וידאו
יומני היקר
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בסרטון 'יומני היקר' – ילדה השופכת את לבה ביומנה האישי, מאפשרת לנו הצצה לעולמה הפנימי מרגע כניסתה לכיתה חדשה, דרך היכרות עם תמר חברתה הטובה והתחברות עם בנות נוספות בכיתה, ועד לדחיית קבוצת הבנות את חברתה הראשונה תמר וחששותיה של הילדה להתנגד לחרם שמא תהפוך לילדה דחויה בעצמה.

רקע

חרם הוא אחד המצבים הקשים ביותר שילד יכול לחוות. לחרם יכולות להיות השלכות ארוכות טווח, ותלמידים מוחרמים נוטים להרגיש בדידות גדולה ופגיעה בדימוי העצמי שלהם.

במקרים של חרם או דחייה של תלמיד או תלמידה, יש הרבה פעמים תלמידים שעומדים מן הצד. עמידה מהצד היא מצב שבו אדם נוכח במקום שבו מתרחש מעשה לא חברי, לא מוסרי ופוגעני, והוא אינו נוקט עמדה או פעולה כדי לעצור זאת. חשוב לדעת שזו אינה עמדה פסיבית אלא בחירה אקטיבית שלא לפעול ושלא לעצור את המתרחש, שכן בסיטואציה כזאת אין עמדה ניטרלית.

מטרות

  1. להעלות את מודעות התלמידים לתופעת החרם.
  2. לעורר אמפתיה בקרב התלמידים כלפי קורבן החרם.
  3. להעלות את מודעות התלמידים לבחירה האפשרית שבין סיוע לקורבן לבין התעלמות ממנו.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי היום נעסוק בנושא: חרם.

שאלו את התלמידים:
1. מי יודע מה זה חרם? הסבירו.
2. איך לדעתכם מרגיש מי שמחרימים אותו?
הקרינו בפני התלמידים את הסרטון "יומני היקר".

שאלו את התלמידים:
1. הסבירו במילים שלכם על מה הסרטון.
2. מה מספרת לנו הילדה שכותבת ביומנה?
3. תמר היא החברה הכי טובה של הילדה, ובכל זאת כשמיכל וגילי מארגנות ערב סרטים ולא מזמינות את תמר, הילדה הולכת אליהן. למה לדעתכם?
4. מיכל וגילי מזמינות את הילדה לערב סרטים, והילדה מגלה כי חברתה תמר לא הוזמנה. מה לדעתכם עליה לעשות? האם נתקלתם במצב כזה פעם? מה האפשרויות לפעולה במקרה כזה?
5. הילדה כותבת ביומנה: "מיכל וגילי ביקשו ממני לא להזמין את תמר החברה הכי טובה שלי". מה לדעתכם מרגישה הילדה כשהיא כותבת את זה? (למורה: אולי היא מרגישה אשמה כי תמר התייחסה אליה יפה כשרק הגיעה לכיתה כילדה חדשה, אבל עכשיו היא לא מתנהגת כלפיה כמו חברה טובה; אולי היא מפחדת שמיכל וגילי יתייחסו גם אליה כמו שהן מתייחסות לתמר. הילדה כותבת ביומנה: "מפחדת לדבר איתה כי אני מפחדת שיפסיקו לדבר גם איתי").
6. מה לדעתכם מרגישה תמר כשהיא לא מוזמנת לחברות? ציירו את תמר כך שיראו מה היא מרגישה.
הילדה מפסיקה לדבר עם תמר כי היא מפחדת. ממה היא מפחדת? (למורה: שידחו גם אותה).
7. האם לדעתכם הילדה יכולה לעשות משהו במצב שאליו נקלעה? הסבירו.
8. מה יכולה הילדה לעשות כדי שתמר תרגיש טוב יותר? תנו דוגמאות (למורה: להסביר לתמר למה היא מפחדת להתנגד לשאר הבנות; לא להסכים לזה שמחרימים את תמר גם אם זה אומר שגם אותה לא יזמינו).
9. איך הסרט נגמר? (למורה: הילדה מתכננת מסיבת יומולדת ומקווה שתמר תבוא. היא כותבת ביומנה: "בשבוע הבא יש לי יומולדת, אני ממש מקווה שהיא תבוא").
10. כתבו או ציירו איגרת סליחה של הילדה לתמר. בסיום הציגו את האיגרת בפני הכיתה והסבירו מה מוצג בה ומדוע.

מה למדתם היום על חרם?

מה התחדש לכם היום שלא ידעתם קודם?

אודות הסרטון
סרטון זה הופק במסגרת פרויקט בקורס בנושא "עיצוב מדיית מסך" בהנחיית דנה בן דוד ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון, המחלקה לתקשורת חזותית.

סרטונים מסוג זה הם סרטונים קצרצרים באורך של דקה בערך, ויכולים לשמש טריגר לדיון פורה בכיתה.

בתום הצפייה ניתן לשאול את הכיתה: מה לדעתכם ההבדלים בין סרטון קצר רגיל לבין הסרטון שבו צפיתם זה עתה?
ניתן להתייחס להעברת מסרים קצרים וחדים, לדרך האומנותית הייחודית שבה היוצר מבטא את עצמו, לאורך הסרטון ועוד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן