מערך שיעור
גילגי
צוות האתר בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הספר "גילגי" שכתבה א' לינדגרן. גילגי היא ילדה ג'ינג'ית מנומשת ועליזה, ילדה לא רגילה. החיה עם בעלי חיים ויש לה מזוודה מלאה במטבעות זהב, שמאפשרת לה לנהל את חייה באופן עצמאי לגמרי. ואין בסביבה איש שאומר לה מה לעשות…

רקע

הסיפור בקצרה

"שמעי, גילגי הקטנה… את רוצה להיות גברת מושלמת כשתהיי מבוגרת, נכון? … – כוונתי לגברת היודעת תמיד איך להתנהג, גברת מנומסת ומחונכת בכל עת… – מאוחר מדי, השיבה גילגי. שכן את מבינה, המורה, כבר החלטתי להיות שודדת ים כשאהיה מבוגרת."

גילגי היא ילדה ג'ינג'ית מנומשת ועליזה, ובהחלט ילדה לא רגילה. היא חיה בבית קונדס עם מר קוף בר קוף ועם הסוס שלה, ויש לה מזוודה מלאה במטבעות זהב, שמאפשרת לה לנהל את חייה באופן עצמאי לגמרי. היא חכמה, נדיבה ומצחיקה, ואין בסביבה איש שאומר לה מה לעשות…

שני חבריה, טומי ואניקה, מנסים לשכנע אותה לבוא לבית-הספר. היא מוכנה רק משום שלדעתה לפספס את חופשת חג המולד זה לא הוגן! למורה יש הרבה רצון טוב, אבל מהר מאוד היא מגיעה למסקנה שגילגי היא ילדה קשה ופראית. במפגש השני שלה עם בית-הספר גילגי מציצה אל הכיתה מעבר לחלון ומציעה למורה לעזוב את השיעורים הרגילים ולעבור לשיעור שעשוע… המורה אמנם מגלה את הצדדים הטובים של גילגי, כשזו מצילה סוס מידיו של בעליו, אך בעקבות התנהגותה של גילגי בזמן ארוחה עם הילדים, המורה קוראת לה לשיחה ומנסה לדבר אתה על דרך ארץ. גילגי אינה בטוחה שאפשר להיות גם גברת מושלמת וגם שודדת ים, ולכן היא בוחרת באפשרות השנייה…

מטרות

נקודות למחשבה

גילגי מעוררת מיד הזדהות וחיבה. היא ילדה משעשעת, עצמאית, בעלת דמיון עשיר וחוש הומור. אבל היא לא מצליחה להשתלב במסגרת. אי אפשר לחנך אותה ולהגיד לה מה לעשות. האם זה טוב? האם צריך לשנות אותה? האם אנחנו יכולים להיות אנחנו, מבלי להתאים את עצמנו למסגרת ולחברה?

הנחיות

שאלות לדיון

1. מה דעתכם: האם גילגי צריכה להשתנות ולהפוך לגברת מושלמת, מנומסת ומחונכת?
2. האם קרה ששיניתם משהו בהתנהגות שלכם? כיצד הרגשתם?
3. האם תמיד אנחנו צריכים להישאר בדיוק כפי שאנחנו?
4. האם אפשר להשתנות?

הוצאה לאור: ש' זק ושות'

לחצו להמשך קריאה
הקטן