וידאו
ברכת הלחם
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח והקרן לקידום מקצועי

מטרת פעילות זאת היא לפתח התלמידים מודעות ואמפתיה לילדים, הסובלים ממצוקה כלכלית.להציע דרכים אחרות להתמודד עם תסכול ועם זעם.

על הסרט

בן הוא ילד לא רגוע. הוא מתפרץ, דוחף ונוהג בגסות כלפי חבריו לכיתה. חבר לכיתה מפיל את הכריך שלו, ובן מתפרץ עליו ומתפרע בכיתה. בבירור של המחנכת מסתבר כי מצבו הכלכלי של בן קשה, והכריך שנפל, הוא כל מנת האוכל היומית שלו. הכיתה מתארגנת ומציעה את עזרתה.

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.
המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

  1. התלמידים יפתחו מודעות ואמפתיה לילדים, הסובלים ממצוקה כלכלית.
  2. התלמידים יציעו דרכים אחרות להתמודד עם תסכול ועם זעם.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.

  1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
  2. ספרו על הנערה, מַעְיָן סַפִּיר, ועל נסיבות הירצחה.
  3. שאלו את השאלות לדיון.
  4. קיימו את הפעילות בכיתה.

תוכן

נקודות למחשבה

בני נוער הרואים סביב עוני רב. או שהם עצמם סובלים מעוני או שמשפחתם מאוימת מנושא העוני. מצב זה מפחיד צעירים רבים, ואחת הדרכים להתחזק היא באלימות. בני נוער עלולים לפתח התנהגות אלימה ותסכול כלפי החברה, בשל היותם בלתי בטוחים בנוגע לעתידם.

שאלות לדיון

1. מה דעתכם על ההתנהגות של בן?

2. התקפה או מגננה – האם, לדעתכם, בן ילד חזק או חלש? פרטו.

3. מה הן, לדעתכם, הסיבות שגרמו לבן להתנהג כך?

4. מה הן התוצאות, שגרמה ההתנהגות של בן – במישור האישי? במישור החברתי? במישור הלימודי?

5. התלמידים אומרים למורה " זאת בסך הכול חתיכת לחם קטנה". מהי, לדעתכם, חתיכת לחם לילדים רעבים?

ומהי לילדים שבעים?

6. לאור מצוקתו של בן, מה היו אפשרויות התגובה שלו?
7.  איזו עזרה הציעו החברים לבן?
8. האם הדרך שהציעו עזרה לבן נראית לכם? הסבירו, והציעו דרך משלכם לפתרון הבעיה.

9. מה דעתכם על הדרך שהמורה פעלה?
10. הסרט נקרא ברכת הלחם. מדוע הוא נקרא כך, לדעתכם?

11. הציעו שם אחר לסרט.

הצעה לפעילות

לפניכם קטע מן הטקסט אני ילד עני, שכתבה איריס מזרחי באתר האינטרנט קדמה.
קראו אותו לתלמידים.

אני ילד עני
אני עני, אני ילד עני.
אני אוכל רע, ישן רע, חולם רע, מרגיש רע.
ככה זה עם עניים, הכול רע.
אני רוצה להירשם לחוג של הכדורגל, לשחק בליגה עם התלבושת של הקבוצה אבל לאימא אין כסף, ונמאס לה ללכת לעובדת סוציאלית על כל דבר קטן…
בית ספר אני שונא, אין לי סבלנות לשבת ולשמוע את המורים. אני מחכה בדקות שכבר יהיה את הצלצול שאפשר ללכת הביתה, ואז אני רץ לאסוף בקבוקים ופחיות למכור אותם ולקנות לי קצת ממתקים.
הטקסט המלא באתר האינטרנט קדמה

א. תארו לעצמכם שבן, גיבור הסרט, היה פוגש את הילד העני מן הסיפור של איריס מזרחי. מה הם היו אומרים זה לזה? כתבו שיחה דמיונית ביניהם.
ב. התלמידים יבחרו קטע מהסרט, ויכתבו "תסריט" אחר: "מה היה קורה אילו…?" (למשל, אילו בן היה מתנהג אחרת או אומר משהו אחר? או אילו מישהו בכיתה היה עושה/אומר משהו אחר?)

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן