מאמר
המזוודה שמוציאה את הילדים מהבית…
רחל בן ישי, נורית שניידר ורינה משה, בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג

מיזם שמטרתו להעלות למודעות ההורים את התרומה החברתית–תנועתית שיש למפגשים משותפים אחר הצהרים מחוץ לבית, וכן לתרום להעמקת הקשר הבין אישי באמצעות התנסות חווייתית משותפת.

תוכן

מבט אל העבר מעלה מזיכרוננו משחקי ילדות במגרש השכונתי, מפגשים עם חברים וחוויות מבילוי חברתי אחר צהרים מהנה ומגבש.
מזה מספר שנים קיימת תחושה כי הילדים כיום מקדישים את שעות הפנאי בעיקר לפעילויות בתוך הבית, לרוב כשהם לבד. בנוסף, נראה כי מרבית הפעילויות הן מובנות ומתקיימות מול מסכים. כתוצאה מכל זאת מופחתת הפעילות החברתית והפעילות הגופנית שלהם ברמה ניכרת, למרות חשיבותה הרבה להתפתחות בגיל רך.

סקר ספרות המוצג במאמר "גן פועל, שמח ולומד", שפורסם במגזין 'דינמי' בהוצאת מכון וינגייט מסכם ממצאי מחקרים בתחום, מהם עולה כי רמת המסוגלות המוטורית של הילד ומידת השליטה שלו בגופו עולים בעקבות התנסויות חוזרות בפעילות תנועתית ובמשחקי תנועה. בנוסף, פעילויות אלו תורמו לשיפור בטחונו העצמי של הילד ויוצרות מעגל קסמים המעלה את הסבירות וההנעה של הילד לחזור על פעילויות תנועתיות נוספות (הרנוי, 2004).

ראיית החשיבות שבפעילות התנועתית בקרב ילדי הגן ומתוך חשש כי תחושותינו אכן נכונות וקיימת ירידה בפעילות התנועתית בקרב הילדים, הוחלט לבצע מהלך לבחינה ומתן מענה לנושא. בתחילה בחרנו בשלושה גני ילדים באזור המרכז והעברנו סקר בקרב הורי הילדים בגנים אלו. ניתוח הסקר הראה כי הילדים ממעטים להיפגש זה עם זה בשעות אחר הצהרים. יתרה מזאת, אלה שנפגשים משחקים לרוב בבתיהם במשחקי מחשב או משחקי קופסה, בעוד רק במיעוט המקרים הילדים נפגשים מחוץ לבית (בגן שעשועים, במגרש הספורט וכדומה) בשעות אחר הצהרים.
המצב אשר השתקף בסקר הוביל לפיתוח מיזם "מזוודות הפעילות". מטרת המיזם היא להעלות למודעות ההורים את התרומה החברתית–תנועתית שיש למפגשים משותפים אחר הצהרים מחוץ לבית, וכן לתרום להעמקת הקשר הבין אישי באמצעות התנסות חווייתית משותפת. המיזם מבקש לסייע בקיום יותר מפגשים חברתיים תנועתיים מסוג זה אשר יתקיימו כהמשך לתוכנית הלימודים בחינוך הגופני לגיל הרך ובהלימה לפעילות המתרחשת בגן הילדים.
היוזמה ליצירת מפגשים בינאישיים נעשית בשיתוף ילדי הגן, אשר בוחרים את המשחקים והאביזרים האהובים עליהם. משחקים ואביזרים אלו הוכנסו, בצירוף הוראות משחק וציוד נדרש נוסף לתוך 'מזוודת פעילות' שהילדים מכינים יחד עם הגננת. מזוודת הפעילות כוללת את כל הנדרש לצורך הפעלת קבוצת ילדים מהגן בשעות אחר הצהרים על ידי הורה. מזוודת פעילות שכזו מתאימה לפעילות בת כשעה במרחב לקבוצה בת 3-6 ילדים.

לאחר יצירת מזוודות הפעילות ובטרם החלו הפעילויות אחר הצהרים, התקיים בגן תהליך הכנה מקיף. במסגרת ההכנה המשחקים השונים הוצגו לילדים, כך שכולם יכירו את הכללים, ידעו כיצד משתמשים בכלי המשחק ובאביזרים וכן יתרגלו את אופן המשחק. כל זאת נועד להקל על ההורה המפעיל ולסייע לפעילות אחר הצהרים להיות חוויה מוצלחת הן לילדים והן להורה המפעיל.
נושא נוסף עמו התמודדנו בשלב ההכנה היה ההתנהגות של הילדים, מידת שיתוף הפעולה שלהם והעלאת המוטיבציה שלהם לקחת חלק פעיל ותורם בפעילויות הללו. לצורך כך שילבנו בהכנה מגוון נושאים הקשורים בהתנהגות הנאותה המצופה מהילדים במהלך הפעילות: משמעת, יחס מכבד, אחריות משותפת לשמירה על הציוד ועוד. כמו כן, לפני כל פעילות הגננת תזכרה את הילדים בנושא זה והפכה את ההשתתפות בפעילויות לזכות אשר ניתנת לילדים בזכות בגרותם, כך שיצרה בהם את הרצון להוכיח כי הם אכן ראויים לזכות שכזו.

תוצאות המיזם היו מצוינות!
רוב מוחלט של ילדי הגנים שהשתתפו בפיילוט של המיזם לקחו חלק פעיל במפגשי הפעילות אחר הצהרים. זאת ועוד, התנדבות ההורים להוביל מפגש שכזה, באמצעות מזוודת פעילות, הייתה רבה ביותר, עד כדי כך שפעמים רבות לא היו מספיק מזוודות (הוכנו רק 3 מזוודות לכל גן). לאחר כל מפגש שכזה הגננת זכתה ל'מבול' של תמונות ושבחים מההורים, לצד שלל סיפורים וחוויות ששיתפו הילדים בגן בימים הבאים. הילדים עצמם הביעו התלהבות רבה ורצון רב להשתתף במפגשים נוספים ואף לשכנע את הוריהם להתנדב להוביל מפגשים שכאלו.
בחינה של מידת השגת מטרות המיזם הראתה אותות חיוביים גם כן, אולם אלו כמובן נדרשים לבדיקה מעמיקה וארוכת טווח יותר. במהלך חודשי הפיילוט של המיזם ניכר היה שהילדים משתתפים באופן פעיל במפגשי הפעילות של המיזם, אך גם נפגשים זה עם זה בגן השעשועים ובמגרש הספורט לפני ואחרי שעות המפגש ואף בימים אחרים, הרבה יותר מאשר לפני תקופת המיזם. יתרה מכך, נראה כי המיזם הביא לתרומה נוספת בפן החברתי בין ילדי הגן, אשר הקשרים הבין-אישיים ביניהם התחזקו. תרומה זו הייתה רבה יותר בקרב ילדים אשר מראש היו פחות מעורים בחברת הילדים.

מיזם מזוודות הפעילות הינו בעל פוטנציאל גדול להביא לשיפור משמעותי ברמת הפעילות הגופנית של ילדי הגן בשעות אחר הצהרים, כל זאת במאמץ לא גדול מצד הגננת. לאור התועלות הרבות הצומחות מיישום המיזם – מומלץ לגני ילדים לאמצו ולהפוך אותו לחלק משגרת הפעילות, לקידום פעילות תנועתית בשעות אחר הצהרים.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות רחל בן ישי, נורית שניידר, רינה משה וד"ר אורי שטרנברג,שהמאמר נכתב בהנחייתו, במסגרת מאיץ היזמות החינוכית של מרכז פסג"ה לוד

לחצו להמשך קריאה
הקטן