מערך שיעור
יום הפועלים הבינלאומי ה 1 במאי
שיר דרור, דינה ציונית, עינת ברום שמחי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בזכויות העובדים ומציפה סוגיות לדיון מחיי היום יום.

רקע

מקורו של החג הזה הוא בשנות השמונים של המאה ה-19 בשיקגו שבארצות הברית. באותה תקופה עבדו הפועלים 7-6 ימים בשבוע, 16-14 שעות בכל יום. בתגובה לכך פתחו יותר מחצי מיליון פועלים בשביתה ארצית מתוך דרישה לקצר את יום העבודה ל-8 שעות.
השביתה החריפה והתפשטה, וב-3 למאי הרגו שוטרים 6 פועלים במפעל המקומי "מקורמיק". בתגובה הפגינו אלפים רבים מהפועלים הנסערים, ובמהומה שניצתה בין השוטרים למפגינים נהרגו עוד 4 פועלים. 4 ממנהיגי הפועלים הואשמו ב"קשירת קשר" והוצאו להורג תוך מסע הפחדה שנועד להרתיע פועלים מלהיאבק על זכויותיהם.
המאבק נמשך עד שב-1 במאי 1890 הכריזו הפועלים על שביתה כללית, זו הייתה לידתו של ה-1 במאי ההיסטורי, תאריך שעד היום מבטא סולידריות בין הפועלים וארגוני העובדים, ומזוהה עם מאבק למען תנאי עבודה טובים יותר.

מטרות

א. התלמידים יבינו את מהות יום הפועלים ואת מקורותיו.
ב. התלמידים יכירו חלק מזכויות העובדים ומזכויות הנוער העובד, כיצד אלו באים לידי ביטוי בעבודה ומה ניתן לעשות במקרה של הפרתן.

הנחיות

ציינו בפני התלמידים כי הפעילות היום מוקדשת לחג האחד במאי, שהוא יום הפועלים.
שאלו את התלמידים:
1. מה ידוע לכם על ה-1 במאי?
2. כיצד ה-1 במאי מתקשר לעובדים בימינו?
3. אילו זכויות יש לעובדים לדעתכם?
4. האם שמעתם על מקרה שבו הפרו זכויות של עובד? הסבירו.
5. כיצד לדעתכם ניתן להגן על זכויות עובדים?

חלקו את דף העבודה לתלמידים והנחו את התלמידים למלא אותו ביחידים או בזוגות, בהתאם לזמינות המחשבים בכיתה.
קראו במשותף את סעיף כ"ג ב"הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם", ובקשו מהתלמידים דוגמאות לכל אחד מתתי הסעיפים כדי לוודא שהבינו את משמעותם.

בסיום העבודה על הדף, כנסו את התלמידים ובקשו מכמה מהם לשתף את הכיתה בתשובותיהם.

לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם בעקבות פעילות זו?
2. האם הופתעתם ממשהו? ממה?
3. כיצד הידע החדש שרכשתם היום ישפיע עליכם באופן אישי?

דף לתלמידים תשובות למורה
1. לאור סעיף כ"ג מתוך ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, ציינו לגבי כל אחד מהמקרים הבאים את הפרטים האלה:
– איזו הפרה של זכויות עובד מתקיימת?
– לאור איזה סעיף?
– מה ניתן לעשות כדי להפסיק את ההפרה או למנוע אותה?
היעזרו באתרי מידע באינטרנט המתייחסים לחוקי עבודה.

א. יולנדה היא עובדת זרה מרומניה שהגיעה לעבוד כמטפלת סיעודית עם אישורים מתאימים. היא מטפלת ברות, אישה קשישה שמתגוררת במרכז הארץ ושילדיה מתגוררים בצפון. ילדיה של רות דורשים מיולנדה לעבוד שבעה ימים בשבוע כי לטענתם אין להם סידור ליום החופשי שלה, והם מבטיחים שישלמו לה על כך.
דרישה זו עומדת בסתירה לסעיף תנאי עבודה צודקים. יולנדה זכאית ליום חופשי לצרכיה בכל מקרה.

ב. נגה עובדת כמזכירה במשרד עורכי דין מזה שלוש שנים. לאחרונה ילדה ויצאה לחופשת לידה כחוק. כשביקשה לשוב לעבודה כעבור 4 חודשים, הודיעו לה מעסיקיה שהיא מפוטרת משום שדרישות העבודה אינן מתאימות לאם צעירה, ושישולמו לה פיצויים על תקופת עבודתה.
למעסיק אין זכות לפטר את נגה משום שהיא אימא, זוהי אפליה על רקע מצב משפחתי.

ג. יפעת עובדת כסוכנת מכירות בחברת מחשבים בצוות הכולל 4 סוכנים, אישה יחידה לצד 3 גברים. לאחרונה גילתה שהסוכנים האחרים מקבלים בונוס שנתי, אופציות בחברה ונופשון, בנוסף על שכר הבסיס השווה לכולם. הערכת הביצועים שלה דומה מאוד לזו של עמיתיה.
המעסיק של יפעת מפלה אותה לעומת עמיתיה הגברים על רקע מינה.

2. עבודה בזוגות: חפשו את אתר האינטרנט "כל זכות", היכנסו לערך "תעסוקת נוער" שבתוך "תעסוקה וזכויות עובדים" וקראו את הסעיפים הרלוונטיים לפי ההיגדים הבאים.
הסבירו לגבי כל היגד האם מתקיימת הפרה של זכויות נוער בעבודה, ואם כן, פרטו מה ניתן לעשות.

א. רעות היא נערה בת 14 שעובדת בחופש הגדול כמלצרית בקייטרינג. היא נהנית בעבודה, והשכר מאפשר לה לחסוך כסף לטיולים ולבגדים שאין להוריה תקציב עבורם. כל משמרת נמשכת 9.5 שעות ולעתים 10 שעות.
יש כאן הפרה של החוק מפני שילדים מתחת לגיל 16 לא יעבדו יותר מ-8 שעות ביום, זוהי זכות אוטומטית.
רעות יכולה לנקוט אחד מהצעדים הבאים: להגיש תלונה ליחידת האכיפה במשרד התמ"ת, להגיש תלונה לשירות התעסוקה בטלפון 1-800-354-354, או לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד. בכל מקרה, המעסיק של רעות חייב לשלם לה גמול עבור שעות נוספות אפילו שהוא עובר על החוק.

ב. רון בן 17 עובד ברשת מזון מהיר כמוכרן. למזלו הרב, מקום עבודתו נמצא בקרבת הבית (1 קילומטר), וברכיבה על אופניים הוא מגיע בתוך דקות אחדות לעבודה. רון משתכר 19 ש"ח לשעה ואינו מקבל החזר נסיעות משום שאין לו עלויות נסיעה.
רון מקבל שכר כחוק, אך יש לו זכות אוטומטית להחזר נסיעות. הוא זכאי להחזר נסיעות גם אם הוא לא מממש את זכותו לכך.

ג. יותם בן 14 והוא חובב קוסמות. במהלך 3 השנים האחרונות למד קסמים רבים עד שהעלה מופע שהוא מציע באירועים. מקומות ציבוריים רבים מעוניינים בשירותיו ומשלמים לו על הופעתו כחוק.
מעסיק המעוניין להעביד ילדים מתחת לגיל 15 בהופעות צריך להגיש בקשה לקבלת היתר ממשרד הכלכלה.

 

 

להרחבה

קישור למשחק פייסבוק חדש המלמד בני נוער על זכויותיהם בתחום העבודה "שמעון לא פראייר, כלב השמירה של העובדים".

קישור למידע על תעסוקת נוער.

לחצו להמשך קריאה
הקטן