא עוד רעיונות בכיוון של מה את עוד יכולה לעשות איתו
זו כנראה חלק מהבעיה – שאת עושה עוד ועוד ועוד ואת מותשת. כי הדברים לא עוזרים
אולי כי את צעירה במקצוע לקחת ‘אחריות יתר’ ואולי גם ‘אשמת יתר’ על הקושי. ואין צורך
הקושי הוא מערכתי- של הילד, של המשפחה וכנראה גם בכתה

אחת ההשערות היא, שהילד מאותת על מצוקה, רוצה אולי שיזעיקו את הוריו לבית הספר, אולי רוצה אותם יותר בבית
אולי יש בעיית קשב שלא אובחנה. משהו ללא ספק מציק לו, ילד לא מתנהג ככה ללא סיבה, וללא שהוא מנסה ‘לומר משהו’ בהתנהגות שלו

חסר מידע על ההסטוריה שלו בבית הספר, במשפחה…

לכן עצתי לך, שתבקשי לכנס בדחיפות ישיבת צוות בבית הספר- של הצוות הטיפולי, היועצת, הפסיכולוגית המנהלת וכמובן את- שם תספרי מה קורה, מה עשית
ותחשבו יחד- איך אפשר להבין את מה שקורה, ומה אפשר לעשות . ההתערבות שתחליטו עליה חייבת להיות מערכתית- גם עם ההורים, וחייבת לערב שיתוף פעולה עם ההורים
צריכה להיות חלוקת עבודה, מה את עושה, מה היועצת ומה המנהלת, אתם צריכים לקבוע מעקב
אסור שתהיי לבד במצב הזה

כך יש סיכוי לשיפור, חבל שהילד יהפוך את הכתה, הוא סובל, וכולם סובלים, והכי חשוב- המצב לא משתפר
מקווה שדברי עזרו- בהצלחה,

חלי ברק שטיין

לחצו להמשך קריאה
הקטן