מערך שיעור
הכיתה המעופפת
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הספר "הכיתה המעופפת" שכתב אריך קסטנר, העוסק במערכות יחסים של תלמידים בפנימיה בינם לבין עצמם ועם מוריהם.

רקע

הכיתה המעופפת הוא שם מחזה, שמחברים ומעלים נערי הפנימייה, שסיפור העלילה מתרחש בה. בנוסף למחזה, התלמידים עסוקים גם במלחמה נגד נערים אחרים שגנבו את מחברותיהם ולקחו בשבי את אחד מחבריהם. מנהל הפנימייה, דוקטור בק, מגיב להיעדרותם מבית-הספר ללא רשות בדרך יוצאת דופן: "… אף-על-פי-כן עליי להודיעכם שאני מצדיק את מעשיכם. התנהגתם כבני חיל, בריונים שכמותכם! … ובכל זאת… עברתם על החוק… וכאן מסתבר ללא ספק, שחייבים הייתם – כחברים נאמנים – ללכת העירה בכל מחיר. ובמקרה זה אין להאשים אתכם אלא בדבר אחד: ששכחתם לטל רשות לכך… וכי למה לא שאלתם אותי? האמנם אין אתם נותנים בי אמון כלל?… אם כן, הרי אני עצמי ראוי לעונש!"

מתתיהו, אחד התלמידים, מנסה להשיב לו, אך הוא מתבייש להודות עד כמה הם אוהבים אותו… העונש המוטל עליהם, בסופו של דבר, הוא להישאר בפנימייה ביום היציאה הראשון לחופשה לאחר פגרת החורף. באותן השעות יבלו התלמידים עם דוקטור בק ויערכו מסיבה על ספל קפה.

דוקטור בק החליט להיות מנהל בפנימייה, מכיוון שהוא סבל בילדותו מכך שלא היה בבית-הספר אדם שיוכל לתת בו אמון מלא. הוא רצה שיהיה לתלמידים מורה שיוכלו לשפוך את לבם לפניו.

הנחיות

דוקטור בק, מנהל הפנימייה, הוא חבר ואיש סוד. מישהו שהיינו שמחים ללמוד אצלו… האם, לדעתכם, מורים צריכים לשמור מרחק מהתלמידים או שהם יכולים להיות גם חברים של התלמידים?

א. האם יש בבית-הספר מישהו מהצוות (מורה, מנהל/ת,יועץ/ת), שאתם נותנים בו אמון מלא ויכולים לשתף אותו ולדבר אתו?
ב. מה זה, לדעתכם, מורה שהוא גם חבר: מישהו שתמיד אפשר לדבר אתו ולשתף אותו, או מישהו שמשחק אתכם, מתלבש כמוכם ומדבר
כמוכם?
ג. איזה מורה-חבר אתם מעדיפים? מדוע?
ד. האם מורה צריך/ה להיות גם החבר/ה של התלמידים שלו/ה? מדוע?

לחצו להמשך קריאה
הקטן