מערך שיעור
העונש: חרם – גם חרם הוא סוג של אלימות!
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות שעוסקת בחרם כדי לעורר את המודעות של הילדים להשפעות של החרם על הילד או על הילדה המוחרמים.

מטרות

1. לבדוק האם חרם הוא מעשה ראוי בחברת הילדים.
2. לעורר את המודעות של הילדים להשפעות של החרם על הילד או על הילדה המוחרמים.
3. למצוא דרכים נוספות, ראויות יותר, להעביר מסר לילד או לילדה, שעשו מעשה פסול.

הנחיות

רקע

אלימות אינה רק מכות, בעיטות או אגרופים. אלימות אינה רק פיזית. יש גם אלימות עקיפה, מעודנת יותר, שיכולה להתבטא בהצקות, בקללות, בהשפלה או בלגלוג. חרם על ילד או על ילדה גם הוא סוג של אלימות עקיפה. האלימות העקיפה עלולה לפגוע בילדים המותקפים בצורה לא פחות קשה מאלימות ישירה. היא מרחיקה את הילדים מהחברה, משפילה ומבזה אותם ופוגעת בדימוי העצמי שלהם.

בהפעלה זאת נדון בשאלות:
1. האם חרם הוא מעשה ראוי בחברה?
2. לפעמים מחרימים ילדים כעונש על התנהגותם. האם זהו עונש ראוי?
3. האם יש מקרים שמצדיקים חרם, או שזהו צעד קיצוני מדי, הפוגע במוחרמים בצורה קשה?
4. האם חרם הוא רע בכל מקרה?

הפעילות

בפעילות זאת שבעה שלבים:

שלב א: הפעלת פתיחה

מה שרונן עשה הרגיז אותנו מאוד. נכון, תמיד הוא אהב להתחבר עם התלמידים של ה2, שיחק אתם בהפסקות וגם אחרי הצוהריים. אבל הפעם הוא ממש הגזים!
וזה מה שקרה. כל שנה, לקראת פורים, כל כיתה מכינה הצגה לפורימון ומחליטה על תחפושת כיתתית. השנה החלטנו שהכיתה שלנו תעשה הצגה על המורים בבית-הספר: הבנים יתחפשו למורות, והבנות יתחפשו למורים. רונן עיקם את האף והחליט להצטרף לכיתה ה2 – הם כולם מתחפשים לחייזרים ועושים הצגה על ספינת חלל, שמגיעה לארץ.

 

ההחלטה של רונן הרגיזה אותנו מאוד, כי זאת כבר ממש בגידה! החלטנו להטיל עליו חרם: אף אחד לא ידבר אתו, לא ישחק אתו, ולא יזמין אותו למסיבות. רונן יהיה בשבילנו אוויר!

1. כיצד אתם הייתם נוהגים, אילו הייתם בכיתה של רונן? האם הייתם מרימים אותו? מדוע?

2. האם, לדעתכם, חרם הוא תגובה ראויה למעשיו של רונן? מדוע? 

שלב ב: מונח במקום

חֵרֶם- הגדרה מילונית:
1. נידוי, הרחקה של אדם מן החברה

2. איסור לדבר עם מישהו, לשחק אתו וכדומה, לרוב בתור עונש.

3. סירוב לשתף פעולה עם מדינה מסוימת, בעיקר בתחום הכלכלי

(על פי: רב-מילים הצעיר, מטח)

שלב ג: תרגיל (1)

1. לפניכם שלושה מצבים.

2. חשבו: מדוע בכל מצב הוטל חרם? מה מטרתו?

3. האם, לדעתכם, הוא מוצדק?

4. האם הייתם משתתפים בחרם בכל אחד מהמקרים? מדוע?

א. כל התלמידים בכיתה עשו ביחד מדורה בל"ג בעומר, ורק טלי העדיפה ללכת למקום אחר עם חברות שלה מהחוג לדרמה. בתגובה החליטו בנות הכיתה להחרים אותה.
ב. רונית היא ילדה ביישנית אבל גם מאוד יפה. דן הציע לה חברות, והיא הפתיעה אתכולם והסכימה. טל, מלכת הכיתה, התרגזה מאוד (היא, כנראה, מאוהבת בדן) והחליטה להטיל עליה חרם.
ג. רון הזמין ילדים מהכיתה לביתו למסיבת יום ההולדת שלו. שבוע לפני המסיבה, בעת שיחה בהפסקה, סיפר רון שהחליט להזמין רק את הילדים שגרים בשכונה שלו, כי הילדים מהשכונות האחרות הם 'לא מספיק על רמה'. כששמעו זאת, אמרו כמה ילדים שאינם רוצים לבוא למסיבה של מי שמביע דעות כאלה, וניסו לשכנע את יתר החברים להחרים את המסיבה של רון.

5. האם נתקלתם במקרים של חרם? ספרו עליהם. כיצד הם נפתרו?

6. האם לפעמים ילדים מחרימים חבר או חברה סתם, בלי סיבה?

7. איך, לדעתכם, ילד או ילדה, שמחרימים אותם, מרגישים?

שלב ד: תרגיל (2)

לפניכם חמש הצעות לשינוי ההתנהגות של רון מהתרגיל הקודם. איזו הצעה נראית לכם? מדוע?

1. להסביר לרון מדוע ההתנהגות שלו אינה ראויה.

2. לבקש מהמורה לשוחח בכיתה על גזענות ועל יחס מפלה כלפי בני אדם.

3. להחרים את רון – לא לדבר אתו ולא להתייחס אליו.

4. להחרים את המסיבה של רון ולהסביר לו את הסיבות לחרם.

5. להרוס לרון את המסיבה – להפריע, לשבור ולזרוק דברים.

שלב ה: מחשבה

האם, לדעתכם, יש הבדל בין חרם לבין ברוגז? מה עדיף?

שלב ו: עימות

לפניכם שתי דעות על חרם. עם איזו דעה אתם מסכימים?

הצעה:

אפשר לערוך משחק תפקידים בין שני ילדים או בין שתי קבוצות, שייצגו את הדעות השונות, ולבסוף לערוך הצבעה בכיתה.

דעה א:

חרם הוא סוג של אלימות, ואולי הוא אף גרוע יותר מאלימות פיזית (מכות) ומאלימות מילולית (קללות, עלבונות). חרם הוא אלימות רגשית, שמנסה לבודד את המוחרמים ולנדות אותם, עד שייכנעו. מי שמוחרם עומד לבדו חסר אונים מול קבוצה שלמה.

דעה ב:

דווקא להפך! בחרם אין אלימות, ומי שמחרים משתדל לפתור בעיות בלי אלימות. עדיף להשתמש בחרם מאשר במכות ובעלבונות!

1. אילו הייתם יכולים לבחור: איזו ענישה הייתם מעדיפים לקבל: מכות, עלבונות, ברוגז או חרם?

2. האם חרם הוא העונש הגרוע מכולם? מדוע?

שלב ז: תרגיל סיכום

מה הייתם מציעים לילד או לילדה שמחרימים אותם?
הציעו להם כיצד לפעול, ולמי לפנות כדי לקבל עזרה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן