פעילות מתוקשבת
ים בירושלים – פעילות מתוקשבת ליום ירושלים
דינה ציונית, רוני גבריאלי וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהיכרות עם עיר הבירה שלנו – ירושלים ובערך הנתינה באמצעות השיר "ים בירושלים"

רקע

ביום י"ד בכסלו תש"י (5 בדצמבר 1949), כשנה וחצי שנה אחרי קום המדינה, הכריז ראש ממשלת ישראל, דוד בן-גוריון, על ירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל. ההכרזה התבססה על החלטת חברי הממשלה, וכל חברי הכנסת תמכו בה. בעקבות ההכרזה החליטה הממשלה להעביר את כל משרדי הממשלה מתל אביב לירושלים, וכבר באותו החודש עברה הכנסת מתל אביב לירושלים.
במשך 2,000 שנים נאלץ עם ישראל לחיות בגלות, בלי מולדת ובלי עיר בירה. במהלך השנים הרבות האלה שלטו בירושלים כובשים רבים: בבלים, יוונים ורומאים, נוצרים ומוסלמים, מַמְלוּכִּים, טורקים ואנגלים. אבל עם ישראל לא שכח את ירושלים והמשיך לטפח אותה כעיר רחוקה מן העין – אך קרובה אל הלב, עיר שהיא מוקד קבוע לגעגועים ולתקווה: "בשנה הבאה בירושלים". ירושלים הפכה לחלק מתרבותו ומסדר יומו של היהודי, שנהג (ונוהג גם היום) להזכיר אותה בתפילות ובפיוטים, בימי חול ובטקסים,* בשבתות ובמועדים, ומבקש יום יום – וכמה פעמים במשך היום – "וּבְנֵה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו".

מטרות

  • לחשוף את הילדים הצעירים לעיר ירושלים – בירת ישראל, על השמחה והיופי שבה.
  • ליצור עם התלמידים שיח על המפגש שלהם עם העיר: היכן ביקרתם ומה חשבתם?
  • לחבר בין העיר ירושלים לבין מושג הנתינה לאחר. מה ירושלים נותנת לנו, ומה אנו יכולים לתת לאחרים (משפחה/חברים/זרים)?

הנחיות

עמוד 1 – פתיח
"שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ" (ישעיהו ס"ו)

בעמוד זה נפרסת בפני התלמידים תמונה מרהיבה של העיר ירושלים.
ספרו לתלמידים כי בשיעור נעסוק בעיר ירושלים, שהיא עיר הבירה של ישראל, ושתפו בקצרה נתונים על פי הרקע המצורף.

עמוד 2 – מי מכיר את ירושלים?
בעמוד זה יתייחסו התלמידים להיכרותם האישית עם העיר ירושלים. הם יתבקשו גם להתייחס לפסוק מספר ישעיהו ולהבין את המסר העולה ממנו.

לדיון בכיתה:
– בקשו מן התלמידים לשתף בתשובותיהם על היכרותם עם ירושלים.
– שאלו: איך אתם מרגישים כשאתם מגיעים לירושלים? האם ההרגשה שונה מההרגשה כשמבקרים בערים אחרות? אם כן. מה הסיבה לכך, לדעתכם?
– בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם ובתמונות שמצאו ברשת.
– קראו את הפסוק "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ" ושאלו את התלמידים מדוע לדעתם עלינו להיות שמחים בירושלים. שימו לב שהשאלה שואלת מה דעתם, וכי אין תשובה אחת בלבד.
– בקשו מהתלמידים למצוא מילים נרדפות (או קרובות) למילים גיל ושמחה. למשל: אושר, עליצות, עליזות, ששון.

עמוד 3 – מקומות בירושלים
בעמוד זה יכירו התלמידים כמה מקומות מעניינים בירושלים, באמצעות גרירת שם המקום לתמונה המתאימה, מתיחת קו אל תמונת המקום ואל ההסבר עליו.
לאחר מכן יישאלו היכן ירצו לבקר בפעם הבאה שיגיעו לירושלים. שאלו אותם: מה מסקרן אתכם לגבי המקום? מה תרצו לדעת עליו?
אפשר לשאול:
– מדוע בחרתם במקום זה? מה מושך אתכם בו?
(שימו לב למעבר הדפים בעמוד זה מימין לשמאל.)

עמוד 4 – ים בירושלים
בעמוד זה יכירו התלמידים את השיר שכתבה שלומית כהן אסיף.
תוכלו לקרוא אותו יחד.
שאלו את התלמידים:
מה מיוחד בשיר?
אילו אתם כתבתם את השיר, מה הייתם רוצים לתת לסבא מתנה?
ומה הייתם מביאים מתנה לירושלים?

עמוד 5 – נתינה
בעמוד זה שוחחו עם הילדים על ערך הנתינה המוזכר בשיר ובפתגם "יֵשׁ הַנוֹתְנִים בְּשִׂמְחָה – וְהַשִׂמְחָה שְׂכָרָם."
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
התלמידים יציעו שני רעיונות לנתינה של זה לזה בכיתה. בקשו שיסבירו במה הנתינה של מה שהם מציעים תשפר את היחסים ביניהם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן