שאלה ותשובה
ילדים מפונקים ביותר!

שאלה בנושא ניהול כיתה

ד"ר שרה שמעוני מרצה בתכנית ה-Ed.M ומרכזת קורס מורי מורים - מכללת לוינסקי לחינוך ומכון מופ"ת
שאלה

מורת שפה ומדעים:

שלום,
אני מלמדת בכיתה ב'. בכיתה 32 תלמידים. יש כה הרבה ילדים מפונקים.

הנה תיאור של שיעור אחד היום:
– אחת החמיצה פנים, נעלבה ואפילו יצאה מהכיתה כשהיה נדמה לה שמקפחים אותה (לא נבחרה ראשונה לקרוא שיעורים).
שני נעלב כשתלמיד האשים אותו במשהו, יצא בזעף מהכיתה וטען שכולם מאשימים אותו (אביו ברח מהבית. האם כל הזמן מפצה אותו).
– אחרת כעסה כשהערתי לה על אלבום המדבקות ששיחקה בו – וכעסה כשרציתי לקחת ממנה (אמרו לי להתחשב בה – יש לה בעיות קשות בבית).
– רביעי שיחק בפלסטלינה ואמר – לא רוצה – כשאמרתי לו לחדול מכך.
– חמישי (שלא לוקח ריטלין למרות שצריך) כל הזמן דיבר בטון מתפנק מאוד מאוד מאוד.

כולם בכיתה אחת!

הייתי צריכה לצאת, להכניס את הילד שחשב שמאשימים אותו ולטפל גם בזו שנעלבה שלא קראה ראשונה. אחר כך בזו עם המדבקות – שיצאה ובכתה (היא מרבה לברוח משיעורים), כשברקע הילד בעל הטון המתפנק ("אבל הוא לקח לי את העיפרון. תגידי לו…")

אני מלמדת 17 שנה. לא פגשתי כזה הרכב מפונק ותובעני (ילדים שאומרים: "לא רוצה. טוב לך??")

אני נדהמת! אני ידועה ככזו שכן מצליחה ללמד באווירה נעימה, עם הרגלים טובים. כאן זו כיתה שחוברה לה יחדיו רק השנה והתוצאה נוראית. אין סיכוי שישנו. (הילדים הגיעו מכיתות שונות משני בתי ספר שאוחדו. לא יתנו להם לעבור עוד שינוי.)

מה עושים?

תשובה

מורה יקרה,
אני מבינה את מצוקתך. לא קל לפגוש בכיתה שיש בה כמאמרך כה הרבה ילדים מפונקים. לאור הדרך שבה תארת את מה שקורה בכיתתך אני מבחינה כי יש לך יכולת מצויינת להבהיר לעצמך את הדברים ולזהות את מוקדי הבעייתיות.

המצב עליו סיפרת דורש ממך להחליט על דרכי התייחסות לתופעות שתארת, לטווח קצר ותוכנית עבודה לטווח ארוך. אני במקומך הייתי מחליטה להקדיש זמן לבחינה ובנייה מחדש של הרגלי העבודה והשיח בכיתה.

לטווח הקצר, אני מציעה לך לזהות את הילדים הבולטים ביותר בהתנהגות שאת מכנה 'מפונקת' ולנהל איתם, במידת האפשר, שיחות אישיות בהן תשאלי לשלומם ולהרגשתם בכיתה, תקשיבי למה שיעלו ואחר תשקפי להם איך את רואה את התנהגותם בכיתה (כמובן גם את הצד החזק והטוב, במידת האפשר) על ידי תיאור דוגמאות חיות ותסבירי שאת מוכנה להכיר ביתרונותיהם ולסייע להם במה שתוכלי ויחד עם זאת התנהגות כמו "לא רוצה" לא מקובלת עליך.
שיחה כזו קוראת לשיתוף פעולה ויחד עם זאת מגדירה גבולות.

לטווח הארוך, שבי עם עצמך או עם חברה להוראה והחליטי בברור מהם הכללים שאת מעוניינת שכתתך תתנהג לפיהם, לפי סדר הבולטות והחשיבות.
חשפי בפני הכיתה או בני יחד עם הכיתה את החשובים בכללי ההתנהגות שישמשו אתכם בהמשך (ניתן לבקש מן הילדים בקבוצות לחשוב ולקבוע כללים להתנהגות שיעזרו לכולם בכיתה ללמוד טוב ובאווירה מסודרת ונעימה… ולסכם את פרות עבודת הקבוצות במליאה – הילדים, בדרך כלל, מגיעים לכללים דומים מאוד לאלו שמתכננים המורים).
חשוב שהכללים יתייחסו לכל תחום בחיי הכיתה, החל מכללי מסגרת כמו אופני הגעה לכיתה ויציאה ממנה, סדר וניקיון חדר הכיתה, ארגון הילקוט , ארגון השולחן והבאת שיעורי הבית ועד לכללי עבודה הקשורים לדרכי ההוראה-למידה כמו אופן ההתחלקות לקבוצות, דרכי דיון בקבוצות או במליאה וכיו"ב.
זכרי: הכללים מעצבים את סביבת הכיתה והחיים בה וכדאי להקדיש להם זמן לבנייה והטמעה.

לאחר שקבעת לבד או עם הכיתה מערכת כללים (שחלקה אולי כבר מוטמעת), הטמיעי בכל שבוע שנים שלושה מן הכללים על ידי הסברה, הדגמה (אם צריך), הזכרה לקיים את הכלל בכל פעם שהוא נשכח ומתן משוב חיובי כשהכל עובד ובעיקר לילדים שמתקשים בכניסה להרגלי משמעת חדשים. חשוב להקפיד ולהיות עקבית.

שוב, לגבי הילדים שמתקשים לקיים את הכללים, מניסיוני עדיף לשוחח עם כל אחד מהם ולנסות יחד לחשוב על דרכים לקיים את הכלל שבאימוצו הוא מתקשה (כמו למשל ילד שמתקשה להביא ילקוט מסודר או להכין באופן ראוי את שיעורי הבית ניתן לברר במי הוא יכול להעזר בביתו או לבנות איתו דרכים להזכיר לעצמו את מטלותיו ולתכנן היטב את זמני ודרכי עשייתן).

אם תקדישי חשיבה וזמן מספיקים לבניית כללי העבודה בכיתה תראי שהתנהגותם של המפונקים (המשוועים לרוב לגבולות….) משתפרת צעד אחר צעד (אל תצפי לשינוי מהיום למחר). האכפתיות הרצינות והנעימות הטבעיות שלך יסייעו לך לאורך כל הדרך.

עד עתה הצלחת לכונן משמעת נעימה ואפקטיבית בכיתותייך – הפעם תוכלי לדלות מתוך ניסיונך את הידע הדרוש כדי לכונן מחדש משמעת ממקום של הבנה, סבלנות וסובלנות – גם בכיתה זו.

בהצלחה, שרה שמעוני.

לחצו להמשך קריאה
הקטן