מערך שיעור
הזכות לכבוד
חני נמיר

לפניכם שיעור שמיועד לתלמידי כיתות ד'. השיעור עוסק בזכות לכבוד לשיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לכבוד האדם.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לכבוד האדם.
ב. חינוך לשוני – הבנת המשמעויות וההקשרים השונים של המילה כבוד.
מטרות ייעודיות:
א. מודעות לעובדה שלכל אדם יש זכות לכבוד.
ב. בחינת והערכת מצביםשישבהםביטוילמתן כבודלעומתמצביםשבהם נשלל הכבוד.
ג. מעורבותאישית-חברתיתהקושרתאתהלומדיםלסביבתםומחזקתאתתחושתהכבודשהםחשים זה לזה.

מטרות אופרטיביות:
א. התלמיד יכיר את ערך הכבוד מתוך עיון במקורות.
ב. התלמיד יביא דוגמאות של ערך הכבוד כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיטואציות בעולמו.
ג. התלמיד יכיר את ערך הכבוד וחשיבותו מתוך המדרש "רבי אלעזר והמכוער", תוך קריאה קולית ודיון בכיתה.
ד. התלמיד יכיר את ערך הכבוד מתוך הסיפור "בחצר המשחקים" , תוך מענה על דף משימות.
ה. התלמיד יביע עמדה אישית וטיעון בעקבות המקרה שבסיפור.
ו. התלמיד יבצע "השלכה" של הזכות לכבוד על חוויות אישיות שחווה בעבר.
ז. התלמיד יציע פתרונות לבעיות הקשורות לזכות לכבוד בעקבות הסיפור.

הנחיות

 

פעילות

שיקול דעת

סיעור מוחין (מילים נרדפות למילה כבוד).
כתיבה על הלוח את תשובות הילדים.

הצפת ידע, בירור רמת הידע של
התלמידים.

משימה: לפניכם 7 ביטויים.

אילו ביטויים, לדעתכם, מבטאים בצורה הטובה ביותר את המושג "כבוד האדם" ומדוע?

יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך (אבות פב, מי)

איזהו מכובד? המכבד את הבריות (אבות פד, מא)

העיקר הוא המעשה, הכבוד – לא כלום (גיתה)

כל הרודף אחר הכבוד – הכבוד בורח ממנו

וכל הבורח מן הכבוד – הכבוד רודף אחריו (ילקוט שמעוני)

כבד תחילה את עצמך, ותהיה ראוי להיות מכובד על הבריות (מוסוניוס רופוס)

אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם (חוק יסוד כבוד האדם וחירותו)

כבד את עצמך , ויכבדוך אחרים (פתגם ערבי).

העמקת הידע דרך מקורות יהודיים
ובתרבות העולם.

קריאה קולית של המדרש "רבי אלעזר והמכוער"
(ראו נספח בסוף העבודה).

המחזה בקבוצות של המדרש.

הכרת הערך על ידי מדרש מהתלמוד
והבנת הנקרא על ידי שאלות מנחות.

דיון על הסיפור:

1. מה היה מעמדו של רבי אלעזר? רמז:https://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2756)

2. מי נהג בכבוד ומי נהג בחוסר כבוד?

3. מה גרם החוסר כבוד במפגש?/ כיצד הגיב המכוער?

4. הסברו מהי הכוונה בביטוי " איני מוחל לך עד שתלך ותאמר לאומן שעשאני כמה מכוער כלי זה שעשית". מיהו האומן? מהו הכלי?

5. מי, מלבד המכוער, נפגע בסיפור?

6. כיצד רבי אלעזר מנסה לכפר על מעשיו?

7. האם את/ה היית בסיטואציה דומה? איך הרגשתם?

8. מהי התגובה של אנשי העיר לחוסר הכבוד מצידו של הרבי?

9. כיצד תגיבו לפגיעה בכבוד חברכם בכיתה?

10. בעקבות הסיפור מדוע חשוב לכבד?

שימת דגש על הפגיעה במכוער,
על הזלזול וההשפלה שחווה ועל
העלבון שחש. מדוע כבודו נפגע,
וכיצד הפגיעה בזכות לכבוד באה
לידי ביטוי.

דף עבודה

קישור לעולמם של התלמידים
ובדיקת הבנת הנקרא

סיפור חוויות אישיות כ"קרבנות" שכבודם נפגע.

העצמת הרגש, המחשת תחושת
הפגיעה, ההשפלה וההיעלבות
מחוסר הכבוד.

הצעת פתרונות לבעיה שהועלתה בעקבות המקרה. כתיבת הפתרונות על הלוח.

פיתוח מיומנויות חשיבה לפתרון
בעיות חברתיות.

חשיפה לפתרונות חברתיים
מקבוצת בני הגיל.

לחצו להמשך קריאה
הקטן