מאמר
כיצד להציע עזרה רגשית לילד ולבקש את הסכמתו: תובנות מיישום תוכנית התערבות של אנשי צוות חינוכי
פרופ' אליעזר יריב

מאמר זה מקרב את העדשה למקטע קטן, אך מהותי, בהתנעה של התערבות רגשית קצרת מועד. מדובר בהתערבות המתרחשת במסגרת תוכנית מעטפ"ת (מערך טפול תומך).

תוכן

בתוכנית זו מורה או גננת מסייעת לאחד מתלמידיה ששרוי במצוקה רגשית. לשם כך היא נפגשת אתו כמה פעמים ובנוסף לתמיכה הרגשית היא מקנה לו מיומנויות חברתיות-רגשיות שיעזרו לו להסתגל בהצלחה לסביבה החברתית והלימודית של בית הספר. כדי שהמורה תוכל "לעטוף" בהצלחה את התלמיד, היא מקבלת "מעטפת" משל עצמה – ליווי מקצועי ורגשי מפסיכולוג חינוכי. הצעד הראשון בפרוטוקול התוכנית מתרחש כשהגננת או המורה מחליטה לעזור לתלמיד שחווה מצוקה. תחילה היא פונה להורים כדי להסביר את התוכנית. בשיחה היא מדווחת על תפקודו של הילד, מצביעה על הצלחות וגם על קשיים ומבקשת את הסכמתם להתערבות שהיא רוצה לערוך בליווי הפסיכולוג. במרבית המקרים ההורים שמחים על נכונות המורה לעזור לבנם או בתם. לעתים הם מבקשים עוד פרטים ובמקרים נדירים הם מסרבים או מכחישים שיש לילד קשיים. לאחר שההורים הסכימו המורה פונה ביוזמתה לילד, מסבירה את כוונתה ומבקשת את הסכמתו. בהמשך היא אוספת מידע ומראיינת את ההורים והילד. ביחד עם הפסיכולוג החינוכי הם מנתחים את המידע, מתכננים את ההתערבות ובוחרים את הכלים המתאימים. ההתערבות עצמה נמשכת כחודשיים, לרוב במפגשים שבועיים, בהדרכת הפסיכולוג.

תוכנית מעטפ"ת פותחה על ידי המחבר במסגרת של קורסים לתואר שני בחינוך משלב שנערכו בארבע השנים האחרונות במכללה להוראה. במהלך שבעה קורסים התבקשו הסטודנטיות, כולן מורות וגננות ותיקות, לבחור אחד מתלמידיהן שיש לו קשיים וליישם את שיטת ההתערבות. התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח ובמחקר מבוקר עם דגימה אקראית נמצא שהיא מועילה מאד לתפקודם והסתגלותם של התלמידים (Yariv, 2020). השנה התחיל השלב השני של ההפצה ובדיקת התוכנית בבתי ספר.

לקריאת המאמר המלא

ביבליוגרפיה

יריב, א. (2021). כיצד להציע עזרה רגשית לילד ולבקש את הסכמתו: תובנות מיישום תוכנית התערבות של אנשי צוות חינוכיפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4115

לחצו להמשך קריאה
הקטן