מאמר
"דרושה עיר שלמה כדי לגדל ילד": תכנית לטיפול מערכתי בבעיות התנהגות בגיל הרך
תרי שטרנברג-זמיר, מיכל לזינגר שרקא וארנה טל בר לב

במאמר זה נציג את תכנית "צבעים", לטיפול מערכתי בילדים בגיל הרך עם קשיי התנהגות מורכבים. התכנית, הפועלת במסגרת השירות הפסיכולוגי-חינוכי של עיריית בת ים, נוסדה ב-2013, במטרה לתת מענה למצוקה חריפה ומתמשכת ברמה העירונית סביב ההתמודדות עם ילדי גן המראים קשיי התנהגות חמורים.

תוכן

קשיי התנהגות הינם בעיה שכיחה וחמורה, המתאפיינת בהתנגדות לסמכות, בהתקפי זעם, בהתנהגות תוקפנית ובהפרת כללים ונורמות חברתיות. נכון לשנת 2012, לפחות 3.3% מהילדים בחינוך הקדם יסודי בישראל היו מאובחנים כסובלים מהפרעות התנהגות, וייתכן שישנם ילדים נוספים אשר סובלים בפועל מהפרעות התנהגות, אך אינם מאובחנים (בוקובזה, 2013). כידוע, לבעיות התנהגות ישנן השלכות קשות על רווחתו הנפשית של הילד עצמו וכן על סביבתו. הפרוגנוזה של התפרצות מוקדמת של קשיי התנהגות בילדות הינה חמורה, ונמצאה מקושרת לקשיי הסתגלות נרחבים ולפסיכופתולוגיה בשלבי התפתחות מאוחרים יותר, ובכלל זה נטייה לנשירה ממסגרות, פסיכופתיה ועבריינות (Bornstein, Hahn & Haynes, 2010; Buchanan, Flouri & Brinke, 2002; Campbell, 1995; Nilsen et al., 2017; Tremblay, Pihl, Vitaro & Dobkin, 1994). מכאן, עולה חשיבותם של התערבות מוקדמת וטיפול בקושי כבר בגיל הרך, בשלב שבו לסביבה יש השפעה מכרעת על עיצוב אישיותו של הילד ודפוסי ההתנהגות שלו, ובטרם התקבעו הדפוסים הפתולוגיים (Ogden & Hagen, 2008).

לקריאת המאמר המלא

ביבליוגרפיה

שטרנברג-זמיר, ת. , לזינגר שרקא, מ. , טל בר לב, א. (2019). "דרושה עיר שלמה כדי לגדל ילד": תכנית לטיפול מערכתי בבעיות התנהגות בגיל הרךפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3776

לחצו להמשך קריאה
הקטן