וידאו
המגן
נויה כסלו, עינת שמחי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט מציג את תופעת הבריונות הנפוצה בקרב ילדים ובני נוער מנקודת מבט ביקורתית. הסרט מתאר סיטואציה של הפסקה בבית הספר, במהלכה אחד הנערים נוהג בבריונות בנערה אחרת, בעידוד חברותיו. לבסוף, נערה שהייתה "צופה מהצד" מחליטה להפסיק להיות פסיבית – היא קמה ומתערבת לטובת הילדה ומונעת מהבריון להמשיך להכות את הנערה, ובכך הופכת להיות "המגן".

רקע

הסרט מציג את תופעת הבריונות הנפוצה בקרב ילדים ובני נוער מנקודת מבט ביקורתית, כצופה מהצד.
בסרט נראים בני נוער משחקים וצוחקים בהפסקה בחצר בית הספר, כאשר נערה אחת יושבת מעט מרוחקת ומבודדת. אחד הנערים, בעידודן של חברותיו, נוהג בה בבריונות – משליך עליה כדור הפוגע בה ומפיל את משקפיה ובהמשך גם מכה אותה.
הסרט מדגיש את התפקיד החברתי של כל אחד מהמעורבים בסיטואציה – "הבריון", "הקורבן", ה"צופה מהצד". הצופה מהצד יושבת ורק צופה במתרחש. המחממים" לועגים לנערה (הקורבן) ומעודדים את הבריון להתעלל בה. לבסוף, ה"צופה מהצד" מחליטה להפסיק להיות פסיבית ולהשפיע על המצב – היא קמה ומתערבת לטובת הילדה, מרימה את משקפיה ומונעת מהבריון להמשיך להכות את הנערה, ובכך הופכת להיות "המגן".

חשוב שהתלמידים ישימו לב לתרומה של כל אחת מהדמויות למעשה הבריוני. פרט לבריון עצמו, הבריון קיבל עידוד ודחיפה למעשיו מ"המחממים", וגם ל"צופה מהצד". לכל אחד מהם יש אחריות למתרחש, הצופה מהצד משמשת כ"קהל" למעשה הבריונות. כל עוד היא אינה עושה דבר היא בעצם "מסכימה בשתיקה", ועצם נוכחותה מדרבנת את הבריון להמשיך במעשיו.
הסרט מאפשר להזדהות עם סבל הקורבן ולהבין כי לכל אחד יש את הכוח לבחור כיצד להתנהג כשהוא עד למעשי בריונות.
כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לנקודה בסרט שבה חל השינוי אצל "הצופה מהצד" (ומה גרם לכך), וכיצד שינוי זה השפיע על כל שאר הדמויות ושינה את המצב החברתי כולו.
בנוסף, חשוב לחדד את המסר שלהיות "המגן" זה לא תפקיד שילד קם בבוקר ומחליט להיות "כזה" – אלא שילדים נקלעים לסיטואציות חברתיות כאלה בחיי היומיום, ואז עליהם לדעת מהי הדרך ה"נכונה" והמוסרית להתנהג.

מטרות

  1. הילדים יבינו שתופעת הבריונות היא תופעה שלילית
  2. הילדים יפתחו מודעות לכך שבתפקיד חברתי שונה הם עלולים לקחת חלק כשותפים למקרי בריונות.
  3. פיתוח אמפתיה כלפי דמות הקורבן
  4. פיתוח הערכה לדמות "המגן"
  5. הילדים יבינו שיש בכוחם לבחור איך להתנהג
  6. עידוד לנקוט פעולה נגד בריונות

הנחיות

א. צפו בסרטון (1:26 דקות)

ב. דיון על הסרט:
שאלו את התלמידים:
1. מה ראינו בסרטון?
2. איך לדעתכם השפיעה ההתנהגות של ה"מחממים" על המצב?
3. איך השפיעה התנהגות "הצופה מהצד"?
4. מה לדעתכם חשבה ה"צופה מהצד" על מה שהתרחש? כיצד הרגישה? מה גרם לה להפוך ל"מגן"?

ב. אמרו לכיתה: דמיינו כעת שראיתם מצב דומה לזה שראינו בסרטון. כדי שיהיה לנו קל יותר לדון, נדמיין שהדמות של "הצופה מהצד" והדמות של המגן הן 2 ילדות שונות שהיו בחצר כשקרה מה שקרה, וכל אחת בחרה להתנהג בצורה אחרת כשראתה מה קורה לקורבן. נמציא שמות לדמויות המרכזיות, כדי שיהיה לנו נוח להתייחס אליהן בהמשך הפעילות.

ג. כתבו את השמות והתפקידים על הלוח למניעת בלבול (אפשר כמובן לבחור מבעוד מועד בשמות אחרים – מומלץ לבחור שמות שאין בכיתה), למשל:
הקורבן – עדי
הבריון – שי
צופה מהצד – גל
המגן – שרון

ד. חלקו לילדים דפי עבודה ובקשו מהם להתחלק לזוגות. כל זוג ימלא את הטבלה שבדף, המתייחסת לדמות הצופה מהצד ולדמות המגן – אילו דברים חיוביים ואילו דברים שליליים צומחים מהדרך שבה הדמות התנהגה. לאחר מכן צרו את אותה הטבלה על הלוח, בקשו מהילדים לשתף במה שכתבו, וכתבו את הדוגמאות שלהם על הלוח.

מצורף דף העבודה לחלוקה לתלמידים, וכן דף "מלא" עם תשובות למורה לדוגמה; ניתן להסתייע בכך כדי לכוון תלמידים המתקשים לחשוב בעצמם, ולאחר שהתלמידים כותבים את הדוגמאות שלהם, המורים יכולים להוסיף דוגמאות בעצמם אם נראה להם שחסר משהו שחשוב לדיון.

לאחר כתיבת הדוגמאות על הלוח, בקשו מתלמידים להקריא את העמודה של גל – הצופה מהצד (תוצאות חיוביות ושליליות של ההתנהגות), ואחר כך של שרון -המגן.

ה. אמרו לתלמידים: מהמשפטים שכתבתם ומהטבלה שיצרנו יחד על הלוח ניתן להבין שלהחליט להיות בתפקיד ה"מגן" זו לא בחירה כל כך קלה; ילד או ילדה שבוחר לעזור לקורבן ולהתייצב מול בריון שמציק לו או נוהג באלימות כלפיו אולי חושש שהבריון יציק גם לו, או שאחרים יתרחקו גם ממנו.

עצרו ובקשו מהתלמידים לומר האם הם מסכימים לכך או לא, ולהסביר.

ו. אמרו: הרבה פעמים אנחנו יכולים להרגיש שקורה מול עינינו משהו שאנחנו לא אוהבים – למשל, שמציקים סתם למישהו והוא סובל – והיינו מעדיפים שזה לא יקרה, אבל מכל מיני סיבות קשה לנו לעצור את זה, אנחנו חוששים לקום ולומר בקול שאנחנו מתנגדים, חוששים שנישאר לבד, שילעגו לנו. אבל מצד שני, לעצור מעשי בריונות זו בחירה אמיצה ובחירה נכונה. יש כל מיני דרכים לעשות את זה – אם אתם עדים למקרה מהסוג הזה וחוששים להתערב באותו רגע, גם לבוא אחר כך ולספר למבוגר (למורה, להורים) זו דרך לעזור ולעצור את המשך הפגיעה בקורבן, גם לגשת לקורבן ולעודד אותו אחר כך עוזר לו לא להרגיש לבד. אם אתם מרגישים שאתם לא צריכים לחשוש שינהגו באלימות כלפיכם, יש הרבה ערך בלהתערב באותו הרגע, כי זה יכול לעצור את האלימות, ולתת לבריון הרגשה שהאחרים מתנגדים למעשיו ולא מסכימים להם. זה גם נותן לילד שמציקים לו תמיכה וכוח, גם האחרים רואים שהוא לא לבד מול הבריון, שיש מישהו שעוזר לו – וזה שווה הרבה מאוד.

ז. שאלות לדיון:
האם הייתם פעם או הכרתם מישהו שהיה פעם ב"תפקיד" הקורבן – שמישהו נהג בבריונות כלפיו או כלפיכם? (בקשו לא להזכיר שמות)
איך הרגשתם? איך הוא הרגיש?
האם היו עוד ילדים שראו או היו חלק ממה שקרה? מה הם עשו? מה הם היו יכולים לעשות אחרת?
כיצד זה היה משנה את המצב ואת איך שהרגשתם?
האם יצא לכם לראות מישהו שמגן על מישהו אחר?
איך הרגשתם? איך לדעתכם הוא הרגיש? איך הרגיש הקורבן?
איך השפיעה ההתנהגות של המגן על המצב?

ח. לסיכום:
דמיינו שמה שראיתם בסרטון התרחש באמת. בחרו את אחת הדמויות בסרטון, המציאו לה שם וכתבו לה מכתב. במכתב תוכלו לספר לה כיצד הרגשתם כשראיתם מה קרה, מה חשבתם על הדרך שבה הדמות התנהגה, האם אתם חושבים שהייתם בוחרים לנהוג אחרת, וכדומה.

 

 

הסרט באדיבות HIT המכון הטכנולוגי חולון.
המחלקה לתקשורת חזותית
היוצרת: חן קריב המנחה: דנה בן דוד והדוברת: איריס זילברמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן