מאמר
הפרעת קשב והשפעתה על התפתחות האישיות
מיכל חסון רוזנשטיין

הפרעת קשב וריכוז הפכה לאחת ההפרעות הנפוצות ביותר. עולם בו ילדים ומבוגרים נדרשים להתמודד עם כמות רבה של גירויים המגיעים אל המערכת המנטאלית בו זמנית, ללא יכולת יעילה לסנן אותם ולארגן אותם, עלול להביא למצוקה בהיבטים רבים של החיים – ולא רק בתחום הלימודי. במצבים אלה, ארגון החוויה הפנימית כך שתהיה קוהרנטית עשוי לפתח את יכולות המנטליזציה וההבנה החברתית ולהפחית תחושות חרדה ודיכאון.

תוכן

פרטי המקרה הוסוו לשם שמירה על סודיות.

הרעיון של רגישות מולדת לפיתוח הפרעות רגשיות איננו חדש. גורמים גנטים ידועים כמעורבים בסכיזופרניה, הפרעה בי-פולארית ובהפרעת קשב (ראו למשל: 2011 ,Lahey Van Hulle, Singh, Waldman, Rathouz). מאפייני אישיות ראשוניים ניתן לזהות כבר בינקות ונהוג לכנותם טמפרמנט. הטמפרמנט נחשב רמת ארגון ראשונית שהתינוק נולד איתה; היא משקפת פוטנציאל תכונות אישיות כגון רמת פעילות, סדירות וקצב פנימי, פתיחות לעומת סגירות וכדומה (ראו למשל, Rothbart, 2007).

האישיות של אדם מושפעת הן מגורמים מולדים והן מגורמים סביבתיים. האישיות כוללת הפנמות הנוגעות לדימוי העצמי, לתחושת ההמשכיות והקוהרנטיות ולתפיסת דמויות זולת ומערכות יחסים. התפתחות האישיות מתחילה כבר בשלב יצירת העובר, בו נקבע ההרכב הגנטי הספציפי וממשיכה לאורך כל החיים. האישיות ממשיכה להתעצב ולהשתנות בהתאם לסיטואציות שונות, כאשר השלבים הראשונים בחיים הם המשמעותיים ביותר ובהם מתקיים העיצוב הבסיסי של האישיות. כלומר, גורמים מולדים וסביבתיים משולבים בהשפעתם המשותפת על האישיות.

הפרעת קשב יכולה אף היא להיות מובנת כתכונת אישיות שיש בה רכיבים מולדים ושמושפעת גם מהסביבה. בהפרעות קשב ניתן לראות לעיתים קרובות קשיים אישיותיים מעבר לקשיים הלימודיים. כאשר נעשה אבחון הכולל גם היבטים רגשיים ופסיכודינמיים, לעיתים קרובות נזהה מצבים של חוסר קוהרנטיות וחוסר רצף פנימי, שבאים לידי ביטוי בהפנמות של אובייקטים חלקיים, סיפורים שהרצף והסיבתיות בהם לא ברורים ודימוי עצמי פגוע. התפתחות הקוהרנטיות והרצף הפנימי תלויה כמובן בחומרת ההפרעה הראשונית (על השונות הטבעית באוכלוסיה ביכולות הקשב הראשוניות ראו למשל, Nikolas and Burt, 2010), אך גם יכולות קשב וריכוז ראשוניות נמוכות אינן מביאות בהכרח לקשיים כוללים.

במאמר זה ארצה להראות כיצד התפתחות האישיות של הסובל מהפרעת קשב וריכוז תלויה גם בגורמים בין-אישיים ולפיכך ניתנת גם לטיפול באמצעים בין-אישיים. ארצה להראות כיצד הביטוי של הקשיים והפיכתם להפרעה הינם סביבתיים ותרבותיים במידה רבה. אדון בשני מישורים של השפעה סביבתית זו: בקצרה, אדון בפן החינוכי-תרבותי. בהרחבה, אדון בפן האישיותי-פסיכולוגי.

אל המאמר המלא

ביבליוגרפיה

חסון רוזנשטיין, מ. (2014). הפרעת קשב והשפעתה על התפתחות האישיות. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏יום שלישי ‏18 ‏פברואר ‏2014, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3073

לחצו להמשך קריאה
הקטן